emmasofie1365380848 Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Jeg har hatt ischias plager i to perioder 1984-85 og 1995-96, begge ganger forårsaket plutselig av vridning/uheldig belastning. Litt ultralyd og trening 85 senere mosjonering ved lettere skogsarbeide har stort sett holdt meg i trim. Var lite merkbar etter opptrening etter 97. Vinteren 2000/01 ble hadde jeg en trafikkulykke. Hoftekul gjennom bekkenet. Satt sammen av ortoped og fungerer bra uten alt for store plager. Ischias var ikke merkbar før jeg sluttet med krykker etter 6 mnd og begynte å kjøre bil. Da kom ryggubehaget som stråling delvis en annen retning stort sett, men også fortsatt mot baklåret. Mot utsiden av motsatt lår (enn skadet side)ned mot knærne og til dels ned i leggen. Det oppstår krampelignende følelse etter 1 times bilkjøring (ukentlige arbeidsreiser på 5-6 timer). Ubehaget kommer etter 5-10 minutters bilkjøring og forsåvidt ved å sitte i myke stoler. Fysioterapeuten har veiledet meg i å bruke is på ryggen, og da blir det merkbart bedre. Når jeg står/går er det stort sett borte, men kan svi svært mye i baklåret og på høyre side. Det har vært likt med små variasjoner i nesten 4 år nå, (bedre etter lett arbeide i hage f.eks) og med økende vansker for innsoving på høyre side. Så jeg legger meg på venstre side hvor den skadde hoftekulen gir mindre smerter. Da jeg hadde ischiasplager før, forsvant disse ved ryggleie og oftest ved vanlig sideleie. Nå kan jeg ikke ligge på ryggen lenger heller. Men hva er dette nye? Smerter i venstre lår bortsett fra når jeg går/står. Man sitter jo mesteparten av livet hvis man ikke ligger. Har mistet endel mosjon pga. den skadde hofta som ikke liker løping og støt men oppfører seg bra uten belastning. Medisin bare Cozaar for 160/100 uten medisinering. Utviklet Raynauds fenomen for 8-9 år siden, og har etterhvert fått litt bedre kuldetoleranse. Ellers ok, men disse stadige smertene ved å sitte og ligge i de fleste posisjoner. Er det revmatologisk eller nevrologisk fra ischiasnerven. Belaster både beviss og ubevisst den skadde hofta mindre. Hva bør skje for å bli bedre? 60 år - delvis yrkesaktiv 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/185725-hofteskade-som-f%C3%B8rte-til-l%C3%A5rsmerter-i-p%C3%A5-motsatt-side/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cathrine Smestad, lege og stipendiat innen MS-forskning Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Det er vanskelig å gi deg noen nærmere diagnose uten å ha undersøkt deg, men jeg synes du i første omgang bør utredes hos fastlege for å kunne avgjøre om disse smertene egentlig kommer fra ryggen eller mer lokalt i hoften (på grunn av feil belastning etc).En MR-undersøkelse av ryggen vil for eksempel kunne gi svar på hvorvidt det foreligger klem på en nerverot på grunn av prolaps/slitasjeforandringer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/185725-hofteskade-som-f%C3%B8rte-til-l%C3%A5rsmerter-i-p%C3%A5-motsatt-side/#findComment-1272517 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ronnyv Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Hei! Ser du skrev følgende "Da kom ryggubehaget som stråling delvis en annen retning stort sett, men også fortsatt mot baklåret. Mot utsiden av motsatt lår (enn skadet side)ned mot knærne og til dels ned i leggen." Det er nå omtrent halvannet døgn siden jeg var hos legen min. Der fikk jeg ikke konstatert så mye, annet enn at jeg skal til en MR-scan for å sjekke ryggen min. Jeg er 26 år, jeg er overvektig med en BMI på ca. 36 -- Noe jeg har hatt i alle fall i 5-6 år nå. Jeg er ikke særlig aktiv, og skammer meg nesten over det - uten at det gjør saken særlig enklere. For fire-fem år siden stupte jeg på grunt vann og traff trolig en stein under sandbunnen ... langs oversiden av venstre lår, ca. 10 cm over kneet og oppover. Det er i dag samme sted, samt helt opp til hoftekulen at jeg nå kjenner stråling. Jeg gleder meg til jeg finner ut om det virkelig er relatert til ryggskader. Slik det er nå, og grunnen til at jeg skriver dette når klokka er 2 om natten, er at jeg ikke får sove. Det er som nevnt 36 timer siden jeg var hos legen, og natt til i går var jeg full .. Nå er jeg edru, og jeg sliter med å få sove, fordi det eneste jeg føler -- er legens finger trykke mot det punktet i ryggen som gjorde vondt (var ømt). Og som du ... Slik jeg forstod deg .. Så er strålingen i "feil" lår. Han trykket på min høgre side av ryggen, og strålingen er i mitt venstre lår. Siste måneden har strålingen blitt så plagsom at jeg ikke fungerer i dagliglivet. Jeg kan gå, om jeg tar korte skritt og ikke har stått mye rett opp og ned i forkant. Står jeg mye rett opp og ned, så blir det så plagsomt at selv det å sitte eller ligge er smertelig en stund. Låret føles solbrent .. Og som om det sover. Om jeg skulle være så uheldig å treffe en bordkant eller noe "skarpt" noe i venstre lår, så får jeg en smerte jeg ikke kan beskrive ... som en nål i en arm som har sovnet kanskje ... tårene triller i alle fall. Føler meg litt for ung til å ha ischias da, men om så er - så er det jo greit å få det diagnosert og "reparert". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/185725-hofteskade-som-f%C3%B8rte-til-l%C3%A5rsmerter-i-p%C3%A5-motsatt-side/#findComment-1556144 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.