Gå til innhold

Er jeg kristen?

Anbefalte innlegg

Gjest sløver
Skrevet

Jeg tror på Gud og Jesus.

Jeg ber sjelden, dvs. at kanskje ber en liten bønn 5-6 ganger i året.

Jeg går i kirken ca. en til to ganger i året. Går ikke på noe annet kristent engasjmang.

Jeg er positiv til alt som har med kristendom å gjøre. Jeg ønsker mere kristendom i skolen.

Jeg er glad for å bo i et kristent land.

Er jeg kristen? Hva mener dere?

Min mann er lik som meg og han sier han er kristen.

Gjest eklebekle
Skrevet

Det er jp opp til deg om du velger å kalle deg for kristen. er det så viktig egentlig? så lenge du er fornøyd me slik ting er.

mange vil si at du ikke er det, mange vil si at du er det. finnes ingen fasit svar på hva det vil si å være kristen. så du bestemmer selv om du føler deg kristen eller ikke.

nomen_necio
Skrevet

Ja. Kristne har variende engasjement, men det avgjør ikke om man regner seg for kristen eller ikke. Det avgjørende er troen.

For øvrig stammer betegnelsen "kristne" fra bibelen. Apgj.11,25-26: "Han drog så til Tarsus for å oppsøke Saulus, 26 som han fant og tok med seg til Antiokia. Et helt år var de sammen i menigheten der og gav mange mennesker opplæring i troen. Det var i Antiokia disiplene for første gang ble kalt kristne."

"Kristne" betyr altså bare tilhengere av Kristus.

Skrevet

Jeg mener at alle som tror på gud er kristne.. Men det er vel kanskje en synssak..

Skrevet

Jeg mener at alle som tror på gud er kristne.. Men det er vel kanskje en synssak..

Ingen vei til Gud uten gjennom meg - dette sa Jesus selv. Det betyr at dersom du tror Jesus døde for deg og med dette åpnet veien til Gud for deg - så er du en kristen.

Skrevet

Ingen vei til Gud uten gjennom meg - dette sa Jesus selv. Det betyr at dersom du tror Jesus døde for deg og med dette åpnet veien til Gud for deg - så er du en kristen.

Jeg syns alikevel at alle som tror på gud er kristne.. Enkelt og greit.. Jeg er ikke selv kristen så vet ikke så mye om det heller..

Gjest je trur je å:)
Skrevet

Tror du på Gud og Jesus(inkl. Hans død og oppstandelse), er du kristen. Det er ingen krav mht. hvor mange kirkebesøk du må ha i året, el.l:)

Ef 2,8-9:"For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave. Det hviler ikke på gjerninger, for at ingen skal rose seg."

Gjest Shira12
Skrevet

Jeg vil si at du er kristen.

Men det viktigste er jo hva du selv føler og mener.

Skrevet

Så lenge du tror på bibelens skvalder om gud og jesus ("historie" skrevet av de som vant "kampen" ved å slå ihjel de fleste som var uenige), så er du kristen. At du vil ha et land som favoriserer én religion fremfor andre, og som påtvinger barn i grunnskolen ting som er like mye vranglære som noe annet, får stå for din samvittighet og personlighet. Kristen er du nok, ja.

Personlig har jeg lite sansen for holdninger som går på å påtvinge folk holdninger og verdier, uansett hvor mye man selv innbiller seg at de er "de eneste riktige". Og jeg setter spørsmålstegn ved de pedagogiske evnene til foreldre som ikke klarer å lære barna sine det som er om deres egen religion uten å la "staten" gjøre det under tvang.

Når det er sagt, så har jeg ingen problem med at folk er kristne. Det jeg har problemer med er den arrogansen som følger med "organisert" religion, og de uunngåelige brudd på religionsfrihet og andre ting som henger sammen med dette.

Når turbohjernene står og hyler om at den og den er den eneste, og den eneste riktig gud, og at alle som ikke vender seg til han/henne kommer til å brenne i helvete for evig tid etc., så er det fullstendig uinterressant hvorvidt guden heter "Gud", "Allah", "Shivah", "Jahwhe" e.l.

"..................................."

Skrevet

Det morsommme er jo at jødene (les: jødedommen - det finnes "jøder" som ikke er religiøse) har nøyaktig samme religionen, bare den delen som var "før jesus". Hvis kristendommen har rett, så får jo ingen jøder "frelse".

Det er vel hevet over enhver tvil at "jesus fra nazaret/gallileah/e.l" er tidens mest suksessfulle sektstarter- og leder :-)

"..................................."

Gjest mange ulike tro'er
Skrevet

Jeg syns alikevel at alle som tror på gud er kristne.. Enkelt og greit.. Jeg er ikke selv kristen så vet ikke så mye om det heller..

Hvordan kan du mene det? Det finns jo drøssevis av ulike religioner. De tror på gud, men ikke på samme guden.

Hvis man feks er muslim eller jøde, så tror man jo også på en gud, men man er ikke kristen av den grunn!

Gjest Timari
Skrevet

om man er kristen avhenger ikke av hvor mye man ber eller hvor mange ganger man går i kirka. Det er ikke kvantitetsforholdet som er viktig her. Det handler om ditt forhold til Gud.Tror du at det finnes en Gud og tror du at at Jesus åpenbarte seg for oss mennesker så er du kristen.

Egentlig et veldig vanskelig spørsmål dette her. Selv er jeg også usikker om jeg er å beregne som kristen da det er ting jeg er svært ambivalent til i forhold til troen. Men jeg har iallefall et kristent livssyn. Og det er normalt å tvile også har jeg skjønt

Så hvis du mener at du er kristen, så vil jeg si at du er det. Det finnes ingen fasit på hvem som er kristen og hvem som ikke er det.

Gjest Timari
Skrevet

Hvordan kan du mene det? Det finns jo drøssevis av ulike religioner. De tror på gud, men ikke på samme guden.

Hvis man feks er muslim eller jøde, så tror man jo også på en gud, men man er ikke kristen av den grunn!

jeg vil da heller si at man er religiøs uten noen spesiell tilknytning. Det er mange som tror på Gud men som ikke har noe spesielt forhold til Jesus. Da blir det vel i ugangspunktet litt feil å kalle seg kristen.mulig at jeg motsier meg selv i forhold til hva jeg sa tidligere her men...

huff dette ble jo bare rot

Skrevet

Det jeg mener er at alle som tror på gud er kristne, men det vil ikke si at alle religiøse tror på den samme guden da.. bare at de som tror på gud er kristne..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...