Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!Har det siste året følt meg slapp og trett selv om jeg spiser sunt, trener mye og sover 8-9 timer nesten hver natt. Jeg er en gutt på 25 år.De siste månedene har jeg også følt at jeg har problemer med å yte noe særlig når jeg trener intensivt. Når jeg er ute å jogger kjennes kroppen ut til å være i god form, men når jeg spiller fotball med mange løp etc slik at jeg presser meg maksimalt føler jeg meg i veldig dårlig form og blir svært annpusten. Fikk en knekk for ca 3mnd siden der jeg fikk relativt store pustebesvær. Før dette følte jeg meg i god form med mye intensiv squashspilling og fotball. Har alltid vært aktiv med fotball og annen trening i alle år.Jobbet et år i Kosovo med veldig forurenset luft. Dette er 3 år siden.Har vært hos allmennpraktiserende lege og tatt blod, urin, stoffskifte og pusteprøve ( VC normalt 6.14, målt 5.08, 83%). Har også tatt rønken av lungene og ultralyd av hjertet. Har blitt fortalt at alle disse testene viser at alt er normalt.Vet derfor ikke mere jeg kan gjøre. Kan det allikevel være f.eks idrettsastma? Eller kan det være andre ting jeg burde sjekke? Burde jeg hatt høyere testverdi på pusteprøven når jeg er godt trent? Takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/185626-problemer-ved-intensiv-trening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-OAL.

Fint at fastlegen har tatt det på alvor med en rekke undersøkelser og prøver som viste seg å være helt normale.

Du føler deg ok ved jogging og annen aktivitet med moderat intensitet, men når farten settes opp, blir du mer anpusten enn du er vant til.

Hva dette kan være, er lettest å vurdere ved en fysisk belastningstest på ergometersykkel eller tredemølle. Få en henvisning til en lungelege som kan utføre dette. Om det er såkalt arbeidsindusert- eller idretts-astma eller annet vil da vise seg. En lungefunksjonsmåling i ro som du har tatt, sier relativt lite.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...