sigga Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Noen som vet noe om hvordan en går frem om en har en ide til bok? ikke et manus, men en ide? Investeringer, kontaktpersoner, rettigheter osv? 0 Siter
Gjest har prøvd Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Man må ha et ferdig manus om man er nybegynner. 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Man må ha et ferdig manus om man er nybegynner. Og siden? Jeg har også gått med disse tankene. 0 Siter
Lillemus Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Jeg lagde en gang en ordbok og på forhånd sendte jeg en forespørsel til flere forlag + en spesiell bokklubb om de var interesserte i konseptet. Fikk to napp! ) Kult! Deler av boka ble innlemmet i en vanlig ordbok og bokklubben ga ut en egen liten ordbok både i Norge og Sverige - kjempegøy! 0 Siter
bb71 Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Jeg lagde en gang en ordbok og på forhånd sendte jeg en forespørsel til flere forlag + en spesiell bokklubb om de var interesserte i konseptet. Fikk to napp! ) Kult! Deler av boka ble innlemmet i en vanlig ordbok og bokklubben ga ut en egen liten ordbok både i Norge og Sverige - kjempegøy! DET visste jeg ikke altså! 0 Siter
Lillemus Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 DET visste jeg ikke altså! *Hehe* ) Har fortalt det her inne før, men det er vel lenge siden. Må innrømme at jeg synes det er artig å finne meg selv i noen bibliotekdatabaser... ;o) 0 Siter
sigga Skrevet 29. mai 2005 Forfatter Skrevet 29. mai 2005 Jeg lagde en gang en ordbok og på forhånd sendte jeg en forespørsel til flere forlag + en spesiell bokklubb om de var interesserte i konseptet. Fikk to napp! ) Kult! Deler av boka ble innlemmet i en vanlig ordbok og bokklubben ga ut en egen liten ordbok både i Norge og Sverige - kjempegøy! Så spennende da!! Et lite spørsmål; da du kontaktet disse forlagene, hadde du da "manuset" klart eller presenterte du "bare" ideen din? 0 Siter
Lillemus Skrevet 29. mai 2005 Skrevet 29. mai 2005 Så spennende da!! Et lite spørsmål; da du kontaktet disse forlagene, hadde du da "manuset" klart eller presenterte du "bare" ideen din? Jeg hadde forsåvidt manuset nesten klart, men jeg sendte det ikke inn, la bare frem ideen min. 0 Siter
Gjest hmmmmmmmm Skrevet 3. juni 2005 Skrevet 3. juni 2005 Jeg lagde en gang en ordbok og på forhånd sendte jeg en forespørsel til flere forlag + en spesiell bokklubb om de var interesserte i konseptet. Fikk to napp! ) Kult! Deler av boka ble innlemmet i en vanlig ordbok og bokklubben ga ut en egen liten ordbok både i Norge og Sverige - kjempegøy! Vet du - nå tenkte jeg på skjellsordboka ! Forsiktig med hva du skriver. :-) 0 Siter
Lillemus Skrevet 3. juni 2005 Skrevet 3. juni 2005 Vet du - nå tenkte jeg på skjellsordboka ! Forsiktig med hva du skriver. :-) Du tar helt feil. ) 0 Siter
Jeg er en annen Skrevet 3. juni 2005 Skrevet 3. juni 2005 Hvis det dreier seg om fagprosa er det sikkert vanlig at man kontakter forlag og hører om de er interessert i ideen. Når det gjelder skjønnlitteratur: Hvis du tenker på å "pitche" en idé til ei skjønnliterær bok for et forlag, så er det noe jeg knapt tror forekommer i Norge. Man skriver boka ferdig først og sender den så inn til et forlag. Er de interessert begynner du å jobbe sammen med en redaktør, hvor lang tid denne fasen tar kommer an på hvor ferdig du/forlaget anser manuset for å være. Rettigheter defineres av den såkalte normalkontrakten, som ennå er standard i Norge. Forlaget har rettighetene til noka i noen år (tror det er fem), hvis de ikke gir den ut på nytt innen denne perioden overføres rettighetene til deg. Såfremt man ikke heter Anne Holt eller Jostein Gaarder forhandler man ikke om honorar eller royalty, dette er definert av standardkontrakten. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.