Gå til innhold

Anbefalte innlegg

HeiJeg har akkurat i dag fått denne diagonosen etter en MR undersøkelse, det vistes pussig nok ikke på røntgenbilder i første tolkning. Nederste virvel. 7 mm utglidning. Det trykker på isjasneverven min så det stråler ned i foten. Symptomer: Nummen, sovnet, smerter etter korte turer. Ikke noe problem å sitter skjønt jeg kjenner jo at det er numment da også.Har gått et par måneder allerede. Litt hardt for en aktiv friluftsmann, i hele denne perioden har jeg holdt formen med mye sykling. Kjenner ikke noe til smertene da og det er bra for psyken. Bortsett fra når jeg står og tråkker i motbakker, da kan det gjøre ondt i ryggen men det oppleves som en annen smerte tror jeg.Sp.mål:1) Bør jeg unngå alt som smaker belastning av rygg?2) Skal ha en vurdering av Nevrokirurg, men hvor gode prognoser er det egentlig uten operasjon (jeg er 46 år) ? Tenker da først og fremst på at jeg skal kunne å gå igjen, kanskje ikke som før men. Nerverøttene mine er fine i hht. MR undersøkelse. 3) Hvor lang tid bør det gå før man evt. ihversetter operasjon? Hvor gode odds er det for at en operasjon forbedrer min livs-situasjon ?4) Er det egentlig noe poeng å gå til Fysioterapaut? Og er Kiropraktor noen poeng?5) Hva bør jeg være veldig forsiktig med for at det ikke skal forverre seg?Er litt på tuppa i dag, så jeg vil setter utrolig stor pris på svar :)MvHJ.U.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/185754-spondylolistese-i-rygg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Spondylolistese er en diagnose som ofte påvises tilfeldig; mange kan ha dette uten plager. Det som vel er uvisst i ditt tilfelle, er hvor lenge du har hatt det, og om "glidningen" har økt. Jeg synes det ville være verdt et forsøk med manuell terapeut. Disse kan undersøke grundig, og kan gi øvelser som stabiliserer de dype ryggmusklene, med mål å hindre ytterligere glidning, kanskje reversere litt.Vil tro at du har 50% sjans for å bli bedre uten operasjon. Med operasjon 60-80%, men det må du spørre nevrokirurgen om. Vanlig aktivitet kan du fortsette med, men vær forsiktig med mye svaiing av ryggen, og "ukontrollerte" vridninger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...