Gjest øvre telemark Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Håkken = hvem Håtte = hva Hårre = hvor Tann = det 0 Siter
Gjest blei du klokare? ;) Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Trolig fra Nord-Rogaland, evt. Sunnhordland. Skulle gjerne vite om du sier da eller de(t), og om du sier tre eller tri (3). Det og tri 0 Siter
Gjest NÅ vett dåkkår det...! Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 å poppa = bæsja å føysa = å huska Ja, det o Karmøybuen og oss på fastlandet, me seie mye det samma. På Karmøy seie de o: Få olta ein basse sjå deg! (Få rulle en røyk av deg) Hihi! 0 Siter
Gjest herliga låndån Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Nygglar = nøkler Styvlar = støvler pylsa = pølse roa nervå = ro deg ned Åkra?! Eller er du siddis? 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Jeg hørte forresten en morsom historie av en venn engang om dialektord, betydning og forvirring..:-) Denne kompisen er fra sørlandet, fra et sted der "å kubbe" visstnok betyr å gjøre bommelom.. Han igjen hadde en venn fra et sted i landet (uten at jeg husker hvor) der "å kubbe" betyr å sovne..(av utmattelse) Du kan tenke deg trynet på kompisen min da denne vennen hans en morgen etter en sen&våt fest hjemme hos kompis forklarte kompis at han håpet han ikke var forbannet på ham fordi han ble så dritings og kubbet på sofaen hans i går..:-o :-D Jeg synes den var småmorsom jeg.. 0 Siter
morsan Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Jeg hørte forresten en morsom historie av en venn engang om dialektord, betydning og forvirring..:-) Denne kompisen er fra sørlandet, fra et sted der "å kubbe" visstnok betyr å gjøre bommelom.. Han igjen hadde en venn fra et sted i landet (uten at jeg husker hvor) der "å kubbe" betyr å sovne..(av utmattelse) Du kan tenke deg trynet på kompisen min da denne vennen hans en morgen etter en sen&våt fest hjemme hos kompis forklarte kompis at han håpet han ikke var forbannet på ham fordi han ble så dritings og kubbet på sofaen hans i går..:-o :-D Jeg synes den var småmorsom jeg.. *knegg* 0 Siter
Osiris Skrevet 26. mai 2005 Forfatter Skrevet 26. mai 2005 Jeg hørte forresten en morsom historie av en venn engang om dialektord, betydning og forvirring..:-) Denne kompisen er fra sørlandet, fra et sted der "å kubbe" visstnok betyr å gjøre bommelom.. Han igjen hadde en venn fra et sted i landet (uten at jeg husker hvor) der "å kubbe" betyr å sovne..(av utmattelse) Du kan tenke deg trynet på kompisen min da denne vennen hans en morgen etter en sen&våt fest hjemme hos kompis forklarte kompis at han håpet han ikke var forbannet på ham fordi han ble så dritings og kubbet på sofaen hans i går..:-o :-D Jeg synes den var småmorsom jeg.. hehe, kan forestille meg fjeset da ja. Antar jeg fikk langt fjes første gang jeg var i Fredrikstad og spurte etter nærmeste taxiholdeplass. Da fikk jeg beskjed om "tråkka er rundt hjørnet" Taxiholdeplass i Fredrikstad er drosjetråkke og det hadde jeg aldri hørt før. 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 hehe, kan forestille meg fjeset da ja. Antar jeg fikk langt fjes første gang jeg var i Fredrikstad og spurte etter nærmeste taxiholdeplass. Da fikk jeg beskjed om "tråkka er rundt hjørnet" Taxiholdeplass i Fredrikstad er drosjetråkke og det hadde jeg aldri hørt før. Nei, den var ny for meg og..:-) Så mye rart..Spennende tråd du har lagd, forresten:-) 0 Siter
Osiris Skrevet 26. mai 2005 Forfatter Skrevet 26. mai 2005 Nei, den var ny for meg og..:-) Så mye rart..Spennende tråd du har lagd, forresten:-) Jeg syns ord og språk er så morsomt. SYns det er artig hver gang det dukker opp et ord på dol som jeg ikke har hørt før. 0 Siter
Osiris Skrevet 26. mai 2005 Forfatter Skrevet 26. mai 2005 å fela - å være redd for å være alene når det er mørke natten følle du - skal vi leke ei kanel i svingane - en skillingsbolle knåve - trangt å bisla - sladre ke´u - hva er klokken kossen - hvordan koffår - hvorfor kim - hvem kati - når sløkte - teit hole (hul) - veldig sulten kjangsa på - legge an på babbe - kebab der var det mange artige ord! Kom på et ord til fra Trondhjem bøgge= politi 0 Siter
Gjest haugesundar e eg Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 der var det mange artige ord! Kom på et ord til fra Trondhjem bøgge= politi Her heter politibilen (den store) majå 0 Siter
Gjest signatur_xx Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Du er jille = Du er snill Du er løjen = Du er morsom 0 Siter
Gjest søssa Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Hadde en litt artig sak på jobben, vi hadde avdelinger flere steder i landet bl.a. i Asker. En dag ble diskutert hvordan noen varer skulle pakkes for sending, plastposer eller esker. Det ble bestemt at de skulle legges i pakkesker. Forvirringen ble total hos vedkommende som mottok denne beskjeden: ”Varan blir levert i morra, men de blir pakka i asker” Vedkommende kunne ikke forstå logikken i at varene skulle sendes fra Lhmr, ned til Asker for pakking, for så å sendes videre. Asker = Esker 0 Siter
Reg@l Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Åkra?! Eller er du siddis? Hiv på deg stivlane Maaaarton, så ska me slest ;-) 0 Siter
Reg@l Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 å fela - å være redd for å være alene når det er mørke natten følle du - skal vi leke ei kanel i svingane - en skillingsbolle knåve - trangt å bisla - sladre ke´u - hva er klokken kossen - hvordan koffår - hvorfor kim - hvem kati - når sløkte - teit hole (hul) - veldig sulten kjangsa på - legge an på babbe - kebab Haugesund :-) Men du glømte snåttaplagget da. 0 Siter
Snorkfrøken Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Det kan være, vet ikke helt hvordan dere definerer tuttlete. Tattjlat brukes også om unger som er litt seinere i utviklinga enn andre unger. Eg har hørt "tajiltat" 0 Siter
Gjest midia Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Rettelse: i selbu heter kopptue-kopplærve. 0 Siter
Gjest verdaling Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Ifølge min 4-årige nord-trønderske datter heter det MAT-TRØNGT... Hi aldri hørd det før æ næi. Hen i nord trøndelag bruke vi matin å sopin. 0 Siter
Gjest dal'n Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 pøshe = pølse ;-) Tu pysje å ei Kuuula!! 0 Siter
Gjest verdaling Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Huske første gang nån sa ragga te mæ æ,herregud ka e det fer nå!? jo det va lugga vist det sæ. æ va litt sørtrønder når æ va lita å sjø fer fereldran min e det sjø. henne å denne bruke vi verdalinga å bli ærta fer. Næste helg e det vømmøl på verdaln å da e det my gammel dialekt og ein hiva fæst det bli! I vømmølådala der va det ein gjæng,hei på jussibassi jussibassi jom. Dæm fæsta å tura å ødsla me pæng,hei på jussibassi jussibassi jom. Finaste jompa,jompa,dompa,hompa. gjængen va fresk å gla når det klonka hei på jussibassi jom der va karsk koppen tom hei på jussibassi jussibassi jom hei skål!! Dein sangen tå Hans Rotmo søng vi te hærsn e sår når vi e på vømmøl. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.