Gjest Mr Pimmel Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Min gode venn, en hobbybonde mistet 60 kyllinger; alle andungene,alle gåsungene og alle hønekyllingene nå på grunn av en katt klatret opp veggen og inn en liten luke. Blod overalt. Den kom seg ikke ut igjen, og nå er det en huskatt mindre i verden. Syns du han burde latt katten gå? 0 Siter
Gjest sandex Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Nei, jeg hadde ALDRI latt katten gå - men hadde avlivet han (humant) vel og merke! 0 Siter
Gjest Mr Pimmel Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Nei, jeg hadde ALDRI latt katten gå - men hadde avlivet han (humant) vel og merke! Det spørs om bonden burde sikre dyra bedre eller om folk burde holde kattene inne. Det er ikke første gangen. Et par katter har prøvet seg på endene, men endene har 30 svære hvitgjess som bodyguards, og de er ikke til å spøke med, selv for folk. 0 Siter
Gjest Wer bist du? Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Tough call, det der. Katten gjør jo ikke annet enn å følge instinktet sitt, og burde av den grunn vært frikjent. Derimot må det ha vært en særdeles blodtørstig katt, og tydeligvis ikke særlig sosialisert, så det kunne nok forsvares å avlive den... Synd uansett 0 Siter
Gjest Mr Pimmel Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Tough call, det der. Katten gjør jo ikke annet enn å følge instinktet sitt, og burde av den grunn vært frikjent. Derimot må det ha vært en særdeles blodtørstig katt, og tydeligvis ikke særlig sosialisert, så det kunne nok forsvares å avlive den... Synd uansett De som eide katten ble ikke så blide, men de nektet å betale regningen. Jeg vet ikke om katten var død da kravet ble framsatt, og ikke tør jeg spørre om det. 0 Siter
Gjest Wer bist du? Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 De som eide katten ble ikke så blide, men de nektet å betale regningen. Jeg vet ikke om katten var død da kravet ble framsatt, og ikke tør jeg spørre om det. Hadde det vært en rev kunne vel bonden søkt fylkesmannen om rovdyrerstatning, vet ikke om samme regler gjelder for kattedrap Hadde kanskje blitt en presedenssak det hvis han hadde søkt hehe 0 Siter
kaffepiken Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Tja, jeg lurer på om ikke kyllingene burde vært bedre sikret? Rever kan vel også komme seg inn hvis det er en åpen luke inn til hønsehuset? Uansett har jeg forståelse for at han sendte katten til de evige jaktmarker. Det hørtes ut som en særdeles blodtørstig skapning! 0 Siter
Gjest Mr Pimmel Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Tja, jeg lurer på om ikke kyllingene burde vært bedre sikret? Rever kan vel også komme seg inn hvis det er en åpen luke inn til hønsehuset? Uansett har jeg forståelse for at han sendte katten til de evige jaktmarker. Det hørtes ut som en særdeles blodtørstig skapning! Har katteeier ansvar for hva dyret gjør? Har en katteeier rett til å ha dyret gående løs rundt? Andre dyr må holdes i bånd eller bur av hensyn til fuglelivet, men katter gjør adskillig mer skade enn hunder. Katter jager ikke rådyr og sau, men likevel. 0 Siter
Gjest mij Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Katten gjorde det som var naturlig for den - feilen lå hos bonden som ikke hadde sikra godt nok. Å drepe katten etterpå er en tåpelig hevnhandling som ikke fører til noe godt. 0 Siter
Gjest Mr Pimmel Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Katten gjorde det som var naturlig for den - feilen lå hos bonden som ikke hadde sikra godt nok. Å drepe katten etterpå er en tåpelig hevnhandling som ikke fører til noe godt. Fikk jeg vite nå: Katten klatret opp tømmerveggen og inn en nevestor lufteåpning, gjennom et halvmeterlangt rør, presset ut en netting som var stiftet fast, og vippet opp en løs gulvplank på loftet. Rene Houdini. Den gikk etter pipingen sikkert. Den var observert tidligere når den satt og hørte på pipingen fra kyllingene. 0 Siter
Gjest sandex Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Tough call, det der. Katten gjør jo ikke annet enn å følge instinktet sitt, og burde av den grunn vært frikjent. Derimot må det ha vært en særdeles blodtørstig katt, og tydeligvis ikke særlig sosialisert, så det kunne nok forsvares å avlive den... Synd uansett ehhh... hva med hunder da? Deres instinkt blir så til de grader undertrykt (og de instinktene er langt fra så morderiske som kattene) - men de skal være i band dag ut og dag inn - hele året. Kattene derimot skal få drepe som de vil?! 0 Siter
Gjest mij Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 ehhh... hva med hunder da? Deres instinkt blir så til de grader undertrykt (og de instinktene er langt fra så morderiske som kattene) - men de skal være i band dag ut og dag inn - hele året. Kattene derimot skal få drepe som de vil?! Hundene er domestistert på en helt annen måte enn katten - hundens natur er også svært forskjellig fra katten. Hunden er flokkdyr som trenger en leder å følge - denne rollen har vi menneskene tatt. Dessuten er hunder i stor grad avlet etter lynne. Hvem vil vel ha en aggressiv hund (med unntak av syke hundekampdeltakere) Katter er individualister, for å si det sånn, så de har beholdt mye mer av sitt særpreg enn hunden har. De bare nedlater seg til å beære oss med sin tilstedeværelse ;-) 0 Siter
matildes mor Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Jeg hadde også skutt katten umiddelbart! I raseri over de stakkars kyllingene! Har katt selv-men en plass går grensen. En annen ting er at bonden kanskje burde forutsett at så mange kyllinger kunne trekke til seg eventuelle katter,mink,rev og andre "blodtørstige" dyr som reker rundt på en gård.Og faktisk sikret 100%,sørget for at det var teknisk umulig for en katt å lure seg inn eller dytte opp luker eller åpninger. De fleste som har vært i kontakt med disse "rovdyrene" vet at de kan være ganske oppfinnsomme i måten å få tak i godsakene på. 0 Siter
Piraye Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Dyr er dyr og gjør det som er naturlig for de. Det er faktisk bondens egen feil som ikke sikra hønsehuset godt nok. 0 Siter
Gjest sandex Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Hundene er domestistert på en helt annen måte enn katten - hundens natur er også svært forskjellig fra katten. Hunden er flokkdyr som trenger en leder å følge - denne rollen har vi menneskene tatt. Dessuten er hunder i stor grad avlet etter lynne. Hvem vil vel ha en aggressiv hund (med unntak av syke hundekampdeltakere) Katter er individualister, for å si det sånn, så de har beholdt mye mer av sitt særpreg enn hunden har. De bare nedlater seg til å beære oss med sin tilstedeværelse ;-) hehe.. ja, det skal du ha - at du er god å argumentere Er ikke enig, men synes du er flink :Op 0 Siter
Gjest Mr Pimmel Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Dyr er dyr og gjør det som er naturlig for de. Det er faktisk bondens egen feil som ikke sikra hønsehuset godt nok. Har han krav på erstatning fra katteeier? Han sier til meg at "jeg har ikke invitert katta, og det er noen som eier den, den hører ikke til i faunaen, den er ikke vill!" Mikrobrikken avslørte eier. 0 Siter
Gjest mot normalt Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Da får bonden sørge bedre for sine egen dyr. Ingen andre har ansvar for å passe dyra hans. Det blir som med sauer. Bøndene kan ikke plaffe ned hvert eneste villdyr som tar seg til rette. De får ta bedre vare på sine egne dyr og gjerde dem skikkelig inn. 0 Siter
Piraye Skrevet 28. mai 2005 Skrevet 28. mai 2005 Har han krav på erstatning fra katteeier? Han sier til meg at "jeg har ikke invitert katta, og det er noen som eier den, den hører ikke til i faunaen, den er ikke vill!" Mikrobrikken avslørte eier. Aner ikke. Men ettersom det ikke er båndtvang på katter tviler jeg litt. Når ei katt kan komme seg inn å ta knekken på alt der inne så kan også et hvilkensomhelst villt dyr av samme størrelse gjøre det. Så i prinsippet vil jeg tro at det er hønsehusets eiers ansvar for at han ikke sikra hønsehuset godt nok. Men det er jo noe man sikkert kan sjekke hos politiet. 0 Siter
Prozak Skrevet 28. mai 2005 Skrevet 28. mai 2005 Jeg hadde også skutt katten umiddelbart! I raseri over de stakkars kyllingene! Har katt selv-men en plass går grensen. En annen ting er at bonden kanskje burde forutsett at så mange kyllinger kunne trekke til seg eventuelle katter,mink,rev og andre "blodtørstige" dyr som reker rundt på en gård.Og faktisk sikret 100%,sørget for at det var teknisk umulig for en katt å lure seg inn eller dytte opp luker eller åpninger. De fleste som har vært i kontakt med disse "rovdyrene" vet at de kan være ganske oppfinnsomme i måten å få tak i godsakene på. Så har man mindre rovdyr, som f.eks røyskatt. De kommer seg inn overalt hvor en vanlig katt kommer seg inn. ".................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 28. mai 2005 Skrevet 28. mai 2005 ehhh... hva med hunder da? Deres instinkt blir så til de grader undertrykt (og de instinktene er langt fra så morderiske som kattene) - men de skal være i band dag ut og dag inn - hele året. Kattene derimot skal få drepe som de vil?! "og de instinktene er langt fra så morderiske som kattene" Maken til tull. Du fikk et godt svar under her, og det bør gjøre at du forstår at det er ikke snakk om mer eller mindre morderiske instinkter her, men sosialisering. "...................................." 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.