Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest øvre telemark
Skrevet

Håkken = hvem

Håtte = hva

Hårre = hvor

Tann = det

• Svar 142
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Osiris

23

• flisa

16

• morsan

8

• lurulf

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest blei du klokare? ;)
Skrevet

Trolig fra Nord-Rogaland, evt. Sunnhordland. Skulle gjerne vite om du sier da eller de(t), og om du sier tre eller tri (3).

Det og tri :)

Gjest NÅ vett dåkkår det...!
Skrevet

å poppa = bæsja

å føysa = å huska

Ja, det o :)

Karmøybuen og oss på fastlandet, me seie mye det samma.

På Karmøy seie de o:

Få olta ein basse sjå deg!

(Få rulle en røyk av deg)

Hihi!

Gjest herliga låndån
Skrevet

Nygglar = nøkler

Styvlar = støvler

pylsa = pølse

roa nervå = ro deg ned

Åkra?!

Eller er du siddis?

laguna1365380434
Skrevet

Jeg hørte forresten en morsom historie av en venn engang om dialektord, betydning og forvirring..:-)

Denne kompisen er fra sørlandet, fra et sted der "å kubbe" visstnok betyr å gjøre bommelom..

Han igjen hadde en venn fra et sted i landet (uten at jeg husker hvor) der "å kubbe" betyr å sovne..(av utmattelse)

Du kan tenke deg trynet på kompisen min da denne vennen hans en morgen etter en sen&våt fest hjemme hos kompis forklarte kompis at han håpet han ikke var forbannet på ham fordi han ble så dritings og kubbet på sofaen hans i går..:-o

:-D

Jeg synes den var småmorsom jeg..

Skrevet

Jeg hørte forresten en morsom historie av en venn engang om dialektord, betydning og forvirring..:-)

Denne kompisen er fra sørlandet, fra et sted der "å kubbe" visstnok betyr å gjøre bommelom..

Han igjen hadde en venn fra et sted i landet (uten at jeg husker hvor) der "å kubbe" betyr å sovne..(av utmattelse)

Du kan tenke deg trynet på kompisen min da denne vennen hans en morgen etter en sen&våt fest hjemme hos kompis forklarte kompis at han håpet han ikke var forbannet på ham fordi han ble så dritings og kubbet på sofaen hans i går..:-o

*knegg*

Skrevet

hehe, kan forestille meg fjeset da ja.

Antar jeg fikk langt fjes første gang jeg var i Fredrikstad og spurte etter nærmeste taxiholdeplass. Da fikk jeg beskjed om "tråkka er rundt hjørnet" Taxiholdeplass i Fredrikstad er drosjetråkke og det hadde jeg aldri hørt før.

laguna1365380434
Skrevet

hehe, kan forestille meg fjeset da ja.

Antar jeg fikk langt fjes første gang jeg var i Fredrikstad og spurte etter nærmeste taxiholdeplass. Da fikk jeg beskjed om "tråkka er rundt hjørnet" Taxiholdeplass i Fredrikstad er drosjetråkke og det hadde jeg aldri hørt før.

Nei, den var ny for meg og..:-)

Så mye rart..Spennende tråd du har lagd, forresten:-)

Skrevet

Nei, den var ny for meg og..:-)

Så mye rart..Spennende tråd du har lagd, forresten:-)

Jeg syns ord og språk er så morsomt. SYns det er artig hver gang det dukker opp et ord på dol som jeg ikke har hørt før.

Skrevet

å fela - å være redd for å være alene når det er mørke natten

følle du - skal vi leke

ei kanel i svingane - en skillingsbolle

knåve - trangt

å bisla - sladre

ke´u - hva er klokken

kossen - hvordan

koffår - hvorfor

kim - hvem

kati - når

sløkte - teit

hole (hul) - veldig sulten

kjangsa på - legge an på

babbe - kebab

der var det mange artige ord!

Kom på et ord til fra Trondhjem

bøgge= politi

Gjest haugesundar e eg
Skrevet

der var det mange artige ord!

Kom på et ord til fra Trondhjem

bøgge= politi

Her heter politibilen (den store) majå :)

Gjest signatur_xx
Skrevet

Du er jille = Du er snill

Du er løjen = Du er morsom

Gjest søssa
Skrevet

Hadde en litt artig sak på jobben, vi hadde avdelinger flere steder i landet bl.a. i Asker.

En dag ble diskutert hvordan noen varer skulle pakkes for sending, plastposer eller esker. Det ble bestemt at de skulle legges i pakkesker. Forvirringen ble total hos vedkommende som mottok denne beskjeden:

”Varan blir levert i morra, men de blir pakka i asker”

Vedkommende kunne ikke forstå logikken i at varene skulle sendes fra Lhmr, ned til Asker for pakking, for så å sendes videre.

Asker = Esker

Skrevet

Åkra?!

Eller er du siddis?

Hiv på deg stivlane Maaaarton, så ska me slest ;-)

Skrevet

å fela - å være redd for å være alene når det er mørke natten

følle du - skal vi leke

ei kanel i svingane - en skillingsbolle

knåve - trangt

å bisla - sladre

ke´u - hva er klokken

kossen - hvordan

koffår - hvorfor

kim - hvem

kati - når

sløkte - teit

hole (hul) - veldig sulten

kjangsa på - legge an på

babbe - kebab

Haugesund :-)

Men du glømte snåttaplagget da.

Snorkfrøken
Skrevet

Det kan være, vet ikke helt hvordan dere definerer tuttlete. Tattjlat brukes også om unger som er litt seinere i utviklinga enn andre unger.

Eg har hørt "tajiltat"

Gjest midia
Skrevet

Rettelse: i selbu heter kopptue-kopplærve.

Gjest verdaling
Skrevet

Ifølge min 4-årige nord-trønderske datter heter det MAT-TRØNGT...

Hi aldri hørd det før æ næi.

Hen i nord trøndelag bruke vi matin å sopin.

Gjest dal'n
Skrevet

pøshe = pølse ;-)

Tu pysje å ei Kuuula!!

Gjest verdaling
Skrevet

Huske første gang nån sa ragga te mæ æ,herregud ka e det fer nå!? jo det va lugga vist det sæ.

æ va litt sørtrønder når æ va lita å sjø fer fereldran min e det sjø.

henne å denne bruke vi verdalinga å bli ærta fer.

Næste helg e det vømmøl på verdaln å da e det my gammel dialekt og ein hiva fæst det bli!

I vømmølådala der va det ein gjæng,hei på jussibassi jussibassi jom.

Dæm fæsta å tura å ødsla me pæng,hei på jussibassi jussibassi jom.

Finaste jompa,jompa,dompa,hompa.

gjængen va fresk å gla når det klonka

hei på jussibassi jom der va karsk koppen tom hei på jussibassi jussibassi jom hei skål!!

Dein sangen tå Hans Rotmo søng vi te hærsn e sår når vi e på vømmøl.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...