Gå til innhold

En katten drepte alle 60 kyllingene

Anbefalte innlegg

Skrevet

De som eide katten ble ikke så blide, men de nektet å betale regningen.

Jeg vet ikke om katten var død da kravet ble framsatt, og ikke tør jeg spørre om det.

For å si det sånn: Hadde ikke bonden skutt katten, så hadde jeg som katteeier betalt regningen uten å tenke meg om to ganger. Hvis han gjorde det - no way.

Det virker forøvrig som du forsøker deg på en mindre kunnskapsfull kampanje mot katter her, hvor du driver og leter frem ekstreme eksempler for å bruke de som argumenter. Det må du for all del fortsette med, men ikke forvent at folk som har litt mer kunnskaper på området skal ta deg seriøst. (Og jeg regner med at jeg har mer kunnskaper enn deg på området.)

"................................."

Skrevet

Det spørs om bonden burde sikre dyra bedre eller om folk burde holde kattene inne.

Det er ikke første gangen. Et par katter har prøvet seg på endene, men endene har 30 svære hvitgjess som bodyguards, og de er ikke til å spøke med, selv for folk.

"Det spørs om bonden burde sikre dyra bedre eller om folk burde holde kattene inne."

I prinsippet er det naturstridig å ha oppdrett av dyr i total fangenskap, så tilfeller som dette vil alltid oppstå. Det er likevel ingen grunn til å begynne å hyle om at noe må gjøres, spesiellt ikke når det som foreslås er basert på i beste fall mangelfulle kunskaper om naturen.

".................................."

Gjest Mr Pimmel
Skrevet

Så har man mindre rovdyr, som f.eks røyskatt. De kommer seg inn overalt hvor en vanlig katt kommer seg inn.

".................................."

En røyskatt er ikke et husdyr. Røyskatt er det nok av rundt her, de kikker opp av vedstabler og steinrøyser rett som det er.

Men de har merkelig nok ikke tatt gjess, kaniner, høns eller ender enda det jeg vet. De er trolig for redd mennesker og menneskelukt. Det er dessuten nok mus i marka.

I dag hørte jeg at minkfeller er tatt i bruk for å ta katter rundt fugledammene igjen, det er to katter til det er problemer med, og halvvoksne andunger er vergeløse ute, selv med 8 illsinte gasser som vakter.

Hunder er ikke problem, da en ganske tøff grevlinghund fikk juling så det holdt av bare en gasse da den skulle ta dem. Haddde de andre gjessene rukket fram hadde det blitt bankekjøtt. Selv store hunder går de løs på, og vingeslagene er som solide hammerslag.

Skrevet

Har katteeier ansvar for hva dyret gjør?

Har en katteeier rett til å ha dyret gående løs rundt?

Andre dyr må holdes i bånd eller bur av hensyn til fuglelivet, men katter gjør adskillig mer skade enn hunder. Katter jager ikke rådyr og sau, men likevel.

Det er ingen lovforskrifter som regulerer dette såvidt jeg vet.

Man må som hønseeier passe på at dyrene er forsvarlig sikret i hønsehuset.

Da jeg hadde baby som sov i vogn, husker jeg at jeg var redd det kunne komme katter opp i vogna og legge seg over ansiktet på babyen. Jeg kunne jo ikke legge ansvaret på katteeierne, all den tid katter har lov til å gå løse. Det blir foreldrenes ansvar å passe på at så ikke skjer.

Ønsker man en forandring på dette, må det vel legges inn en endring i loven.

Eller finnes det lovforskrifter for dette som jeg ikke har hørt om?

matildes mor
Skrevet

En røyskatt er ikke et husdyr. Røyskatt er det nok av rundt her, de kikker opp av vedstabler og steinrøyser rett som det er.

Men de har merkelig nok ikke tatt gjess, kaniner, høns eller ender enda det jeg vet. De er trolig for redd mennesker og menneskelukt. Det er dessuten nok mus i marka.

I dag hørte jeg at minkfeller er tatt i bruk for å ta katter rundt fugledammene igjen, det er to katter til det er problemer med, og halvvoksne andunger er vergeløse ute, selv med 8 illsinte gasser som vakter.

Hunder er ikke problem, da en ganske tøff grevlinghund fikk juling så det holdt av bare en gasse da den skulle ta dem. Haddde de andre gjessene rukket fram hadde det blitt bankekjøtt. Selv store hunder går de løs på, og vingeslagene er som solide hammerslag.

Om en røyskatt er husdyr eller ei, har vel ikke noe med saken å gjøre??Den er slu nok den viss den har lyst på noe godt.

Bonden må uansett sikre fuglene sine på en slik måte at ingen kommer inn til dem.

Å sette opp minkfeller for å få fatt i katter(jeg går ut ifra at dette er katter som har en eiger)er nok ikke lovlig.

Det er ikke båndtvang på katter her i Norge,ei heller ingen lov som forbyr katter å vandre fritt.Som sagt i tidligere innlegg så er en katt forskjellig fra en hund og som eiger har du ikke særlig påvirkningskraft i å lære den i hvor den skal gå eller ei.

Om min katt er til plage for naboen,og naboen tar affære og knerter kreket kan jeg faktisk anmelde naboen.Og enda bedre,kan jeg bevise at naboen har tatt livet av katten min så kan han faktisk få en kraftig bot.(hørte om en kar som fikk flere tusen i bot for å skutt naboens katt)

Dette føles nok ikke rettferdig for bonden som blir frarøvet alle kyllingene eller naboen som har kattedritt over alt,men...

Kinkig problem for bonden,jeg forstår det.Men skal han ha fugler så må han også sikre disse på en måte som gjør at ingen kommer inn til dem.

Lurer også på en ting: Har ikke bonden forsikring som dekker tap av dyr????

matildes mor
Skrevet

Det er ingen lovforskrifter som regulerer dette såvidt jeg vet.

Man må som hønseeier passe på at dyrene er forsvarlig sikret i hønsehuset.

Da jeg hadde baby som sov i vogn, husker jeg at jeg var redd det kunne komme katter opp i vogna og legge seg over ansiktet på babyen. Jeg kunne jo ikke legge ansvaret på katteeierne, all den tid katter har lov til å gå løse. Det blir foreldrenes ansvar å passe på at så ikke skjer.

Ønsker man en forandring på dette, må det vel legges inn en endring i loven.

Eller finnes det lovforskrifter for dette som jeg ikke har hørt om?

Finnes ingen lov om katter.Det er bondens ansvar å sikre fuglene sine.På lik linje med oss som må passe på barna våre som sover i vognen.

laguna1365380434
Skrevet

Det var jo fryktelig trist, for både bonde,kyllinger og katt.

Jeg hadde nok allikevel latt katten gå, den fulgte vel bare sin dyriske natur..(selvom den var GRÅDIG krigersk sett mot de sedate kattevesnene jeg kjenner..) Jeg synes det blir veldig primitivt&hevngjerrig og kverke katten..

Jeg hadde heller ikke erstattet noen kyllinger om jeg var matmor til kverket&savnet pus, men SELVSAGT bidratt erstatnig om det var min pus som hadde vært så blodtørstig og noen hadde fanget&identifisert ham..

Men ikke snakk om hvis bonden kverket ham..Selv om jeg kan skjønne "heat of the moment" tingen..Det bare gjør det ikke riktig for det..

Synes jeg.

Gjest Mr Pimmel
Skrevet

Om en røyskatt er husdyr eller ei, har vel ikke noe med saken å gjøre??Den er slu nok den viss den har lyst på noe godt.

Bonden må uansett sikre fuglene sine på en slik måte at ingen kommer inn til dem.

Å sette opp minkfeller for å få fatt i katter(jeg går ut ifra at dette er katter som har en eiger)er nok ikke lovlig.

Det er ikke båndtvang på katter her i Norge,ei heller ingen lov som forbyr katter å vandre fritt.Som sagt i tidligere innlegg så er en katt forskjellig fra en hund og som eiger har du ikke særlig påvirkningskraft i å lære den i hvor den skal gå eller ei.

Om min katt er til plage for naboen,og naboen tar affære og knerter kreket kan jeg faktisk anmelde naboen.Og enda bedre,kan jeg bevise at naboen har tatt livet av katten min så kan han faktisk få en kraftig bot.(hørte om en kar som fikk flere tusen i bot for å skutt naboens katt)

Dette føles nok ikke rettferdig for bonden som blir frarøvet alle kyllingene eller naboen som har kattedritt over alt,men...

Kinkig problem for bonden,jeg forstår det.Men skal han ha fugler så må han også sikre disse på en måte som gjør at ingen kommer inn til dem.

Lurer også på en ting: Har ikke bonden forsikring som dekker tap av dyr????

Jeg vet ikke nå om bonden har forsikring.

F eks

En stor hund hopper (utrolig nok) over et 2,5 m høyt gjerde med pigger på toppen og dreper 20 kaninunger.

Katten bryter seg inn i et hønsehus og dreper 60 kyllinger.

Begge dyra har beviselig en eier, og begge dyra går løse.

Kan tamkatten fritt drepe verdifulle husdyrunger, men tamhunden ikke?

Skal katteeieren gå fri, men hundeeier betale?

I tilfellet med hunden måtte hundeeier betale tapet for eier av kaninene.

I tilfellet med katten ser det ut som katteeier slipper unna.

Gjest Mr Pimmel
Skrevet

Finnes ingen lov om katter.Det er bondens ansvar å sikre fuglene sine.På lik linje med oss som må passe på barna våre som sover i vognen.

At det skjer et barn noe er uendelig mer alvorlig enn noen kyllingers endelikt.

Vi er så redd for barnas sikkehet at vi sitter og ser på dem hvert sekund når de er i badekaret. Det må vi gjøre.

Min største redsel som hundeeier er at min hund skal bite et barn. Jeg er mindre redd for at den skal drepe naboens høner. Naboen ville blitt dritsur, men politiet ville neppe kommet.

En av mine venner har innekatter, og de sier at de ikke tør slippe kattene ut. De kan bli borte, de kan bli skadet eller de kan bli skutt av en bonde når de finner på ugang. Katta deres ble i 1970 skutt da den forsøkte å lirke fugleunger ut av en reirkasse. Den hadde labben langt inne i kassa.

Gjest sandex
Skrevet

"og de instinktene er langt fra så morderiske som kattene"

Maken til tull. Du fikk et godt svar under her, og det bør gjøre at du forstår at det er ikke snakk om mer eller mindre morderiske instinkter her, men sosialisering.

"...................................."

Sosialisering?!?!? makan til vrøvl!! ;)

Skrevet

Sosialisering?!?!? makan til vrøvl!! ;)

Den uttalelsen viser jo at du ikke har greie på hva du uttaler deg om. Ergo er det lite poeng i å diskutere dette med deg.

Gjest sandex
Skrevet

Den uttalelsen viser jo at du ikke har greie på hva du uttaler deg om. Ergo er det lite poeng i å diskutere dette med deg.

Huff da.. har ikke hunder behov for sosialisering da? men OK, du skal få slippe å argumentere mot en som er så uvitende som meg :)

Skrevet

Huff da.. har ikke hunder behov for sosialisering da? men OK, du skal få slippe å argumentere mot en som er så uvitende som meg :)

Nå har jeg vel ikke sagt noe om behov for sosialisering? Hunder kan sosialiseres med mennesker i ganske stor grad - katter kan det i veldig liten grad. Hunder er helt og holdent avhengig av en flokk med en sterk leder for å fungere ordentlig. Katter har et helt annet forhold til lederhierarki, og er bedre stand til å klare seg alene enn hunder (selv om de også er sosiale vesener).

"..................................."

Gjest papirtiger
Skrevet

Har han krav på erstatning fra katteeier?

Han sier til meg at "jeg har ikke invitert katta, og det er noen som eier den, den hører ikke til i faunaen, den er ikke vill!"

Mikrobrikken avslørte eier.

Erstatning? Er du gal..

Hvis en bonde har et så dårlig sikret hønsehus at husdyr (og rovdyr for den saks skyld) bare kan spasere inn, så er det ikke sikkert forsikringselskapet dekker tapet hans engang.

Og hvis han i tillegg har avlivet katten selv, DA sliter han. Katteeieren kan anmelde han.

Synd han mistet kyllingene, men han burde ta lærdom av dette!

Skrevet

hehe.. ja, det skal du ha - at du er god å argumentere :)

Er ikke enig, men synes du er flink :Op

så du er ikke enig, men kan ikke forklare hvorfor..? ;-)

Det jeg skrev er forøvrig mer fakta enn synsing, men det er nå så.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...