varmgenser Skrevet 8. februar 2001 Del Skrevet 8. februar 2001 Hei, jeg er blodgiver. Etter at jeg ga blod sist gang (i november) ble jeg oppringt etterpå, og fikk beskjed om at ferritin-nivået mitt var under grensen. Jeg tror den var på rundt 9. Jeg fikk 3 måneders forbruk av jerntabletter "Ferro Retard Collett - 100mg Fe 2+", og har spist èn hver dag i over 2 måneder. Nå har jeg nettopp vært til ferritin-test og nå er nivået kommet opp til 11, og Blodbankens representant sa at jeg kunne komme og gi blod om noen måneder igjen. Jeg har i denne perioden (og fortsatt) følt meg veldig sliten og slapp, med "kulde-prikking" i ansiktet, blekhet, svimmelhet, samt at jeg har fått virusinfeksjon 3 ganger (jeg har visst ikke motstandskraft lenger). Mitt spørsmål er: - Hvor lang tid går det før jeg kommer opp på et normalt ferritin-nivå? - Hva er er normalt gj.snittlig ferritin-nivå for en kvinne? - Er det farlig å spise disse tablettene over tid? - Er min lave motstandskraft en følge av lavt jernnivå? På forhånd takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18556-jernmangelanemi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg Skrevet 12. februar 2001 Del Skrevet 12. februar 2001 Normalt nivå for ferritin er 15-200 for kvinner og de fleste vil ligge mellom 15-100.Du skal nok fortsette med tilskudd av jern noen mnd.til,og i tillegg vil jeg anbefale samtidig tilskudd av C-vitaminer for å bedre opptaket av jern.Lavt jern kan redusere immunforsvaret,og hvis du får flere infeksjoner enn vanlig vil dette også kunne medvirke til at det tar lengre tid å få opp lagrene.Det er neppe farlig å spise disse over tid,så hvis du ikke er plaget med treg mave el.,så synes dette å fungere greit.Jeg vil ikke anbefale deg å gi blod før jernlagrene er normale. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18556-jernmangelanemi/#findComment-84150 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.