Osiris Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Jeg syns språk er kjempemorsomt, og likedan med dialekter i Norge også. Jeg er trondhjemmer, og man skal ikke langt ut fra Trondheim før man hører andre ord enn de som brukes her. Vi vasker benken med en kopptue, i Selbu heter det samme for en lærve og på østlandet er det en klut. Er det noen morsomme ord du kommer på i din dialekt? 0 Siter
Gjest Også opprinnelig trønder Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Dæter! Det betyr pupper. Å dess sæ. Det betyr å sitte på huska. Visste du det Osiris? 0 Siter
Osiris Skrevet 26. mai 2005 Forfatter Skrevet 26. mai 2005 Dæter! Det betyr pupper. Å dess sæ. Det betyr å sitte på huska. Visste du det Osiris? jada det visste jeg. Men dæter er et ord som holder på å dø ut virker det som. I Trondhjem så disser vi, mens de utafor byen desser. 0 Siter
Gjest Også opprinnelig trønder Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 jada det visste jeg. Men dæter er et ord som holder på å dø ut virker det som. I Trondhjem så disser vi, mens de utafor byen desser. Begge de tingene du skriver stemmer ja! 0 Siter
Gjest Wer bist du? Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Heimbåkkåkak= hjembakt brød kakskiv=brødskive 0 Siter
Tottlå Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 -Påddel: søledam -Gruele: skikkelig -Tytte: syns -Jord-epple: Potet -Sød-epple: epple Kommer ikke på flere i farten....... 0 Siter
Tottlå Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 -Påddel: søledam -Gruele: skikkelig -Tytte: syns -Jord-epple: Potet -Sød-epple: epple Kommer ikke på flere i farten....... Sjeva: brødskive 0 Siter
Gjest Også opprinnelig trønder Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Å prakkes med noe: Å streve med noe. 0 Siter
Osiris Skrevet 26. mai 2005 Forfatter Skrevet 26. mai 2005 Å prakkes med noe: Å streve med noe. Ett trønderord som er vanskelig å beskrive er "tattjlat" men det betyr jo litt barnslig/enkel. 0 Siter
Osiris Skrevet 26. mai 2005 Forfatter Skrevet 26. mai 2005 -Påddel: søledam -Gruele: skikkelig -Tytte: syns -Jord-epple: Potet -Sød-epple: epple Kommer ikke på flere i farten....... Du er vestlending da skjønner jeg. Husker en gang jeg hørte ei fra Stavanger fortalte om en kollega som var syk at "ho puttla seg hem" Puttla syns jeg var et artig ord. 0 Siter
Gjest Også opprinnelig trønder Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Ett trønderord som er vanskelig å beskrive er "tattjlat" men det betyr jo litt barnslig/enkel. he he jeg har ikke visst helt hvordan å skrive det ordet 0 Siter
Osiris Skrevet 26. mai 2005 Forfatter Skrevet 26. mai 2005 he he jeg har ikke visst helt hvordan å skrive det ordet jeg er ikke helt sikker jeg heller, men fant ut at det måtte være sånn 0 Siter
Dorthe Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Ett trønderord som er vanskelig å beskrive er "tattjlat" men det betyr jo litt barnslig/enkel. Er det det samme som når vi i oslo sier litt tuttlete? 0 Siter
Osiris Skrevet 26. mai 2005 Forfatter Skrevet 26. mai 2005 Er det det samme som når vi i oslo sier litt tuttlete? Det kan være, vet ikke helt hvordan dere definerer tuttlete. Tattjlat brukes også om unger som er litt seinere i utviklinga enn andre unger. 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Nebbkjenning : begynnende beruselse.. Og det stemmer jo litt og..Det prikker jo litt i nesa/overleppa når man har drukket ca 2 øl! Jeg synes den er festlig.. Snurril : penis Brese : Stygg, svær dame. Det er flere og, men jeg har flyttet for lenge siden, så det er vanskelig å huske. 0 Siter
ariadne Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Ett trønderord som er vanskelig å beskrive er "tattjlat" men det betyr jo litt barnslig/enkel. Sæmat betyr å være treg, om det er nordlandsk eller trøndersk vet jeg ikke. Er ikke en som er tattjlat også litt treg, og klarer ikke starte opp med ting? Å omkalfatre betyr å endre noe helt. 0 Siter
Dorthe Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Det kan være, vet ikke helt hvordan dere definerer tuttlete. Tattjlat brukes også om unger som er litt seinere i utviklinga enn andre unger. Det høres faktisk ut som det kan være det samme. Jeg ser for meg en tafatt, snørrete unge med fingeren i munnen ) 0 Siter
Osiris Skrevet 26. mai 2005 Forfatter Skrevet 26. mai 2005 Nebbkjenning : begynnende beruselse.. Og det stemmer jo litt og..Det prikker jo litt i nesa/overleppa når man har drukket ca 2 øl! Jeg synes den er festlig.. Snurril : penis Brese : Stygg, svær dame. Det er flere og, men jeg har flyttet for lenge siden, så det er vanskelig å huske. artige ord- hvor er dette fra? Nebbkjenning *glis* 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 artige ord- hvor er dette fra? Nebbkjenning *glis* Ringerike.. Litt ut på bøgda.. Jeg liker nebbkjenning godt, synes det er et festlig og illustrerende ord..! Kom på et par til og, men de er grove, så da styrer jeg meg. :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.