morsan Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 De sier "vaske koppenj" der også. Holtålen er bare rett over fjellet for deler av Selbu. OK! *S* Da har jeg og noen venner av meg tydeligvis ikke hørt godt nok etter hva ålbyggene vi kjenner har sagt! ;-) I tillegg til at ålbyggene selv har vært så høflige å unnlate å gjøre oss oppmerkomme på at vi tok feil når vi tulla med at de godt kunne vaske mer enn bare én kopp! ;-) 0 Siter
Osiris Skrevet 26. mai 2005 Forfatter Skrevet 26. mai 2005 OK! *S* Da har jeg og noen venner av meg tydeligvis ikke hørt godt nok etter hva ålbyggene vi kjenner har sagt! ;-) I tillegg til at ålbyggene selv har vært så høflige å unnlate å gjøre oss oppmerkomme på at vi tok feil når vi tulla med at de godt kunne vaske mer enn bare én kopp! ;-) man skal høre godt etter for å høre forskjellen så det er ikke så rart. ) Eller kanskje de har blitt ufopåvirket og droppet den tjukke n-lyden på slutten. ) 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Sopin og matin er akkurat det samme ja Ifølge min 4-årige nord-trønderske datter heter det MAT-TRØNGT... 0 Siter
fresja Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Dæter! Det betyr pupper. Å dess sæ. Det betyr å sitte på huska. Visste du det Osiris? A sitte på huska (disse) haller vi (i min lille krok i Hordaland) for å reila. 0 Siter
fresja Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Du er vestlending da skjønner jeg. Husker en gang jeg hørte ei fra Stavanger fortalte om en kollega som var syk at "ho puttla seg hem" Puttla syns jeg var et artig ord. Mamma sier at "me må sjå å grava oss heim litt tiligt" (Hordaland) 0 Siter
fresja Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Kjøreld = samleord for servise, bestikk, panner Tvåge = Klut Raudeslag = Rød saus Tverke = være grinete hi sida = andre siden hin veien = andre veien ne = ho na = han Samboer bruker: Matin = sulten Tua = klut Klar = Trøtt kak = Skive Eg brukar tvåga, kjrel og andre av desse orda. Ne brukar eg vel meir om henne enn om ho. "Du må vara snille me ne, for o e så liten (evt. lito)." 0 Siter
fresja Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Eg ha høyend i senjo, om vinteren har eg kvetel. Eg e sulnige. Eg sulna veldig om eg går øve ei bru og må gå på kanten, vil helst gå midt i vegen. (Det nok ein slagt høgdeskrekk eg har!). 0 Siter
morsan Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 man skal høre godt etter for å høre forskjellen så det er ikke så rart. ) Eller kanskje de har blitt ufopåvirket og droppet den tjukke n-lyden på slutten. ) Ja, de var ikke fra Hessdalen, men de har kanskje vært ufo-turister der, og på den måten blitt smittet! ;-) 0 Siter
Gjest gjett hvor vi vi sier sånt da! Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 å fela - å være redd for å være alene når det er mørke natten følle du - skal vi leke ei kanel i svingane - en skillingsbolle knåve - trangt å bisla - sladre ke´u - hva er klokken kossen - hvordan koffår - hvorfor kim - hvem kati - når sløkte - teit hole (hul) - veldig sulten kjangsa på - legge an på babbe - kebab 0 Siter
kaffepiken Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 å fela - å være redd for å være alene når det er mørke natten følle du - skal vi leke ei kanel i svingane - en skillingsbolle knåve - trangt å bisla - sladre ke´u - hva er klokken kossen - hvordan koffår - hvorfor kim - hvem kati - når sløkte - teit hole (hul) - veldig sulten kjangsa på - legge an på babbe - kebab Høres ut som på jæren eller noe deromkring? 0 Siter
amber sun Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 å fela - å være redd for å være alene når det er mørke natten følle du - skal vi leke ei kanel i svingane - en skillingsbolle knåve - trangt å bisla - sladre ke´u - hva er klokken kossen - hvordan koffår - hvorfor kim - hvem kati - når sløkte - teit hole (hul) - veldig sulten kjangsa på - legge an på babbe - kebab Mange stavangerord, der. Men "følle du", det er vel noe de sa for lenge siden? Husker mine foreldre snakket om at de sa dette. Nå sier de "ska eg vær me deg"isteden. Eller så har jeg bomma litt, og du har ramset opp ord som er fra stavanger og litt utenfor kanskje? 0 Siter
amber sun Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Nygglar = nøkler Styvlar = støvler pylsa = pølse roa nervå = ro deg ned 0 Siter
amber sun Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Jeg er fra Møre og Romsdal. Det kan jeg si. Og at det er kjekt. Alt er visst så utrolig kjekt her i Stavanger. Ja, vi sier mye at ting er kjekt. Stemmer det 0 Siter
amber sun Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Takk! Jeg får øve meg litt på disse ordene og i tillegg på alle siddisers nasjonalsang; "Tore Tang", så blir det kanskje noe på meg i kveld og Når de spiller "Tore Tang" på et eller annet utested sent en sommerkveld, skulle du høre allsangen som høres :-p hehe 0 Siter
Gjest nesten karmøy? Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 å fela - å være redd for å være alene når det er mørke natten følle du - skal vi leke ei kanel i svingane - en skillingsbolle knåve - trangt å bisla - sladre ke´u - hva er klokken kossen - hvordan koffår - hvorfor kim - hvem kati - når sløkte - teit hole (hul) - veldig sulten kjangsa på - legge an på babbe - kebab De va snåle uttrykk! :-) 0 Siter
Gjest nesten karmøy? Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 å fela - å være redd for å være alene når det er mørke natten følle du - skal vi leke ei kanel i svingane - en skillingsbolle knåve - trangt å bisla - sladre ke´u - hva er klokken kossen - hvordan koffår - hvorfor kim - hvem kati - når sløkte - teit hole (hul) - veldig sulten kjangsa på - legge an på babbe - kebab å poppa = bæsja å føysa = å huska 0 Siter
Femma Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Nygglar = nøkler Styvlar = støvler pylsa = pølse roa nervå = ro deg ned pøshe = pølse ;-) 0 Siter
fresja Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 å fela - å være redd for å være alene når det er mørke natten følle du - skal vi leke ei kanel i svingane - en skillingsbolle knåve - trangt å bisla - sladre ke´u - hva er klokken kossen - hvordan koffår - hvorfor kim - hvem kati - når sløkte - teit hole (hul) - veldig sulten kjangsa på - legge an på babbe - kebab Trolig fra Nord-Rogaland, evt. Sunnhordland. Skulle gjerne vite om du sier da eller de(t), og om du sier tre eller tri (3). 0 Siter
Gjest har kjæreste fra Rogaland Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Her er der noen Stavanger ord og utrykk du kan imponere kjæresten med: Annige = ivrig,utålmodig Aven = misunnelig Bala = streve Beddo = politi Bidige = hver eneste ( Bisletud = sladrehank Blekka te = a slå Blaude = våt Braffa = tjukk dame Brese = skryte Daiårr = pupper Dondra = feit dame Dreda = drittsekk Dridas = full (beruset) Dridla = somle Ei me alt - 1 pølse i brød med løk, sennep og ketchup Fela = være mørkeredd Fesen= utkjørt, Forveden = nysgjerrig Græla = veldig Hekkan = mildt banneord Ka då forr = hvorfor? Kneda = klossete person kossen = hvordan Liga hollen = likeglad Nyggel = nøkkel - Løs mave Sga sei - Brukes når en person blir imponert Snaisen = fin Snofla = å snuble Soggla = å sikle Stikkedåse = fyrstikkeske Trega = angre Vannari Jaja, pytt Du glemte JAVEL. Javel då.. he he 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.