Gå til innhold

Psykopati - behandling?


kdama

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest svaksterk

Det har vært gjort forsøk på dette, men uten hell. Ihvertfall i følge de undersøkelsene jeg har lest.

Det som har skjedd er at de har vist en "tilsynelatende" bedring en stund, men det har vist seg å være nok en måte å manipulere omverdenen på, fordi de har fått bedre innsikt i hva som er lurt å si/gjøre....

De ble bare værre av behandlingen....lurere.

Jaja... men det som hjelper er å ikke la seg manipulere. Si at man forstår hva de holder på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sannsynligvis slik svaksterk sier; Psykopaten kan virke bedre i perioder.

Har en far med diagnosene antisosial og borderline, og han har roet seg noe med årene, men det skal fortsatt ikke mye til før han blir aggressiv, paranoid og truende.

Han går til behandling, og har vel gjort det store deler av sitt voksne liv. Nå snakker han som om han skulle fått innsikt i seg selv og sine egne mekanismer, og glimter tidvis til med noe som ligner omtanke og forståelse for andre.

Likevel, når jeg dobbeltsjekker med broren min, som bor på samme sted som pappa og som ser han mye oftere, så får jeg høre ting som tyder på at faren min slettes ikke er friskere likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

Mulig du blir skuffet over slike negative svar, men min erfaring er at det ikke nytter, samme hva man prøver. Psykopaten manipulerer de rundt seg alt etter hva han selv ønsker å oppnå.

Har også erfart at gir du han/hun lillefingern,så tar de hele arma.

Null kontakt er også vanskelig, fordi det da gjerne kommer trusler som er meget ubehagelige.

Har egentlig ikke noen gode råd for dem som er så uheldige å ha sånne mennesker tett innpå seg. Har selv prøvd det meste, men det blir galt uansett hva jeg prøver i mitt tilfelle.

Lever fortsatt i utrygghet, låser døre/vinduer, tør ikke ta telefonen osv.

Prøver å være tøff da. For å overleve. Men kikker rundt meg og er uttrygg bare jeg skal ut en tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen

At psykopater ikke kan behandles gjentas for tida inntil det kjedsommelige. Jeg tror psykopater i visse tilfeller _kan_ behandles, gitt en dyktig terapeut. Psykopati er, som alle psykiske lidelser, dårlig forstått. "Dagens kunnskap", som tilsier at behandling ikke nytter, viser bare at de behandlingsmetodene som benyttes nå ikke virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest svaksterk

At psykopater ikke kan behandles gjentas for tida inntil det kjedsommelige. Jeg tror psykopater i visse tilfeller _kan_ behandles, gitt en dyktig terapeut. Psykopati er, som alle psykiske lidelser, dårlig forstått. "Dagens kunnskap", som tilsier at behandling ikke nytter, viser bare at de behandlingsmetodene som benyttes nå ikke virker.

Har man per i dag noe empiri på at psykopater har fått behandling som virker?

En annen diskusjon her er også muligens om alle kan behandles og om man kan behandle alle lidelser, kan alle i utgangspunktet bli friske? Jeg tror ikke det. Jeg tror at av og til nytter det ikke.

Mulig man vet for lite om psykopati, (er det det samme som antisosial personlighetsforstyrrelse forresten?) men dersom man mangler evne til empati, hvordan skal man da kunne få denne tilbake, kan man få det gjennom terapi?

Spennende om du kunne utdypet svaret ditt, for dette er interressant.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen

Har man per i dag noe empiri på at psykopater har fått behandling som virker?

En annen diskusjon her er også muligens om alle kan behandles og om man kan behandle alle lidelser, kan alle i utgangspunktet bli friske? Jeg tror ikke det. Jeg tror at av og til nytter det ikke.

Mulig man vet for lite om psykopati, (er det det samme som antisosial personlighetsforstyrrelse forresten?) men dersom man mangler evne til empati, hvordan skal man da kunne få denne tilbake, kan man få det gjennom terapi?

Spennende om du kunne utdypet svaret ditt, for dette er interressant.

mvh

"Har man per i dag noe empiri på at psykopater har fått behandling som virker?"

Det tviler jeg på; det er vel nettopp derfor fagfolk stadig sier at behandling er nytteløst. Kanskje fins det eldre empiri som viser virkning (antagelig innenfor den psykoanalytiske tradisjonen).

"En annen diskusjon her er også muligens om alle kan behandles og om man kan behandle alle lidelser, kan alle i utgangspunktet bli friske?"

Det er jeg helt sikker på at de ikke kan.

Jeg mener, som du er inne på, at psykopati er for dårlig forstått. Et eksempel er den manglende empatien som ofte trekkes fram som et kjennetegn. Empati betyr innlevelse, det innebærer i og for seg ikke at man tar konsekvensen av denne. Med andre ord: Empati er en forutsetning for f.eks. sadisme. (Sadisten oppnår jo nytelse nettopp gjennom å oppleve andre lide.) Ofte ser man at de som er psykopater har sadistiske trekk. Mangel på empati er mye mer betegnende for autister (de har en hjerneskade som gjør at de ikke kan oppfatte emosjonelle signaler fra andre mennesker).

Jeg tror psykopati må forstås mer dynamisk enn det som er vanlig i dag. Å bruke ytre, adferdsbaserte mål på psykopati (som f.eks. begåtte lovbrudd), blir helt feil, men dette har blitt vanlig i dag. Man trenger en mye dypere, mindre banal forståelse enn dette. Psykopati må også ses i sammenheng med andre karakterforstyrrelser, som f.eks. narsissisme og schizoid personlighetsforstyrrelse.

Jeg tror nok noen er mer genetisk disponert for egoisme enn andre, men jeg tror (tidlig barndoms-)miljø spiller en større rolle i utviklingen av en psykopatisk personlighet. Derfor tror jeg at dette, i visse (antagelig sjeldne) tilfeller, kan behandles ved dyptgående psykoterapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svaksterk

"Har man per i dag noe empiri på at psykopater har fått behandling som virker?"

Det tviler jeg på; det er vel nettopp derfor fagfolk stadig sier at behandling er nytteløst. Kanskje fins det eldre empiri som viser virkning (antagelig innenfor den psykoanalytiske tradisjonen).

"En annen diskusjon her er også muligens om alle kan behandles og om man kan behandle alle lidelser, kan alle i utgangspunktet bli friske?"

Det er jeg helt sikker på at de ikke kan.

Jeg mener, som du er inne på, at psykopati er for dårlig forstått. Et eksempel er den manglende empatien som ofte trekkes fram som et kjennetegn. Empati betyr innlevelse, det innebærer i og for seg ikke at man tar konsekvensen av denne. Med andre ord: Empati er en forutsetning for f.eks. sadisme. (Sadisten oppnår jo nytelse nettopp gjennom å oppleve andre lide.) Ofte ser man at de som er psykopater har sadistiske trekk. Mangel på empati er mye mer betegnende for autister (de har en hjerneskade som gjør at de ikke kan oppfatte emosjonelle signaler fra andre mennesker).

Jeg tror psykopati må forstås mer dynamisk enn det som er vanlig i dag. Å bruke ytre, adferdsbaserte mål på psykopati (som f.eks. begåtte lovbrudd), blir helt feil, men dette har blitt vanlig i dag. Man trenger en mye dypere, mindre banal forståelse enn dette. Psykopati må også ses i sammenheng med andre karakterforstyrrelser, som f.eks. narsissisme og schizoid personlighetsforstyrrelse.

Jeg tror nok noen er mer genetisk disponert for egoisme enn andre, men jeg tror (tidlig barndoms-)miljø spiller en større rolle i utviklingen av en psykopatisk personlighet. Derfor tror jeg at dette, i visse (antagelig sjeldne) tilfeller, kan behandles ved dyptgående psykoterapi.

Takk for svaret ditt, jeg fikk litt å tenke på. Først tenkte jeg at: "jo, de mangler evne til empati!"... men i det tilfellet jeg kjenner til var det jo nettopp sinne som utløste ønske om å skade, i dette tilfelle, egne barn. Ønske om at noen skal få lide. Det vil jo si hat h#n faktisk v e t at det skader barnet. Narsissisme tror også jeg er en egenskap psykopater besitter i større grad enn andre...(uten at jeg har erfaring fra flere enn en da..) Det handler jo om at alt i verden skal være som hn vil ha det.

Jeg tror også at miljøet spiller en viktig rolle i denne utviklingen, noe som stemmer med denne personen som ble sendt fra foreldrene sine meget tidlig, uten å ha noen faste voksenpersoner i livet sitt.

Uansett, takk for svar... jeg fikk litt å tenke på. Sadismepunktet blant annet :-)

Ha en fin dag.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...