Gå til innhold

Fortelle venner om problemer?


Gjest en som sliter

Anbefalte innlegg

Gjest en som sliter

Jeg prøver å bli kjent med nye mennesker og få nye venner. Bør jeg forelle at jeg sliter med sosial angst og depresjon? Dette kan jo kanskje forklare min væremåte og at jeg ikke alltid føler at jeg har så mye å bidra med sosialt? Eller bør jeg la være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest smiler hele tiden

Nei. Ikke med det første. Mange unngår mennesker som skal proklamere hvor tungt og vanskelig de har det. Selv har jeg til tider tunge stunder, men liker ikke selv å bli kjent med nye mennesker som skal fortelle hvor tungt alt er. Jeg vil bli kjent med mennesker som er livlige og sosiale. For meg hjelper det slik at fokuset på mine egne problemer blir mindre. Det du kan gjøre er i fortelle de nye vennene dine i små hint, slik at de forstår, men ikke la nye venner få en følese av å synes synd på deg. Da kan også vennskapet bli på feile premisser.

En annen erfaring jeg selv har, er at jeg har mye mer energi og lyst å hjelpe gode venner om de opplever depresjoner eller andre psykologiske problemer i livet sitt, enn å prøve å hjelpe en person jeg nettopp har møtt. Når du føler du får et nærmere forhold til de nye vennenen dine er det ingenting i veien å fortelle venner hvordan du egentlig har det.

Lykke til, og prøv å smil, da smiler verden tilbake til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er du?

Hva er det viktigste folk bør vite om deg?

Hva liker du? Er du for eksempel glad i dyr, liker du å gå tur, fiske, spille sjakk.

Ta fram andre sider av deg selv enn dine problemer.

Du e_r ikke et psykisk problem. Det er noe du har og som du prøver å gi begrenset plass og besluttningsrett i livet ditt.

Snakk om positive ting. Ting du liker, som gjør deg glad. Kunst, musikk, film, mat. Problemene kan du snakke om i terapien. Når du er med venner, tar du pause fra problemene.

Det er godt for gamle og nye venner. Og det er godt for deg. Det hjelper deg å se de gode sidene ved deg selv og ditt liv. Klart du kan fortelle venner at i dag har jeg hatt en dårlig dag, eller er sliten. Men så stopper du der og fokuserer på andre ting.

Etter hvert kan du gi små drypp om hva du sliter med også. Men ikke kast problemene dine over nye venner.

Lykke til!

Det er deilig å le og snakke om problemfrie ting.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en som sliter

Hvem er du?

Hva er det viktigste folk bør vite om deg?

Hva liker du? Er du for eksempel glad i dyr, liker du å gå tur, fiske, spille sjakk.

Ta fram andre sider av deg selv enn dine problemer.

Du e_r ikke et psykisk problem. Det er noe du har og som du prøver å gi begrenset plass og besluttningsrett i livet ditt.

Snakk om positive ting. Ting du liker, som gjør deg glad. Kunst, musikk, film, mat. Problemene kan du snakke om i terapien. Når du er med venner, tar du pause fra problemene.

Det er godt for gamle og nye venner. Og det er godt for deg. Det hjelper deg å se de gode sidene ved deg selv og ditt liv. Klart du kan fortelle venner at i dag har jeg hatt en dårlig dag, eller er sliten. Men så stopper du der og fokuserer på andre ting.

Etter hvert kan du gi små drypp om hva du sliter med også. Men ikke kast problemene dine over nye venner.

Lykke til!

Det er deilig å le og snakke om problemfrie ting.

mvh

Høres fornuftig ut og det er dette jeg også prøver å gjøre. Men jeg føler et problem med folk som er ulik meg selv, dvs. folk som er veldig utadvendte og livlige. Da føler jeg meg ofte som en skygge og en kjedelig person i forhold. Vet ikke om jeg da vil holde kontakten med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres fornuftig ut og det er dette jeg også prøver å gjøre. Men jeg føler et problem med folk som er ulik meg selv, dvs. folk som er veldig utadvendte og livlige. Da føler jeg meg ofte som en skygge og en kjedelig person i forhold. Vet ikke om jeg da vil holde kontakten med dem.

Vet du at mange som er livlige og pratsomme mange ganger kunne gitt venstrearmen for nådegaven til å holde kjeft og lytte? :-)

De som gjør mye ut av seg er ikke alltid like glad for at de gjør det.

Noen av de som tilsynelatende med stor selvsikkerhet holder anre i ånde, går hjem etterpå å kunne bitt tunga av seg for alt de sa. Den som bare kunne være diskret!

Har du evnen til å lytte og i tillegg greier å la være å baktale og annonsere andres hemmeligheter har du to solide trumfkort på vennemarkedet.

Du må selvfølgelig kjenne etter hvor kjemien stemmer og hvem du føler deg vel sammen med. Men ikke la mindreverdighets-komplekser frarøve deg det som kunne blitt gode og gjensidig givende vennskap.

Kjeftsmellene kan være like missfornøyde med seg selv som du er.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en som sliter

Vet du at mange som er livlige og pratsomme mange ganger kunne gitt venstrearmen for nådegaven til å holde kjeft og lytte? :-)

De som gjør mye ut av seg er ikke alltid like glad for at de gjør det.

Noen av de som tilsynelatende med stor selvsikkerhet holder anre i ånde, går hjem etterpå å kunne bitt tunga av seg for alt de sa. Den som bare kunne være diskret!

Har du evnen til å lytte og i tillegg greier å la være å baktale og annonsere andres hemmeligheter har du to solide trumfkort på vennemarkedet.

Du må selvfølgelig kjenne etter hvor kjemien stemmer og hvem du føler deg vel sammen med. Men ikke la mindreverdighets-komplekser frarøve deg det som kunne blitt gode og gjensidig givende vennskap.

Kjeftsmellene kan være like missfornøyde med seg selv som du er.

mvh

Av erfaring vet jeg at det kan bli problemer hvis jeg omgås mennesker som er veldig forskjellig fra meg selv. De kan irritere seg over min "passivitet" eller rolighet for å si det slik. Og jeg kan bli sliten av deres "hyperaktivitet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

firebird1365380441

Hvem er du?

Hva er det viktigste folk bør vite om deg?

Hva liker du? Er du for eksempel glad i dyr, liker du å gå tur, fiske, spille sjakk.

Ta fram andre sider av deg selv enn dine problemer.

Du e_r ikke et psykisk problem. Det er noe du har og som du prøver å gi begrenset plass og besluttningsrett i livet ditt.

Snakk om positive ting. Ting du liker, som gjør deg glad. Kunst, musikk, film, mat. Problemene kan du snakke om i terapien. Når du er med venner, tar du pause fra problemene.

Det er godt for gamle og nye venner. Og det er godt for deg. Det hjelper deg å se de gode sidene ved deg selv og ditt liv. Klart du kan fortelle venner at i dag har jeg hatt en dårlig dag, eller er sliten. Men så stopper du der og fokuserer på andre ting.

Etter hvert kan du gi små drypp om hva du sliter med også. Men ikke kast problemene dine over nye venner.

Lykke til!

Det er deilig å le og snakke om problemfrie ting.

mvh

Er veldig enig med deg der,Pielill.Deilig å snakke om annet en psykdom når man er med venner.....

Go Helg! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av erfaring vet jeg at det kan bli problemer hvis jeg omgås mennesker som er veldig forskjellig fra meg selv. De kan irritere seg over min "passivitet" eller rolighet for å si det slik. Og jeg kan bli sliten av deres "hyperaktivitet".

Er det noe mål å bli personlig venn med "alle"? Dersom du ikke trives sammen med en person, så er vel også det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, det beste du kan gjøre er å fortelle om det,da kanskje de forstår bedre. og dette er ingenting å skjemmes over. lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...