Gjest voffvoff Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Hvordan er det blant hundeeiere? Jeg selv er redd for løse hunder, og møter stadig hunder som løper fritt med eieren flere hundre meter lenger bak. Dette er i utmark/friluftsområde. KOmmentarer fra hundeeiere er gjerne: "Båndtvang? Nja....Men dette er det eneste stedet hun kan løpe fritt...Og hun trenger det." Men blir det rett? Gjelder båndtvang bare i tettbebyggelse? Eller er det slikt at regelen oversees i turterreng? Personlig kan jeg ikke fordra å møte bikkjer som bjeffer og skuler mot meg. Jeg skjønner jo at hunden er like redd som meg...Men JEG biter ingen når JEG er redd. Selv står jeg rolig og sier gjerne "Neeeeei!" til den. Men hva med små barn som blir skremt? De løper gjerne fra....og får hunden etter seg...? Hva mener dere? 0 Siter
morsan Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Båndtvang er vel innført først og fremst med tanke på ville dyr, og ikke mennesker, ergo ENDA mer viktig i skog og mark enn i tettbebygd strøk?! http://www.hundebitt.no/presse-bandtvang.htm 0 Siter
Sofline Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Båndtvang er til pga. ville dyr. Derfor er det også kun båndtvang i sommerhalvåret. 0 Siter
Lillemus Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Den tiden jeg red på tur flere dager i uka ble jeg så lei av å møte løse hunder at jeg kontaktet politiet og spurte om dette. Fikk da til svar at på store hunder var det båndtvang hele året! Og dessuten var det hundeeierens ansvar å holde kontroll på hunden sin så jeg kunne bare ri rett mot bikkja om jeg traff den, ansvaret lå overhode ikke hos meg. Jeg skal love deg at når ei bikkje får en hest rett mot seg så blir den liten.... Og jeg har overdrevent vennlig gjort mang en hundeeier oppmerksom på at 400 kg islandshest med jernsko sikkert kan gjøre stor skade på et hundehode.... ;o) 0 Siter
Gjest Eier av schæfer på 40 kg. Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Jeg mener at enhver hundeiern bør ha full kontroll på hunden sin uansett båndtvang eller ei. Har selv både liten og stor hund så jeg er vant med det, men hater når et dyr valser rett bort til meg. En som er redd hunder er redd samme hvor mye en eier sier at dyret er snilt. Og en som er allergisk blir det også uansett. Ikke alle liker hår og sikkel heller. Jeg lar aldri mine hunder få hilse på hverken folk eller fe om disse ikke først spør om å få hilse (folka altså ikke hundene Lokker også inn hundene når det ringer på døra slik at folk ikke skal få dem rett i fanget når jeg lokker opp. Synes det er altfor mange hundeeiere som er slakke på det området. (Og katteeierne burde også fått noen lover og regler snart for den saks skyld.) 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Båndtvang er til pga. ville dyr. Derfor er det også kun båndtvang i sommerhalvåret. Det er forskjell fra kommune til kommune fordi det bestemmes lokalt. I tettbygde strøk er det ofte båndtvang hele året. I vår bykommune er det båndtvang hele året. Båndtvang betyr at eier skal ha full kontroll på hunden. Om han har det uten å ha hunden i bånd men med total lydighet fra hunden så holder det. 0 Siter
morsan Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Den tiden jeg red på tur flere dager i uka ble jeg så lei av å møte løse hunder at jeg kontaktet politiet og spurte om dette. Fikk da til svar at på store hunder var det båndtvang hele året! Og dessuten var det hundeeierens ansvar å holde kontroll på hunden sin så jeg kunne bare ri rett mot bikkja om jeg traff den, ansvaret lå overhode ikke hos meg. Jeg skal love deg at når ei bikkje får en hest rett mot seg så blir den liten.... Og jeg har overdrevent vennlig gjort mang en hundeeier oppmerksom på at 400 kg islandshest med jernsko sikkert kan gjøre stor skade på et hundehode.... ;o) Stakkars hund, som må lide for at eiern ikke passer på. Har du hjerte til ¨å ri den rett ned? 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Stakkars hund, som må lide for at eiern ikke passer på. Har du hjerte til ¨å ri den rett ned? En normal oppegående hund flytter seg når det kommer en hest mot den. Mi tispe som til slutt døde av alderdom var livredd store dyr, alt større enn henne selv, sauer inkludert var farlige, lam var ikke farlige så de stakkarene kunne hun slikke for å være vennlig, så om hun var løs (hun var ofte det) så sprang hun for livet når hun så slike store dyr, det hente vi måtte lete etter henne etter møter med reinsdyr som det er noen av rundt her. Mennesker intresserte hun seg ikke mye for. Andre hunder hilste hun på, men de kranglet aldri. Hun var en fredelig sjel. Hun kom når jeg ropte, så om jeg traff fremmede ropte jeg henne til meg, og hun hilste ikke på dem før de ba om det selv. 0 Siter
morsan Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 En normal oppegående hund flytter seg når det kommer en hest mot den. Mi tispe som til slutt døde av alderdom var livredd store dyr, alt større enn henne selv, sauer inkludert var farlige, lam var ikke farlige så de stakkarene kunne hun slikke for å være vennlig, så om hun var løs (hun var ofte det) så sprang hun for livet når hun så slike store dyr, det hente vi måtte lete etter henne etter møter med reinsdyr som det er noen av rundt her. Mennesker intresserte hun seg ikke mye for. Andre hunder hilste hun på, men de kranglet aldri. Hun var en fredelig sjel. Hun kom når jeg ropte, så om jeg traff fremmede ropte jeg henne til meg, og hun hilste ikke på dem før de ba om det selv. "En normal oppegående hund flytter seg når det kommer en hest mot den." Godt å høre, og det var det jeg tenkte! Men som hundeelsker er det litt leit å lese ting som: "så jeg kunne bare ri rett mot bikkja om jeg traff den, ansvaret lå overhode ikke hos meg. .... 400 kg islandshest med jernsko sikkert kan gjøre stor skade på et hundehode.... ;o) " 0 Siter
Sofline Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Den tiden jeg red på tur flere dager i uka ble jeg så lei av å møte løse hunder at jeg kontaktet politiet og spurte om dette. Fikk da til svar at på store hunder var det båndtvang hele året! Og dessuten var det hundeeierens ansvar å holde kontroll på hunden sin så jeg kunne bare ri rett mot bikkja om jeg traff den, ansvaret lå overhode ikke hos meg. Jeg skal love deg at når ei bikkje får en hest rett mot seg så blir den liten.... Og jeg har overdrevent vennlig gjort mang en hundeeier oppmerksom på at 400 kg islandshest med jernsko sikkert kan gjøre stor skade på et hundehode.... ;o) Hvis du følger etter hunden for å drepe den, så ligger ansvaret vist hos deg... Og husk på at det er like mange mennesker som er redd for hester som for hunder. 0 Siter
Babette Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Båndtvang er vel innført først og fremst med tanke på ville dyr, og ikke mennesker, ergo ENDA mer viktig i skog og mark enn i tettbebygd strøk?! http://www.hundebitt.no/presse-bandtvang.htm Jeg trodde det også hadde noe å gjøre med sauer som går ute. Altså at det er båndtvang i den tida sauene går ute. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Den tiden jeg red på tur flere dager i uka ble jeg så lei av å møte løse hunder at jeg kontaktet politiet og spurte om dette. Fikk da til svar at på store hunder var det båndtvang hele året! Og dessuten var det hundeeierens ansvar å holde kontroll på hunden sin så jeg kunne bare ri rett mot bikkja om jeg traff den, ansvaret lå overhode ikke hos meg. Jeg skal love deg at når ei bikkje får en hest rett mot seg så blir den liten.... Og jeg har overdrevent vennlig gjort mang en hundeeier oppmerksom på at 400 kg islandshest med jernsko sikkert kan gjøre stor skade på et hundehode.... ;o) Som ridende ville jeg ikke turt å klage på andre. Ganske mange som har et anstrengt forhold til hester som kommer sidelengs, er redd for hunder, selv om de går i bånd, gjørmete stier og hestepærer over alt. I tillegg kommer de som faktisk er redd for hester, og som av og til med god grunn, ikke stoler på at rytteren har kontroll over dyret. Når det er sagt, må jeg legge til at man ikke har hunden løs, båndtvang eller ikke, om man ikke har 100% kontroll over den. 0 Siter
Lillemus Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Som ridende ville jeg ikke turt å klage på andre. Ganske mange som har et anstrengt forhold til hester som kommer sidelengs, er redd for hunder, selv om de går i bånd, gjørmete stier og hestepærer over alt. I tillegg kommer de som faktisk er redd for hester, og som av og til med god grunn, ikke stoler på at rytteren har kontroll over dyret. Når det er sagt, må jeg legge til at man ikke har hunden løs, båndtvang eller ikke, om man ikke har 100% kontroll over den. Jeg rir ikke på tur med hester jeg ikke har kontroll over. ) Dessuten rir jeg alltid rolig når det er folk i nærheten, holder avstand til barn og andre og opptrer skikkelig. 0 Siter
Lillemus Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Stakkars hund, som må lide for at eiern ikke passer på. Har du hjerte til ¨å ri den rett ned? Det skjedde aldri, jeg red _mot_ hunden og hunden flyktet pipende med halen mellom beina. Skulle jeg heller latt den nappe hesten i bakbeina så den fikk en jernskodd hov i hodet? 0 Siter
Lillemus Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 "En normal oppegående hund flytter seg når det kommer en hest mot den." Godt å høre, og det var det jeg tenkte! Men som hundeelsker er det litt leit å lese ting som: "så jeg kunne bare ri rett mot bikkja om jeg traff den, ansvaret lå overhode ikke hos meg. .... 400 kg islandshest med jernsko sikkert kan gjøre stor skade på et hundehode.... ;o) " Jeg gjorde jo selvfølgelig det kun mot hunder som kom halsende mot hesten, ikke mot alle hunder jeg møtte. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Jeg rir ikke på tur med hester jeg ikke har kontroll over. ) Dessuten rir jeg alltid rolig når det er folk i nærheten, holder avstand til barn og andre og opptrer skikkelig. Da er du mer hensynsfull enn mange :-) De verste er de som rir med en eller flere løse hunder som ikke hører på dem. Tror noen rir der det er folk for å vise seg frem også, det er nok av ridestier de kan bruke. 0 Siter
morsan Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Jeg gjorde jo selvfølgelig det kun mot hunder som kom halsende mot hesten, ikke mot alle hunder jeg møtte. Jeg tviler ikke på at du HAR oppført deg pent, men jeg synes likevel det er litt leit å lese et smilefjes rett etter en setning med hvor mye skade man kan klare å gjøre på et hundehode! Du snakker nå med en som gråt en hel kveld etter at hun fikk høre at hunden Laika aldri kom tilbake fra verdensrommet! ;-) 0 Siter
Goliath Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Hvordan det er blant hundeeiere vet jeg ikke. Men det ser ut som om det er noen damer her som absolutt har båndtvang på deres menn - og det blir visst (av en for meg uforklarlig grunn) respektert av dem....:-) 0 Siter
Prozak Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Båndtvang er til pga. ville dyr. Derfor er det også kun båndtvang i sommerhalvåret. I tettbegygd strøk, og definitivt i byer, er det stort sett alltid båndtvang hele året. "................................." 0 Siter
Juneau Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Som ridende ville jeg ikke turt å klage på andre. Ganske mange som har et anstrengt forhold til hester som kommer sidelengs, er redd for hunder, selv om de går i bånd, gjørmete stier og hestepærer over alt. I tillegg kommer de som faktisk er redd for hester, og som av og til med god grunn, ikke stoler på at rytteren har kontroll over dyret. Når det er sagt, må jeg legge til at man ikke har hunden løs, båndtvang eller ikke, om man ikke har 100% kontroll over den. Dette er jeg 100% enig i! Ridende har ingen som helst grunn til å klage på andre! Hater de svære haugene med hestepærer på gangveiene. Det burde være MINST like naturlig for ridefantaster å plukke opp etterlatenskaper etter dyra som det er for hundeeiere å gjøre det. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.