Gjest Timari Skrevet 30. mai 2005 Skrevet 30. mai 2005 siden du oppfatter OIS må du være ganske god i tegnspråk :-) Tusen takk for den:) Føler meg veldig dum når jeg skal avlese tegnspråk, men synes det er mye lettere hvis jeg vet hva emnet handler om, da blir det mer logisk. jeg traff en av tegnspråklærerne mine på t-banestasjonen. hun pekte på hodet mitt og gjorde noen bevegelser med hendene som jeg ikke skønte noen sammenheng med. Jeg tenkte da at samtalen muligens hadde noe med om jeg skulle hjem, hvor jeg skulle etc.. Men det hun lurte på var om jeg hadde strikket lua jeg hadde på meg selv. Om det tok det lang tid før jeg oppfattet. Spesielt da jeg omtrent ikke kan strikke i det hele tatt:). Hadde nok oppfattet tegnet strikke i en annen setting men her på t-banestasjonen så skjønte jeg null og niks Jeg synes også det er vanskelig å oppfatte noen (døve) hvis de kommer bort og spør meg om noe og jeg ikke aner hva det dreier seg om. jeg må liksom ha konteksten klar, først da kan jeg prate. Slik er det forresten når jeg prøver meg på andre fremmedspråk også. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 30. mai 2005 Skrevet 30. mai 2005 Tusen takk for den:) Føler meg veldig dum når jeg skal avlese tegnspråk, men synes det er mye lettere hvis jeg vet hva emnet handler om, da blir det mer logisk. jeg traff en av tegnspråklærerne mine på t-banestasjonen. hun pekte på hodet mitt og gjorde noen bevegelser med hendene som jeg ikke skønte noen sammenheng med. Jeg tenkte da at samtalen muligens hadde noe med om jeg skulle hjem, hvor jeg skulle etc.. Men det hun lurte på var om jeg hadde strikket lua jeg hadde på meg selv. Om det tok det lang tid før jeg oppfattet. Spesielt da jeg omtrent ikke kan strikke i det hele tatt:). Hadde nok oppfattet tegnet strikke i en annen setting men her på t-banestasjonen så skjønte jeg null og niks Jeg synes også det er vanskelig å oppfatte noen (døve) hvis de kommer bort og spør meg om noe og jeg ikke aner hva det dreier seg om. jeg må liksom ha konteksten klar, først da kan jeg prate. Slik er det forresten når jeg prøver meg på andre fremmedspråk også. Hehe, i grunnen ganske logisk det. Det sies at for å lære tegnspråk skikkelig, bør man leve i et døvemiljø i minst fire år! Det kan nok stemme, for det tok flere år før jeg behersket språket flytende. Jeg brukte varianter av tegn til tale i ungdomstida, men kom senere mer i kontakt med døve. Når jeg traff mannen min som snakka flytende tegnspråk, lærte jeg etterhvert mer og mer. Jeg har prøvd å lære litt BSL (engelsk tegnspråk) og jaggu er det vanskelig å huske alle tegnene!! 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 30. mai 2005 Skrevet 30. mai 2005 Hehe, i grunnen ganske logisk det. Det sies at for å lære tegnspråk skikkelig, bør man leve i et døvemiljø i minst fire år! Det kan nok stemme, for det tok flere år før jeg behersket språket flytende. Jeg brukte varianter av tegn til tale i ungdomstida, men kom senere mer i kontakt med døve. Når jeg traff mannen min som snakka flytende tegnspråk, lærte jeg etterhvert mer og mer. Jeg har prøvd å lære litt BSL (engelsk tegnspråk) og jaggu er det vanskelig å huske alle tegnene!! lærer elevene fortsatt BSL ved døveskolene, eller er det falt bort? hørte snakk om at det ikke hadde vært noen suksess. Vet du hvordan tegnspråkkursene ved oslo døveforening er lagt opp? skal kanskje søke jobb ved SFO på en døveskole og trenger å friske opp kunnskapene mine betraktelig. Du vet ikke om noen som underviser i tegnspråk privat? 0 Siter
Gjest togli Skrevet 30. mai 2005 Skrevet 30. mai 2005 lærer elevene fortsatt BSL ved døveskolene, eller er det falt bort? hørte snakk om at det ikke hadde vært noen suksess. Vet du hvordan tegnspråkkursene ved oslo døveforening er lagt opp? skal kanskje søke jobb ved SFO på en døveskole og trenger å friske opp kunnskapene mine betraktelig. Du vet ikke om noen som underviser i tegnspråk privat? I fagplanen står det at elevene skal få kjennskap til BSL. Jeg har sett elever ved døveskolene som er flinke i BSL. Problemet ligger nok helst i at det er relativt få lærere som behersker det språket. Hvis du får jobb på en døveskole vil du trolig få tilbud om oppfriskningskurs i tegnspråk. Jeg tror tegnspråkkursene på døveforeningen er mer for nybegynnere. Siden du allerede har lært ts antar jeg at språket kjapt vil bedre seg når du kommer i kontakt med døve. Jeg har ikke hørt om døve som underviser i ts privat, men det er jo godt mulig det skjer. Hvis du kontakter Oslo Døveforening får du sikkert vite mer :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.