Gulda1365380620 Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Jeg har mange føflekker. bor for tiden i sverige, hvor jeg fått mulighet til å fjerne de mest sjenerende av dem med laser hos kirurg. Jeg har dessverre hørt at om man fjerne føflekker med laser, så innebærer dette en risiko for at man senere ikke kan oppdage evt. kreft i dette området. Det skjer ofte at kun en del av føflekken fjernes, ved bruk av laser. Jeg vil gjerne få noen av dem fjernet, men ikke om det innebærer en slik risiko. Kan du svare meg på dette? Er det på noen måter skadelig eller risikofylt å få fjernet føflekker med laser? Håper på raskt svar!Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/185809-f%C3%B8flekk-kan-fjernes-med-laser/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per Helsing, hudspesialist Skrevet 4. juni 2005 Del Skrevet 4. juni 2005 Hei, det regnes ikke som god medisin å fjerne føflekker med laser. Hvis meningen kun er å fjerne fargen, brukes en pigmentlaser. Hvis kirurgen ikke er god på å skille føflekker fra føflekkreft, kan behandling innebære at nødvendig behandling utsettes. Dette vil heldigvis sjelden være tilfelle, men det har skjedd. Kanskje mer bekymringsfult er at man ikke vet hva det innebærer å overføre så mye energi fra lys til en føflekk. Vi vet mye om hva ultrafiolett lys kan medføre, men ikke så mye om høye doser av laserlyset som brukes, kan gi kreft på sikt. Det er en bekymring som stadig diskuteres. CO2 laser vil koke vekk føflekkvev, men gir arr. Håper ikke det er denne laseren kirurgen tilbyr. Dette er ikke noe godt alternativ til å fjerne hele føflekken kirurgisk med kniv, enten som fjerning som må sys, eller som shave, hvor man kutter "hatten" av en føflekk som hever seg over huden nivå. Anbefalingen blir derfor å la dem bli hvor de er, eventuelt å skjære vekk spesielt plagsomme. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/185809-f%C3%B8flekk-kan-fjernes-med-laser/#findComment-1280905 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.