Gå til innhold

HUS: Hva skulle et nytt hus inneholde? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tegner drømmehuset vårt - som vi skal bygge - sånn etterhvert. Tror jeg har tegnet 10 forskjellige nå - og alle har smarte løsninger.

Bl.a vil jeg ha vaskerom og kleskott - med hele familiens klær under ett.

Veranda i forbindelse med kjøkkenet i stedet for stua.

Toalett inne på badet - men med egen dør.

kontor ved kjøkkenet

etc.

Hva ser du for deg - som noe du ville hatt i et dørmmehus du kunne tegne selv? :)

• Svar 132
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

30

• morsan

21

• serendipity

13

• libra

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg ville hatt det huset jeg har i dag. Det er fra 1943, og min far og bestefar har tegnet og bygd det.

Det er et hus helt utenom det vanlige, med mange rare kriker og kroker.

Noe er akkurat slik vi vil ha det, andre ting er det ikke:-)

Nå står restaurering av badet, og bytting av husets 21 vinduer for tur i sommer, og

litt etter litt vil vi gjøre forskjellige ting, til huset fremstår som vi ønsker.

Begynner med inngangspartiet:

Stor/bred trapp med dobbel inngangsdør. Innbygd i hvit mexistein.

(Har bred trapp og mexi nå, men med enkel dør)

Gang/entre:

Er stor og har en stor hvit mursteinspeis. Rommet er 8 kantet og kjempekoselig.

Ønsker for dette: Fliser på gulvet m/ kabler. Skyvedørsgarderobe.

Ville tatt med meg kjøkkenet jeg har nå, Byttet for 2 år siden, og elsker det!

Har stor veranda utenfor, og ville hatt dør ut. (Det får jeg snart, når vi bytter vinduer, jippi!)

Har stort vaskerom, men drømmen er et med plass til dusj, med dør ut, slik at hunden kunne gå inn der når han trenger å dusjes.

Strykebrett og mye skap.

Stua vår er ikke så stor, ca 40 m2. Ikke firkantet, heller litt avlang.

Er egentlig helt grei, får ny dobbel verandadør snart, og med den litt mer lys.

Har tre soverom.

Vårt er et helt ordinært firkantet rom. ca 15 m2.Må pusses opp.

Datteren har et 8 - kantet rom på ca 10 m2.

Dette er et koselig rom, men litt vanskelig å møblere.

Det siste soverommet er ca 20 m2 og blir datterens fra høsten. Skal pusse det opp, som en overraskelse til henne, mens hun er i Tyrkia.

Badet blir pusset opp fra opp til tå i sommer, så det får vi akkurat som vi drømmer om. *Gleder meg*

Har et lite do ved siden av baderommet, og det beholder vi, i tillegg til nytt toalett på det nye badet.

Huset har kjeller med utleieleilighet, den er fin som den er, men vi ønsker å bytte kjøkkeninnredning der. Men det er ikke 1. prio, for å si det sånn...

Huset har også loft, som pr. idag inneholder ting & tang fra 4 generasjoner. Når vi engang får ryddet det, blir det to store rom vi kan bruke til f. eks TV stue og gjesterom...

Loftet er nå et kaldtloft, og er det neste store prosjektet vårt. En eller annen gang i fremtiden.

Så, dette er huset vårt, som det er i dag, med våre ønsker for hvordan det skal bli med tid og stunder.

Gjest kanskje noe slikt?
Skrevet

Viktig at det er realistisk i forhold til hvem som bor der, flere jeg kjenner har bygget hus som har mange løsninger tilpasset en aktiv barnefamilie, etter mange års drømming. Og så er barna (nesten) på vei ut av huset..

Til småbarn (eller hund) synes jeg (kjøkken/kjeller-)inngang som går rett til vaskerom / "avspyling" må være greit, å slippe sand overalt ellers.

Gjeste/ekstratoalett, så gjester ikke beøver å gå på badet, og at badende med låst dør ikke okkuperer husets eneste do.

Morgensolbalkong / uteplass fra hovedsoverom.

Skjult opplegg for strøm, tv,IT og høyttalere og telefoni osv i "alle vegger", (det som ikke er trådløst), for å minimere meter med kabler.

Et godt system for en-øk og oppvarming.

Praktisk og overkommelig hage.

Spiseplass til mange.

Smarte oppbevaringssteder.

Eksklusive tregulv som er myke og varme å gå barbent på.

skorpionfisken
Skrevet

Det jeg savner fra de to eneboligene jeg har eid, og som jeg ikke har i borettslagsleiligheten er utgang fra vaskerommet ut til klessnor. Toalett ved det vaskerommet så skitne barn kan gå inn og gjøre fra seg uten å kle av seg alt.

Kjølerom og grovkjøkken i tilknytning til kjøkkenet.

Boblebadekar og badstue.

Eget kontor-rom.

Stor garasje.

Men det viktigste kan man ikke tegne inn i boligen. Beliggenhet og tomteforhold.

Jeg hadde ikke alt i begge boligene, men litt fra den ene og litt fra den andre ville blitt drømmehuset.

Gjest sol og regn
Skrevet

Jeg ville hatt to vasker ved siden av hverandre på badet!! Alltid skal man stå og pusse tenner samtidig og tråkke hverandre ned om morgenen! To bad er ikke så viktig fordi vi liker å være sammen hele familien på badet da.

Skrevet

Huset vårt har mange gode løsninger synes jeg. Bla. har vi:

Utgang til stor terasse fra kjøkkenet. (nevnte du jo)

Vaskerom i tilknytning til kjøkkenet.

Ikke soverom på loftet, og dessuten er soverommene vendt bort fra siden med kveldssol. Dette er en kjempefordel på varme sommerdager.

Toalett i tilknytning til gangen.

Nesten alt på samme plan gjør huset veldig lettstelt. Vi har bare en stor loftstue i overetasjen.

Skrevet

To bad. Eget "foreldrebad" med inngang fra "foreldresoverommet" (og gjerne en inngang til).

Sørg for at soverommene ikke ligger på den siden det er kveldssol!

Vaskerom med inngang enten utenfra eller fra gangen.

Dersom vaskerommet blir i en annen etasje enn soverommene - sjakt til å kaste skittentøy rett ned i vaskerommet!

Skrevet

Huset vårt har mange gode løsninger synes jeg. Bla. har vi:

Utgang til stor terasse fra kjøkkenet. (nevnte du jo)

Vaskerom i tilknytning til kjøkkenet.

Ikke soverom på loftet, og dessuten er soverommene vendt bort fra siden med kveldssol. Dette er en kjempefordel på varme sommerdager.

Toalett i tilknytning til gangen.

Nesten alt på samme plan gjør huset veldig lettstelt. Vi har bare en stor loftstue i overetasjen.

Dere vurderte ikke kjeller? under hele eller deler av huset? (vinkjeller med vindeltrapp fra kjøkkenet- hehe)

Ørkenvandreren
Skrevet

Første bud er at jeg ikke ville tegnet huset selv.

Fatter'n jobbet så og si hele yrkeslivet i byggebransjen, og magen knøt seg hver gang en ivrig og gledesstrålende privatpeson kom med tegningene sine om at _slik_ skulle drømmehuset se ut. Problemet var/er at folk ikke alltid ser totaliteten/konsekvensene av de forslagene de setter opp. Så det var absolutt mer regelen enn unntaket at det ble problemer under bygging/oppføring.

Bygg og arktektur er egne fag med egne utdannelser - ikke uten grunn. Så på generelt grunnlag, siden jeg ikke kjenner din kompetanse innen dette Flisa, så ville jeg tatt alle ideene mine og engasjert en arkitekt. De 20-30 tusen(?) det koster er det faktisk verdt.

Skrevet

Jeg ville hatt det huset jeg har i dag. Det er fra 1943, og min far og bestefar har tegnet og bygd det.

Det er et hus helt utenom det vanlige, med mange rare kriker og kroker.

Noe er akkurat slik vi vil ha det, andre ting er det ikke:-)

Nå står restaurering av badet, og bytting av husets 21 vinduer for tur i sommer, og

litt etter litt vil vi gjøre forskjellige ting, til huset fremstår som vi ønsker.

Begynner med inngangspartiet:

Stor/bred trapp med dobbel inngangsdør. Innbygd i hvit mexistein.

(Har bred trapp og mexi nå, men med enkel dør)

Gang/entre:

Er stor og har en stor hvit mursteinspeis. Rommet er 8 kantet og kjempekoselig.

Ønsker for dette: Fliser på gulvet m/ kabler. Skyvedørsgarderobe.

Ville tatt med meg kjøkkenet jeg har nå, Byttet for 2 år siden, og elsker det!

Har stor veranda utenfor, og ville hatt dør ut. (Det får jeg snart, når vi bytter vinduer, jippi!)

Har stort vaskerom, men drømmen er et med plass til dusj, med dør ut, slik at hunden kunne gå inn der når han trenger å dusjes.

Strykebrett og mye skap.

Stua vår er ikke så stor, ca 40 m2. Ikke firkantet, heller litt avlang.

Er egentlig helt grei, får ny dobbel verandadør snart, og med den litt mer lys.

Har tre soverom.

Vårt er et helt ordinært firkantet rom. ca 15 m2.Må pusses opp.

Datteren har et 8 - kantet rom på ca 10 m2.

Dette er et koselig rom, men litt vanskelig å møblere.

Det siste soverommet er ca 20 m2 og blir datterens fra høsten. Skal pusse det opp, som en overraskelse til henne, mens hun er i Tyrkia.

Badet blir pusset opp fra opp til tå i sommer, så det får vi akkurat som vi drømmer om. *Gleder meg*

Har et lite do ved siden av baderommet, og det beholder vi, i tillegg til nytt toalett på det nye badet.

Huset har kjeller med utleieleilighet, den er fin som den er, men vi ønsker å bytte kjøkkeninnredning der. Men det er ikke 1. prio, for å si det sånn...

Huset har også loft, som pr. idag inneholder ting & tang fra 4 generasjoner. Når vi engang får ryddet det, blir det to store rom vi kan bruke til f. eks TV stue og gjesterom...

Loftet er nå et kaldtloft, og er det neste store prosjektet vårt. En eller annen gang i fremtiden.

Så, dette er huset vårt, som det er i dag, med våre ønsker for hvordan det skal bli med tid og stunder.

Høres herlig ut! :) Vår Plutt på 8 har ett krav - hun vil ha walk-in garderobe - SKAL ha!

Vi tegnet først med et bad til hver av jentene - det ble ikke så mye dyrere - men det skal vaskes......så har vi landet på at gjestetoalettett kan være et "minibad" for jentene - vi slåss nemlig om badet om morgenen - enkelte dager er vi 5 jenter hjemme - og 1 mann.....og en do....hehe

Huset vi har nå er lite - men smart innredet - men det er 1,5 etasje - vi ønsker oss kjeller i stedet for loft - det blir så sabla varmt på de loftsrommene.

Dette huset er spennende - men uvanlig:

Jeg ser for meg hemsen som atelier....

http://www.nordbohus.no/nono/ProductHandler.aspx?guid=1&CatID=5010&ContainerID=12718

Skrevet

Vinterhage, vinkjeller og et kjøkken jeg selv har bestemt hvordan skal se ut, blant annet med to stekeovner.

Skrevet

Fatter'n jobbet så og si hele yrkeslivet i byggebransjen, og magen knøt seg hver gang en ivrig og gledesstrålende privatpeson kom med tegningene sine om at _slik_ skulle drømmehuset se ut. Problemet var/er at folk ikke alltid ser totaliteten/konsekvensene av de forslagene de setter opp. Så det var absolutt mer regelen enn unntaket at det ble problemer under bygging/oppføring.

Bygg og arktektur er egne fag med egne utdannelser - ikke uten grunn. Så på generelt grunnlag, siden jeg ikke kjenner din kompetanse innen dette Flisa, så ville jeg tatt alle ideene mine og engasjert en arkitekt. De 20-30 tusen(?) det koster er det faktisk verdt.

PØH - jeg tegnet et flott hus med eksen - folk kom og vilel kjøpe tegningene - og de tegningen jeg har tegnet nå får jeg veldig skryt for - de var bedre enn arkitektens forslag - -som bl. la vaskerommet med dør til stua....og matboden i yttergangen - - ;.)

Dette KAN jeg :)

Gjest Steamdusj istedenfor boblebadekar !!
Skrevet

Det jeg savner fra de to eneboligene jeg har eid, og som jeg ikke har i borettslagsleiligheten er utgang fra vaskerommet ut til klessnor. Toalett ved det vaskerommet så skitne barn kan gå inn og gjøre fra seg uten å kle av seg alt.

Kjølerom og grovkjøkken i tilknytning til kjøkkenet.

Boblebadekar og badstue.

Eget kontor-rom.

Stor garasje.

Men det viktigste kan man ikke tegne inn i boligen. Beliggenhet og tomteforhold.

Jeg hadde ikke alt i begge boligene, men litt fra den ene og litt fra den andre ville blitt drømmehuset.

Vi har boblebadekar .... det blir omtrent aldri brukt.

Ville mye heller satset på en skikkelig steamdusj og heller hatt et vanlig badekar :o)

Skrevet

Vinterhage, vinkjeller og et kjøkken jeg selv har bestemt hvordan skal se ut, blant annet med to stekeovner.

Jepp - og stekeovnen skal henge litt opp på veggen (det er knea med meg, serru) hehe

Skrevet

Jeg har til og med fått godkjent fra riksantikvaren i Vestfold omtegning av en verneverdig hytte i Åsgårdstrand! - Så hA!

:-)

Skrevet

PØH - jeg tegnet et flott hus med eksen - folk kom og vilel kjøpe tegningene - og de tegningen jeg har tegnet nå får jeg veldig skryt for - de var bedre enn arkitektens forslag - -som bl. la vaskerommet med dør til stua....og matboden i yttergangen - - ;.)

*Hehe* Jeg vedder på at den arkitekten var en singel mann uten barn...

Skrevet

Jepp - og stekeovnen skal henge litt opp på veggen (det er knea med meg, serru) hehe

Innebygde stekeovner i arbeidshøyde er genialt, selv om man ikke har dårlige knær eller dårlig rygg, synes

Skrevet

Vi har boblebadekar .... det blir omtrent aldri brukt.

Ville mye heller satset på en skikkelig steamdusj og heller hatt et vanlig badekar :o)

Jeg vil ikke ha noe som bobler - vanlig badekar i så fall - men helst bare en vanlig lettstelt dusj.

Skrevet

Innebygde stekeovner i arbeidshøyde er genialt, selv om man ikke har dårlige knær eller dårlig rygg, synes

Ja det er jo vanvittig å stå på huk og ballansere varme steiker...

Ørkenvandreren
Skrevet

Vel, isåfall er du unntaket som fatter'n ville blitt glad for å møte! :-)

Hyggelig hvis dere kan realisere det en gang - det er sikkert noe eget å bo i et hus hvor løsningene er akkurat slik man selv vil ha dem. De fleste av oss bor jo i boliger hvor vi har arvet forgjengernes drømmeløsninger... *s*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...