Gå til innhold

NHD - problematisk venninne forhold


Gjest Donkey27

Anbefalte innlegg

Gjest Donkey27

Hei!!

I min omgangskrets er det ei som har problemer med å forholde seg til andre. Jan Kåre Hummelvold beskriver hvordan jeg og andre oppfatter vedkommende dette på en veldig god måte:

"Sarkasme - forkledt som humor - vil være en utrykksform. Når den som kjenner seg såret forteller hva han føler, vil han kunne få svar som: "skjønner du ikke spøk en gang???" Såkalt "humor" som har til hensikt å forringe en annen person er fiendlig, og har i tillegg som mål og fremheve avsenderen. I motsetning til en passiv person vil den aggressive overse andres rettigheter. Hun føler seg utsatt og mener alle må kjmpe for sine rettigheter. Livet er en kamp! Derfor vil hun møte andre mennesker og situasjoner med fysisk og verbal aggressjon.Stuart og Sundeen hevder at aggressiv atferd dekker over en grunnleggende mangel på selvtillit. Måten og øke selvrespekten på er å overvinne andre. Usikkerheten dekkes over av aggressivitet. Dette får konsekvenser i forhold til andre mennesker, fordi hun på sin måte å være på skyver andre fra seg."

Men hvordan skal vi rundt, som venner forholde oss til henne??? I tillegg til denne adferden avslører vi i vennekretsen stadig løgner, som hun benekter...

Hilsen Fortvila venninne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest voksen nok

Hei!

Det er ikke enkle mennesker, hverken de du beskriver, de direkte og de med selvbeskyttende trang, eller annen type jeg har ment å eksemplisere deg for her. Det ligger vel svik og vonde erfaringer bak. (begge type personligheter).

Løgn er ikke positivt, uansett!!

Men, en liten tankevekker til deg; hvordan ville du reagert på en som bare ville behage deg/dere, som bare smiler og er hyggelig mot alt og alle, ler i ett sett? Som er ening i ett og alt,og tilpasser seg uten å ha egen mening, som får kamelon tendens til å kle seg i en stil som matcher den man ønsker nærme seg med bevisst hensikt? Manipulerende? Som sier " ikke si at jeg har sagt det, eller som gjemmer seg ved konfrontasjoner? Feigt eller feigt? Hva er verst av de to? Hvem blir du tryggest på av de to avvikene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donkey27

Hei!

Det er ikke enkle mennesker, hverken de du beskriver, de direkte og de med selvbeskyttende trang, eller annen type jeg har ment å eksemplisere deg for her. Det ligger vel svik og vonde erfaringer bak. (begge type personligheter).

Løgn er ikke positivt, uansett!!

Men, en liten tankevekker til deg; hvordan ville du reagert på en som bare ville behage deg/dere, som bare smiler og er hyggelig mot alt og alle, ler i ett sett? Som er ening i ett og alt,og tilpasser seg uten å ha egen mening, som får kamelon tendens til å kle seg i en stil som matcher den man ønsker nærme seg med bevisst hensikt? Manipulerende? Som sier " ikke si at jeg har sagt det, eller som gjemmer seg ved konfrontasjoner? Feigt eller feigt? Hva er verst av de to? Hvem blir du tryggest på av de to avvikene?

Vil vel ikke bli trygg på noen av de avvikerne!!!

Hun jeg snakker om manipulerer også. Noe voldsomt. Noe alle desverre ikke ser og lar seg påvirke av =(

Donkey

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjohooo

Vil vel ikke bli trygg på noen av de avvikerne!!!

Hun jeg snakker om manipulerer også. Noe voldsomt. Noe alle desverre ikke ser og lar seg påvirke av =(

Donkey

Det høres ikke enkelt ut.

Kan det være det er noe hun plages med med deg, som hun vet det ikke nytter å si rett ut fordi du vil bli sint, eller nekte på det - f.eks.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike personer får den makt og det spillerom som gruppen / vennekretsen gir dem.

Hvis den sosiale kodeksen i gruppen ikke tillater latterliggjøring og sarkasme, men reagerer unisont negativt på det, vil det ta slutt. Det samme med baktalelse. Du så flaue folk blir når man sier at denne baktalelsen vil jeg ikke høre på. Eller jeg vil ikke være med på å diskutere noen som ikke er til stedet.

Er det mulig i den kretsen å diskutere seg fram til en bedre omgangsform på generelt grunnlag.

Hvilke muligheter har du til å unngå å være sammen med vedkommende. Iblant kan man gå for langt i å unnskylde og bortforklare dårlig oppførsel.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donkey27

Det høres ikke enkelt ut.

Kan det være det er noe hun plages med med deg, som hun vet det ikke nytter å si rett ut fordi du vil bli sint, eller nekte på det - f.eks.?

Er ikke bare meg som har problemer iforhold til henne, desverre.

Hadde det bare vært så enkelt! Men hun er sånn til alle i vennekretsen... =(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tjohooo

Er ikke bare meg som har problemer iforhold til henne, desverre.

Hadde det bare vært så enkelt! Men hun er sånn til alle i vennekretsen... =(

Men hva er det du tror hun forsøker å formidle, hvis du prøver å være ærlig med deg selv?

Det betyr ikke at hun gjør det på noen ok måte, og det betyr ikke at det bør fortsette, men kan det være noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donkey27

Men hva er det du tror hun forsøker å formidle, hvis du prøver å være ærlig med deg selv?

Det betyr ikke at hun gjør det på noen ok måte, og det betyr ikke at det bør fortsette, men kan det være noe?

Tror nok ikke det er noe spesielt hun prøver å formiddle. Det meste blir sagt på en slik måte. Ref. Hummelvold.

Og hvis det hadde vært MEG hun skulle ha formiddlet noe til med denne adferden så er det vel strengt tatt ikke nødvendig å oppføre seg slik til alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke hver og en av dere sette de grenser som oppleves rimelig for den enkelte? Hvorfor ikke bare gi direkte tilbakemeldinger når du føler deg tråkket på, og så bli ferdig med saken?

Jeg reagerer alltid på når noen på den ene siden omtaler noen som en "venninne" og samtidig snakker om at "alle" i vennekretsen oppfatter vedkommende på en negativ måte. Det får meg til å reise litt pigger, da jeg misliker den type baksnakkelse som dette vel må innebære. En vennekrets som bruker tid på å analysere andres atferd og forsøker å komme frem til "tiltak" ville jeg ikke likt å tilhøre. Jeg ønsker at ting formidles direkte til den det gjelder, og misliker sterkt at det gis inntrykk av at "alle mener at du er sånn" - jeg ser på det som en form for destruktiv hersketeknikk.

Dersom man ikke trives sammen med noen så kan man begrense den tid man bruker sammen med vedkommende. Jeg har liten tro på å forsøke å "forandre" på andre mennesker såfremt de ikke selv ber om råd. Jeg har derimot tro på å si tydelig fra i situasjoner hvor man føler seg overkjørt av andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjohooo

Tror nok ikke det er noe spesielt hun prøver å formiddle. Det meste blir sagt på en slik måte. Ref. Hummelvold.

Og hvis det hadde vært MEG hun skulle ha formiddlet noe til med denne adferden så er det vel strengt tatt ikke nødvendig å oppføre seg slik til alle?

Du får spørre henne seriøst om hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...