Gå til innhold

HUS: Hva skulle et nytt hus inneholde? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før i tiden hadde jo store, fine hus en liten matheis, det må da gå an å installere noe slikt om man bygger nytt?

Holder ikke med bare matheis - man måtte hatt Jeeves og en dugandes kokke også! ;-)

• Svar 132
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

30

• morsan

21

• serendipity

13

• libra

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Dere vurderte ikke kjeller? under hele eller deler av huset? (vinkjeller med vindeltrapp fra kjøkkenet- hehe)

Jo vi har kjeller. Den er for tiden bare en rotekjeller, så derfor nevnte jeg den ikke i sted. Vi har forresten et bordtennisbord der, populært når vi har store barn på besøk, men våre egne er litt små enda. På sikt satser vi nok på å sette inn et vindu og innrede kjelleren.

Det er absolutt et pluss med kjeller, da. Så hvis man har råd, vil jeg absolutt anbefale det.

Dessverre er det ingen mulighet for nedgang fra kjøkkenet, ellers hadde jo en vinkjeller der vært en god ide...

mil1365380270
Skrevet

Holder ikke med bare matheis - man måtte hatt Jeeves og en dugandes kokke også! ;-)

Uh! Og sånn klokkestreng for å påkalle tjenerskapet. Er jo ikke sikkert man føler det riktig å gå og hente sin egen GT alltid!

Skrevet

Jeg vil ikke ha noe som bobler - vanlig badekar i så fall - men helst bare en vanlig lettstelt dusj.

Drømmegreia så jeg en gang omtalt i Kapital, med billedteksten "Litt vel stor Røkke-faktor":

det var en hjørnegreie som kunne brukes som helt vanlig dusj, eventuelt steam-dusj/ massasjedusj, og "underdelen" var slik utformet at den både kunne brukes som badekar (med eller uten bobler) OG ,man kunne lukke igjen dørene og bruke dette som badstu for inntil tre personer.

*S*

serendipity
Skrevet

Til en dusj som er i daglig bruk, i et hus hvor man har plass til et stort bad, er jeg enig.

Men hvis det er en ekstradusj / gjestedusj på et toalett, er det fint at man kan ha litt mer armslag når rommet stort sett brukes til noe annet enn dusjing.

Og Dorthe og andre av oss er kanskje opptatt av terkelløse løsninger, og da er det greit med dusjdører som er hengslet på vegg og ikke er festet i gulvet.

Men dette var jo snakk om et nytt hus ;-) Vi har også sånn på ekstra badet, men jeg ser ingen særlig god grun til å ha det. Vi får liksom ikke "brukt" plassen alikvel.. Men forstår at det kan være pratisk for noen å ha det terskelløst.

Skrevet

Uh! Og sånn klokkestreng for å påkalle tjenerskapet. Er jo ikke sikkert man føler det riktig å gå og hente sin egen GT alltid!

Ja, nemlig! *S* Jeg satt klistret og så på "Herskap og Tjenere" på 70-tallet, og vet at man både kan ha butler, kokke, kokkepike, footman, man servant, stuepike og kammerpike! ;-)

Skrevet

Alt på ett plan ville vært min første prioritering. Men det er kanskje vanskelig med de små frimerkene man selger nå til dags og kaller tomt. :-)

*S*

Jeg har også tenk slik tidligere at alt på en flate må være deilig. Men for et par helger siden fikk jeg et godt bevis på at flere etasjer kan være utrolig deilig: Da var vi samlet alle søstrene med menn og barn, en dag hos en av søstrene mine, en annen dag hos oss.

Søsteren min har alt på en flate, og etter middagen, mens vi voksne fortsatt satt ved bordet og snakket, så hørte vi hele ungeflokken utrolig godt. det var nesten ikke ørens fred å få! ;-)

Dagen etter hos oss sendte vi barna ned i kjellerstua etter maten, og de rotet og herjet og storkoste seg sammen, men vi voksne hadde det en smule mer behagelig >(helt til gjestene hadde gått og vi måtte rydde opp igjen, da, he he)

Skrevet

Dere vurderte ikke kjeller? under hele eller deler av huset? (vinkjeller med vindeltrapp fra kjøkkenet- hehe)

Jeg glemte en ting til:

To bad. Et med direkte inngang fra foreldrerommet, og et til barna. Vi har også et ekstra toalett i gangen som gjestene benytter, det er praktisk, men det er litt pes å ha tre toaletter å vaske. Fordelen med vårt eget bad, er at det ikke må shines når vi får gjester....

Skrevet

Dusjdører som kan svinge innover mot veggen slik at når de ikke brukes, tar ikke dusjhjørnet noe plass

Jeg vil heller ha lukket/helt kabinett. Baderom tåler stort sett aldri over tiår å bli dusjet rett på uansett. Og i våre dager dusjer vi ofte.

serendipity
Skrevet

Jeg vil heller ha lukket/helt kabinett. Baderom tåler stort sett aldri over tiår å bli dusjet rett på uansett. Og i våre dager dusjer vi ofte.

Emn om tiår (20 år) så har svært mange totaltrennovert huset alikevel. Vi har ikke kabinett, ene og alene fordi jeg syntes det er ultra stygt.

Skrevet

Mora mi gravde potetkjeller. Hun ringte ved juletider og skrøt av at hun hadde bakt 7!

Hva da, 7?

7 flasker! Himkok. Det var det potetkjellern ble brukt til.

Nå har hun forøvrig bakt sin siste flaske og sitter og skåler med St. Peter.

Forhåpentligvis med en kongepjolter med kjøpesprit.

Skrevet

*S*

Jeg har også tenk slik tidligere at alt på en flate må være deilig. Men for et par helger siden fikk jeg et godt bevis på at flere etasjer kan være utrolig deilig: Da var vi samlet alle søstrene med menn og barn, en dag hos en av søstrene mine, en annen dag hos oss.

Søsteren min har alt på en flate, og etter middagen, mens vi voksne fortsatt satt ved bordet og snakket, så hørte vi hele ungeflokken utrolig godt. det var nesten ikke ørens fred å få! ;-)

Dagen etter hos oss sendte vi barna ned i kjellerstua etter maten, og de rotet og herjet og storkoste seg sammen, men vi voksne hadde det en smule mer behagelig >(helt til gjestene hadde gått og vi måtte rydde opp igjen, da, he he)

Det er sikker deilig, den ene dagen i året det skjer.

De andre 364 er det en velsignelse å slippe trappeløping hele dagen.

Som motorsykkelist tenker jeg på rullestol også. Gammel blir man visstnok en gang. De over 30 skal ha brukbar fremkommelighet i heimen mener nå jeg.

Skrevet

Men etter dusjnen er gulvet fortsatt vått, og kan ikke brukea til noe annet enn å ski og dette og knalle bakhodet !!

Jeg syntes IKKE de dusjveggene er det minste geniale...

Det er jo myke lister under dørene som drar med seg vannet så det blir ikke vått.

Skrevet

Jeg har flislagt helt inne i dusjhjørnet og har fått forsikring om at det varer.

Skrevet

Det er sikker deilig, den ene dagen i året det skjer.

De andre 364 er det en velsignelse å slippe trappeløping hele dagen.

Som motorsykkelist tenker jeg på rullestol også. Gammel blir man visstnok en gang. De over 30 skal ha brukbar fremkommelighet i heimen mener nå jeg.

Den ene dagen i åpret det skjer... Ja, dette tilkfellet var så sammenlignbart fordi det var akkurat samme folk tilstede to dager på rad i forskjellige hus.

Vi nyter godt av dette hver uke, vi, for vi har en sosial sønn med mye venner på besøk. *S*

Trappegåing er jo bare god trim.

Livsløpstandard har ikke huset, men da får vi heller flytte til et annet sted når alderen innhenter oss. Med mindre det skjer en ulykke, skulle jeg tro at vi har minst 30 gode år til i dette huset! :-)

Skrevet

Det eneste jeg ville gjrot annerledes i vårt hus er kunne gå fra huset ut til garasjen UTEN å måtte gå UT!! (les: vasse i snø på morgenen på vinteren) Hvem har vel tid til å måke kl. 08.00 og med hendene fulle av sekker og bagger ;-)

JO! en ting til. Overbyggingen på verandaen skulle vært litt større.

enig - jeg har sans for den amerikanske stilen - hvor du går rett inn på vaskerommet fra garasjen. :)

serendipity
Skrevet

Det er jo myke lister under dørene som drar med seg vannet så det blir ikke vått.

Ikke alt, isåfall er det ikke nok fall til sluket. Jeg ser bare ganske enkelt ikke hvordan man skal få "brukt" palssen. Men det er jo klart at er man mange på et lite bad samtidig så får man jo bedre plass.

Skrevet

Drømmegreia så jeg en gang omtalt i Kapital, med billedteksten "Litt vel stor Røkke-faktor":

det var en hjørnegreie som kunne brukes som helt vanlig dusj, eventuelt steam-dusj/ massasjedusj, og "underdelen" var slik utformet at den både kunne brukes som badekar (med eller uten bobler) OG ,man kunne lukke igjen dørene og bruke dette som badstu for inntil tre personer.

*S*

hehe- sånn har jeg sett i en "jallabutikk" i Tanumshede. Hos Mr.Li

Skrevet

Mora mi gravde potetkjeller. Hun ringte ved juletider og skrøt av at hun hadde bakt 7!

Hva da, 7?

7 flasker! Himkok. Det var det potetkjellern ble brukt til.

Nå har hun forøvrig bakt sin siste flaske og sitter og skåler med St. Peter.

Forhåpentligvis med en kongepjolter med kjøpesprit.

Herlig mor! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...