Gå til innhold

Blir båndtvang respektert?

Anbefalte innlegg

Gjest Mr Pimmel
Skrevet

Jo. Å begynne å snakke om katter som massakrerer småfugler som om det skulle være vanlig, blir som å si at det er vanlig blant muslimer å sprenge seg i luften. Det er klart det forekommer, men å basere en generalisering på det? Nope.

Forøvrig er både hunder og katter rimelig naturlige deler av norsk fauna. Kanskje katter mer enn hunder - av canis-slekten er det vel ulver som har vært vanligst i vill tilstand i nord-europa.

"................................."

Hverken hunder eller katter overlever en norsk vinter normalt uten mating. Så veldig naturlig tilhold i naturen her til lands har de vel ikke.

Vill gaupe og ulv ja.

• Svar 117
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

29

• laguna1365380434

15

• flisa

8

• Lillemus

7

Skrevet

Det er jo ikke til å komme bort fra at katter dreper fugleunger eller mus nesten daglig :) Fugleunger dreper de så sant de klarer å få tak i de, og mus er det nesten ubegrenset tilgang på.

Javisst. Jeg har tre katter for tiden, og ikke én av de er hverken flinke nok eller tøffe nok til å ta hverken fugler eller mus.

Og herrejemini - skal vi snart begynne å klage på at reven tar rypeunger? Det er noe som heter naturens gang, og så lenge vi mennesker lar være å tukle med ting, så opprettholdes stort sett en naturlig balanse. Og en katt tar ikke flere fugler enn det som er naturlig. Unntak, som påstanden om katter som slakter hundrevis av fugler på tre sekunder etc., er som sagt unntak.

Katter har i lange tider vært naturlig forekommende i norsk fauna (vi har f.eks en renavlet rase som er norsk/nordisk fra gammelt, gammelt av), og kan naturligvis ikke sammenlignes med f.eks at katter ble innført i Australia og ødela en del av økosystemet enkelte steder.

Skrevet

Hverken hunder eller katter overlever en norsk vinter normalt uten mating. Så veldig naturlig tilhold i naturen her til lands har de vel ikke.

Vill gaupe og ulv ja.

Beklager, men her har du ikke peiling i det hele tatt på hva du snakker om. Det greieste hadde vært om du innså det, men ok:

Norsk skogskatt, som i nyere tid har blitt renavlet og gjort til en "rasekatt", er en katt som kan spores tilbake til vikingtidens historier og nedskrivelser. Altså, en skandinavisk (sannsynligvis norsk/svensk) dyreart som har hatt naturlig tilhold i norsk fauna.

Dette er det samme med f.eks Sibirkatten, som er en russisk "variant" av en veldig lik rase, med de samme fysiske egenskapene for å overleve i det kalde nord.

Norske katter (opprinnelsen til Norsk Skogskatt) ble bl.a tatt med til Amerika, sannsynligvis både av Leif Erikson og de som fulgte i kjølvannet hans, og av senere tids emigranter. Resulatetet, etter miks med lokale raser, er en moderne rase kalt "Main Coon", som i essensen er en ekstra stor norsk skogskatt.

At man synes det er kjipt at katter tar de søte småfuglene er greit nok, men hold det på det følelsesmessige planet der det hører hjemme.

Dessuten - er du bekymret for bestanden av trost og stær (som det er voldsomt få av i naturen, i forhold til f.eks ulv og gaupe....eller....?), så tenk heller på hvordan vi mennesker ødelegger mer og mer av livsgrunnlaget deres. Som med omtrent alle andre dyrearter, enten de hører hjemme her i nord eller andre steder.

"..................................."

Skrevet

Det skjønner jeg godt. Jeg er også hunde (og dyre-) elsker, og gleder meg med hundene når de får lov til å løpe fritt. Og om jeg møter en løs hund når jeg er på løpetur, vil jeg gjerne stoppe og hilse. Alle hundene jeg har møtt, er blide og imøtekommende.

Jeg har aldri hørt om eller sett en løs hund som har gått bort til folk og bitt dem. Det er mulig det har skjedd, men jeg har altså ikke hørt om det.

I vår del av verden er det i all hovedsak bare ett farlig dyr, og det er mennesket.

"Jeg har aldri hørt om eller sett en løs hund som har gått bort til folk og bitt dem"

De aller fleste hunder har større tendenser til aggresivitet hvis de er i bånd enn når de er løse. Hvis de er i bånd, så kan de ikke stikke av hvis de skulle trenge det, og hvis det er et eller annet som gjør at de ikke stoler på at eieren (lederen) kan beskytte dem, så kan de bli usikre, og dermed aggressive.

".................................."

Skrevet

OG - jeg er drittlei av hester i gangveien som snuser og driter overalt! DET er ekkelt det :) Burde det ikke vært samme reglene for hester - at eieren må plukke opp dritten etter hesten? Vi hunde-eiere må jo gjøre det med mikroskopiske bæsjer, mens hestene skal få legge digre bæsjer overalt?! :)

Men seriøst, de plager meg!

"OG - jeg er drittlei av hester i gangveien som snuser og driter overalt! "

Snuser??? :-)

"................................"

Gjest Mr Pimmel
Skrevet

Beklager, men her har du ikke peiling i det hele tatt på hva du snakker om. Det greieste hadde vært om du innså det, men ok:

Norsk skogskatt, som i nyere tid har blitt renavlet og gjort til en "rasekatt", er en katt som kan spores tilbake til vikingtidens historier og nedskrivelser. Altså, en skandinavisk (sannsynligvis norsk/svensk) dyreart som har hatt naturlig tilhold i norsk fauna.

Dette er det samme med f.eks Sibirkatten, som er en russisk "variant" av en veldig lik rase, med de samme fysiske egenskapene for å overleve i det kalde nord.

Norske katter (opprinnelsen til Norsk Skogskatt) ble bl.a tatt med til Amerika, sannsynligvis både av Leif Erikson og de som fulgte i kjølvannet hans, og av senere tids emigranter. Resulatetet, etter miks med lokale raser, er en moderne rase kalt "Main Coon", som i essensen er en ekstra stor norsk skogskatt.

At man synes det er kjipt at katter tar de søte småfuglene er greit nok, men hold det på det følelsesmessige planet der det hører hjemme.

Dessuten - er du bekymret for bestanden av trost og stær (som det er voldsomt få av i naturen, i forhold til f.eks ulv og gaupe....eller....?), så tenk heller på hvordan vi mennesker ødelegger mer og mer av livsgrunnlaget deres. Som med omtrent alle andre dyrearter, enten de hører hjemme her i nord eller andre steder.

"..................................."

Jeg har funnet disse i hylla hos en venn på anbefaling, og skal se om jeg orker å lese dem.

The Mammal Society; Look what the cats brought in.

Hawkins, C.C. Impact of Subsidized Exotic Predator on Native Biota:

Effect of a larg pupulation of "House Cats" (Felis catus) on California Birds and Rodents. PhD.

dissertation, Texas A & M University, College Station. 66 pages.

http://home.online.no/~sivertb/kattepus.htm

Atjeg kommer fram til samme konklusjon er vel tvilsom,,det blir nok bare en skumming og noen løsrevne kommnentare.

En av våre kattekrek fanget småfugl lufta ved å finne et bra beredskpspunkt hvot hun kunne sprette opp i lufta som en fjær og gjøre noen rundkast med fektende labber, virket noe sirkus-aktig. Men fangst blre det. 50% vellykket som regel. Noen gange blr drt feil gugl:en måke. Det ble basketak, og myre fjæt. Den fik angreprt

Skrevet

"Jeg har aldri hørt om eller sett en løs hund som har gått bort til folk og bitt dem"

De aller fleste hunder har større tendenser til aggresivitet hvis de er i bånd enn når de er løse. Hvis de er i bånd, så kan de ikke stikke av hvis de skulle trenge det, og hvis det er et eller annet som gjør at de ikke stoler på at eieren (lederen) kan beskytte dem, så kan de bli usikre, og dermed aggressive.

Ja, helt klart. De er jo som klemt opp i et hjørne når de går eller står i bånd.

Gjest ikke ts
Skrevet

Litt om katter: katter burde holdes i bånd eller inne, de raserer reir og dreper fugleunger, spesielt av bakkerugende fugler.

En enkelt katt kan fullstendig utrydde fugleunger i området med sine skarpe sanser og smidige kropp.

En katt drepte 26 trostunger på ei natt, det vet vi fordi den kom inn med alle sammen.

Jaha, så har plageånden fra katteforumet på dyrenett funnet veien hit også. Like forskrudd som vanlig. Fikk du ikke nok pepper på dyrenett?

Gjest Mr Pimmel
Skrevet

Jaha, så har plageånden fra katteforumet på dyrenett funnet veien hit også. Like forskrudd som vanlig. Fikk du ikke nok pepper på dyrenett?

Jeg er ikke samme person. Jeg har ikke noe i mot katter. Jeg/vi har hatt katter selv, i mitt voksne liv bare innekatter. Masse dyr i løpet av tida i familien: kaniner, skilpadde, papegøye, hund, tamme rotter, tamme mus, ilder og noen piggsvin vi foret med vann og litt kattemat.

Gjest Mr Pimmel
Skrevet

Hva er forskrudd?

Det jeg prøver få fram er at noen husdyr er glemt i lovverket og at de faktisk gjør mer skade enn hunder.

Det som forbløffer meg er arrogansen når deres dyr FAKTISK har gjort skade. Og at de legger HELE ansvaret på de som er skapelidende. Vi skulle nesten tro bonden hadde INVITERT katta sjøl, så arrogante er de.

Jeg tror bonden skjøt katta fordi han på forhånd visste de ikke ville ta ansvaret. Hadde han trodd de ville gjøre op for skaden, ville han nok latt katten leve. Jeg tror ikke han ville like å se katten komme rekende på nytt etter at eierne hadde servert en hånlatter i stedet for erstatning.

Det hele er intressant, men jeg tar det ikke personlig.

Jeg liker dyr, men har en naturlig holdning til dyr og respekterer at andre kanskje ikke vil ta ulempene med MITT dyr. De har ikke bedt om at jeg skaffer et dyr.

Gjest Mr Pimmel
Skrevet

Det skjønner jeg godt. Jeg er også hunde (og dyre-) elsker, og gleder meg med hundene når de får lov til å løpe fritt. Og om jeg møter en løs hund når jeg er på løpetur, vil jeg gjerne stoppe og hilse. Alle hundene jeg har møtt, er blide og imøtekommende.

Jeg har aldri hørt om eller sett en løs hund som har gått bort til folk og bitt dem. Det er mulig det har skjedd, men jeg har altså ikke hørt om det.

I vår del av verden er det i all hovedsak bare ett farlig dyr, og det er mennesket.

Helt enig,men eiere er ofte svært arrogante, og skaper selv konflikter som kunne vært unngått med litt respekt for andre mennesker.

De som har dyr mener ofte at de har større rett til områder og adferd enn andre. Bæsj er som kjent bæsj uansett :)

Et bitt gjør jævlig vondt og det spiller ingen trille om den aldri har bitt før, det gjør like jævlig vondt, og f eks barn får like store traumer av hundebitt selv om "de fleste hunder ikke biter".

Konsekvens og risiko er ikke verdier som kan sammenlignes.

Gjest Mr Pimmel
Skrevet

Jeg har funnet disse i hylla hos en venn på anbefaling, og skal se om jeg orker å lese dem.

The Mammal Society; Look what the cats brought in.

Hawkins, C.C. Impact of Subsidized Exotic Predator on Native Biota:

Effect of a larg pupulation of "House Cats" (Felis catus) on California Birds and Rodents. PhD.

dissertation, Texas A & M University, College Station. 66 pages.

http://home.online.no/~sivertb/kattepus.htm

Atjeg kommer fram til samme konklusjon er vel tvilsom,,det blir nok bare en skumming og noen løsrevne kommnentare.

En av våre kattekrek fanget småfugl lufta ved å finne et bra beredskpspunkt hvot hun kunne sprette opp i lufta som en fjær og gjøre noen rundkast med fektende labber, virket noe sirkus-aktig. Men fangst blre det. 50% vellykket som regel. Noen gange blr drt feil gugl:en måke. Det ble basketak, og myre fjæt. Den fik angreprt

Det var da fært til skrivefeil, og "send innlegg" i stedet for "forhåndsvisning".

Hmm.. internettforbindelsen forsvant også noen timer.

Gjest sandex
Skrevet

Javisst. Jeg har tre katter for tiden, og ikke én av de er hverken flinke nok eller tøffe nok til å ta hverken fugler eller mus.

Og herrejemini - skal vi snart begynne å klage på at reven tar rypeunger? Det er noe som heter naturens gang, og så lenge vi mennesker lar være å tukle med ting, så opprettholdes stort sett en naturlig balanse. Og en katt tar ikke flere fugler enn det som er naturlig. Unntak, som påstanden om katter som slakter hundrevis av fugler på tre sekunder etc., er som sagt unntak.

Katter har i lange tider vært naturlig forekommende i norsk fauna (vi har f.eks en renavlet rase som er norsk/nordisk fra gammelt, gammelt av), og kan naturligvis ikke sammenlignes med f.eks at katter ble innført i Australia og ødela en del av økosystemet enkelte steder.

Naturens gang ja... hva med hundene da?!

Gjest sandex
Skrevet

"OG - jeg er drittlei av hester i gangveien som snuser og driter overalt! "

Snuser??? :-)

"................................"

hehe.. litt feilformulert :)

Skrevet

Naturens gang ja... hva med hundene da?!

Hva er det du svarer/spør om nå? Var det uklart det jeg skrev?? Skrev jeg ikke noe slikt som at ekstreme tilfeller ikke er representative for det som ellers er naturens gang?

Og hunder er potensiellt farlige for mennesker, og blir derfor noe annet - fra menneskenes ståsted, enn f.eks katter eller ekorn.

Gjest sandex
Skrevet

Hva er det du svarer/spør om nå? Var det uklart det jeg skrev?? Skrev jeg ikke noe slikt som at ekstreme tilfeller ikke er representative for det som ellers er naturens gang?

Og hunder er potensiellt farlige for mennesker, og blir derfor noe annet - fra menneskenes ståsted, enn f.eks katter eller ekorn.

Katter er da farlige for mennesker også! - spesielt for barn!

f.eks. løskatter som legger seg oppå spedbarn som ligger ute og sover.. Holdt nesten på å gå galt en gang. Så hvorfor skal hunder gå i band 24/7 - men katter skal gå fritt og gjøre som de vil uten at hverken dyr eller eier må stå til ansvar?

Skrevet

Katter er da farlige for mennesker også! - spesielt for barn!

f.eks. løskatter som legger seg oppå spedbarn som ligger ute og sover.. Holdt nesten på å gå galt en gang. Så hvorfor skal hunder gå i band 24/7 - men katter skal gå fritt og gjøre som de vil uten at hverken dyr eller eier må stå til ansvar?

Hør her: Det at det _kan_ skje at en katt legger seg oppå et spedbarn i en vogn, hvor foreldrene er for ansvarsløse til å sørge for at det ikke lar seg gjøre, er ikke det samme som at den er "farlig for mennesker" generellt.

Gjest Mr Pimmel
Skrevet

Hør her: Det at det _kan_ skje at en katt legger seg oppå et spedbarn i en vogn, hvor foreldrene er for ansvarsløse til å sørge for at det ikke lar seg gjøre, er ikke det samme som at den er "farlig for mennesker" generellt.

Det har også skjedd at det har falt takstein ned fra taket og epler fra trær ned i barnevogn. Stort eple i ansiktet fra 3-4 meter = blåveis.

Sjelden er det.

laguna1365380434
Skrevet

Helt enig, og pokker så selvsagt...!:-)

Jeg lurer på hva vi hadde sittet tilbake med om en skulle luke ut alle dyr, ting og fenomener som potensielt KAN være farlig for folk..:-o

LIVET er farlig, en dør av det til slutt..;)

Mangfold, både blandt dyr, folk og fenomener er en god ting, så får vi heller hjelpe hverandre å navigere og forstå, slik at færrest mulig blir skadelidende og flest mulig(inkl dyrene!) har det bra..

Har aldri forstått den mentaliten der en skal forby og luke ut.

Live and let live!:-)

Gjest Mr Pimmel
Skrevet

Båndtvang er til pga. ville dyr. Derfor er det også kun båndtvang i sommerhalvåret.

Argument vinterstid er at rådyr i dyp snø ikke kommer seg unna. Om sommern er det bakkerugende fugler.

Her er det båndtvang hele året. Dessuten gjelder en regel i de fleste poltivedtekter at det er båndtvang alle offentlige steder hvor det ferdes folk. For en tid siden stoppet politiet og beordet en hund i bånd som vimset ute på togeperrongen blant ungene, og truet med 2000 kr i bot.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...