Gå til innhold

Ikke angrerett for firma?

Anbefalte innlegg

Gjest nystartet firma
Skrevet

Jeg har akkurat startet mitt eget firma og er registrert som enkeltpersonsforetak. Har startet uten å ta opp lån og uten støtte fra det offentlige, har bare egne sparepenger nå i starten. Kommer ikke til å få inntekt før tidligst til høsten og har dermed knapt med midler både privat og i firmaet. Krysset forresten av for å ikke motta direkte reklame da jeg registrerte firmaet i Brønnøysund.

For et par-tre uker siden fikk jeg tlf. fra RosaIndex, med spørsmål om jeg ville ha en oppføring der. De hadde fått informasjonen fra Brønnøysund. Jeg har tenkt å få en oppføring i en telefonkatalog likevel, og sa ja da jeg fikk vite at alle bedrifter i Norge måtte stå der. Det hele skulle koste 1990,- for ett år.

Jeg angret meg med en gang, for den stive prisen der har ikke jeg råd til nå. Dessuten er Gule Sider mer i tråd med hvor mine kunder vil lete og det er der jeg i første omgang har tenkt å få en oppføring.

Noen dager senere kom ordrebekreftelsen, og der var ikke summen 1990,- men nesten 2500,-. Den som ringte oppga selvfølgelig prisen uten moms. Jeg er ikke vant med slikt riktig ennå, så jeg tenkte ikke anent enn at momsen var innbakt i tilbudsprisen.

Bakpå ordrebekreftelsen sto det at man kunne avbestille innen x antall dager etter at bekreftelsen var mottatt. Jeg skrev brev med avbestilling som jeg sendte samme dag. Noen dager senere kom fakturaen, og jeg sendte deretter en e-post hvor jeg skrev at faktura xxxxx datert xxxxxx ikke ville bli betalt, da ordren ble avbestilt pr brev datert xxxxxx.

I dag ringte kundebehandleren fra RosaIndex. Hun virket faktisk sur for avbestillingen, og sa ting som at; "en avtale er en avtale, muntlig like bindende som skriftlig","det er ikke slik man driver firma!", og "du kan ikke avbestille, for det har du ikke rett til".

Da jeg så henviste til teksten på baksiden av ordrebekreftelsen hvor det står at man kan avbestille innen en viss tid, sa hun at "dette er skrevet der kun fordi loven krever det og ikke for noe annet. Det må dreie seg om en feil i katalogoppføringen før vi kan godta en avbestilling."

Hva i all verden er dette for slags forretningsskikk? Har man ikke noen form for angrerett når man har et firma som ikke tjener penger ennå?

Jeg visste ikke hva RosaIndex var for noe, hadde aldri hørt om det før da de ringte. Trodde egentlig at det var samme firma som driver Gule Sider, for de har vel også sine rosa sider?

Jeg har jo lært nå, jeg skulle ha sagt nei alt første gangen de ringte. Men det er jo så lett å la seg rive med, og man bør jo helst stå oppført et sted som kundene kan finne en...

Men jeg synes det er rart at man ikke skal ha noe angrerett.

Gjest mallet
Skrevet

Du har selvsagt angrerett når det står opplyst på ordrebekreftelsen, og du skal ikke betale. Hvis dette firmaet prøver seg med inkasso må du straks bestride kravet skriftlig til inkassobyrået. De har ikke lov å inndrive regninger det er tvist om. Ta gjerne en telefon til forbrukerrådet også. De er ofte interesserte i å høre om firmaer som driver slik useriøs praksis.

mil1365380270
Skrevet

Nei, Telenor har BizKit. RosaIndex er jævlig frekke, og det er det mange sånne firmaer som er. Noen kaller seg f.eks. Gule Sider internett, det er heller ikke Telenor. IKKE GI DEG, de har ikke noe å fare med.

mil1365380270
Skrevet

mallett har rett! Forbrukerombudet lagrer klagen din, og de kan sikkert fortelle deg at de har mange klager på det firmaet fra før :-)

Gjest sandex
Skrevet

De prøver bare å lure deg - stå på ditt du! De kommer ingen vei. Så - ikke betal noe du! La de bare sende purring - de må uansett ta kostnadene selv.

PS: Makan til frekk selger da!! ?

Skrevet

Du har selvsagt angrerett når det står opplyst på ordrebekreftelsen, og du skal ikke betale. Hvis dette firmaet prøver seg med inkasso må du straks bestride kravet skriftlig til inkassobyrået. De har ikke lov å inndrive regninger det er tvist om. Ta gjerne en telefon til forbrukerrådet også. De er ofte interesserte i å høre om firmaer som driver slik useriøs praksis.

Bare forhold deg skriftlig, og send alle brev med synlig kopi til Forbrukerrådet.

Skrevet

"dette er skrevet der kun fordi loven krever det og ikke for noe annet"

Heh-heh. Fordi loven krever det? Ja? Og da er det sånn.

En selger som sa noe slikt hadde jeg forlangt å få navnet til, og så klaget på vedkommende til ledelsen i selskapet.

Noen burde starte en tjenste hvor slike firmaer blir listet opp med detaljerte opplysninger om ting de har sagt/gjort, slik at flest mulig kunne fått vite om det og kanskje unngått dem.

"................................."

Gjest bedriftseier
Skrevet

du blander ikke reglene for forbrukerkjøp inn i dette?

dette er jo ikke noe forbrukerkjøp og dekkes derfor ikke av det lovverket.

derimot burde avsnitte om avbestilling være relevant, dog dersom det ikke står at avbestilling iht lov om forbrukerkjø

Gjest bedriftseier
Skrevet

hvorfor er det rart om du ikke har angrerett

denne muligheten har man ved forbrukerkjøp, men du som bedriftseier burde klare å manøvrere deg. det er tross alt fri avtalerett i Norge

Gjest nystartet firma
Skrevet

hvorfor er det rart om du ikke har angrerett

denne muligheten har man ved forbrukerkjøp, men du som bedriftseier burde klare å manøvrere deg. det er tross alt fri avtalerett i Norge

Men når det ikke er samsvar mellom det som ble sagt pr telefon, og det som står i ordrebekreftelsen, da har man vel rett på å si opp avtalen? Det ble jo ikke opplyst i telefonen at summen var uten moms. Dessuten holdt jeg meg til reglene deres og avbestilte innen fristen.

Men nå lovte de å slette registreringen, så da får jeg bare håpe de gjør det.

Gjest bedriftseier
Skrevet

Men når det ikke er samsvar mellom det som ble sagt pr telefon, og det som står i ordrebekreftelsen, da har man vel rett på å si opp avtalen? Det ble jo ikke opplyst i telefonen at summen var uten moms. Dessuten holdt jeg meg til reglene deres og avbestilte innen fristen.

helt klart at en skal få det en bestiller

alt avhenger av hva som står i bestilling mm

ellers er det vanlig at prisene oppgis uten mva ved salg til næringsdrivende.

Gjest andre regler for firma
Skrevet

Hm, ikke noen bra selger dette - men som en annen eier av et lite firma, har jeg også oppdaget at katalogfirmaer er av de verste å få på tråden - og det er hauger av dem, med mange ulike tilbud, og mange pågående selgere her, er nok temmelig desperate de som tar slike jobber, og ikke alltid egnet for jobben.

Jeg kjenner ikke regelverket veldig godt, men har vanskelig for å tro at det som står skriftlig om angrerett ikke gjelder - der må selgeren ta feil. Men handler man for firma HAR man mindre rettigheter - garantireglene er svakere, angreretten er dårligere osv. Og alle priser oppgis vanligvis uten moms - så der begikk ikke selgeren noen feil i mine øyne,. Når du har passert grensen for momsplikt selv (30.000 var det ihvetfall før), får du trekt av momsen på inntekten, så den reelle prisen du betaler er faktisk den uten moms.

Gjest Kjekk og grei mann
Skrevet

de trenger ikke oppgi at det er uten mva til bedrifter. dette er underforstått

men har de oppgitt feil mht andre ting må de stå for det

et tips er å skrive ned alle løfter de har gjort pr telefon, dvs hvem har sagt hva og når

katalogfirmaer følger ikke helt normale rutiner og driter gjerne i løfter

Gjest mallet
Skrevet

du blander ikke reglene for forbrukerkjøp inn i dette?

dette er jo ikke noe forbrukerkjøp og dekkes derfor ikke av det lovverket.

derimot burde avsnitte om avbestilling være relevant, dog dersom det ikke står at avbestilling iht lov om forbrukerkjø

Jeg blander ikke inn forbrukerrett. Men dersom ordrebekreftelsen faktisk opplyser om angrerett, slik spørsmålsskriveren forteller, så kan ikke firmaet trekke seg fra det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...