Gå til innhold

Depresjon?


Colette

Anbefalte innlegg

Jeg er svært bekymret for en venn av meg. Det skal egentlig et langt innlegg til for å forklare hva som preger han, men jeg skal forsøke å fatte meg i korthet.

Vi var samboere inntil for 2 år siden, men har holdt mer eller mindre kontakt hele tiden. Han har, så lenge jeg har kjent han, tilsammen 7 år, stridd med personlige problemer.

Etter at vi flyttet fra hverandre har han ruset seg mye. Alkohol, hasj, amfetamin/kokain når han er er ruset på alkohol. På toppen av dette er han medisinert av lege med Cipralex, siden desember 2004.

Når jeg snakker med han, så virker han ofte deprimert. han kommer med uttalelser som at han ikke finner noen mening med livet, og at det bare går en vei med oss alle. Nedover. Han kan da si at dette med å ruse seg bare gjør at veien nedover tar kortere tid...Jeg synes dette minner om selvmordstanker, og det skremmer meg. Han "hater" arbeidslivet, og synes at det å jobbe er å kaste bort livet sitt. Han har derfor kun et mål her i livet. Å få uføretrygd, for å slippe unna "slaveriet", og kunne leve sitt liv på egne premisser. Han er nå sykemeldt på 9.uken.

Ellers er han preget av destruktive tanker, og destruktiv adferd. Hna snakker ofte om staten som den store fienden, og er opptatt av hvordan verdensøkonomien/systemet ødelegger livet for oss alle. Disse tankene kan ofte gjøre han aggressiv.

Hva kan det være som er i veien med han? Jeg synes det er for voldsomme symptomer til å være en vanlig depresjon, og vet ikke hvordan jeg skal takle/svare på alle utspillene han kommer med.

Noen som har noen tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Shrekk 78

Ja, dette var noe å tenke på, fyren har det jo ikke bra. Men altså - er dette ditt ansvar? Føler du han "bruker" deg på noen måte?

Dette at han bruker narko er jo egentlig hans valg hvis en setter det på spissen. Synd at han bruker dette som en slags hvilepute uansett altså...

Hadde jeg vært deg, så tror jeg nok at jeg hadde satt et ultimatum som følger: Hvis han holder seg unna stoff ( som sikkert er endel av årsaken til hans depresjon ) så er du villig til å hjelpe ham hvis han ønsker det. Bruker han stoff, ja da vil du ikke ha kontakt med ham.

På denne måten setter du opp ei grense, samtidig får du kartlagt om han vil ha hjelp eller ikke. Du finner ut om det er deg som venn han vil ha, eller om narkoen og selvmedlidenheten hans er viktigst for ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...