Gjest M.Angelica Skrevet 28. mai 2005 Skrevet 28. mai 2005 Han hadde som ambisjon å forstå hvordan kunnskap oppstår og hvordan kunnskap utvikler seg. Han studerte barn for å finne ut mer om dette. Han snakker om at barn forstår omverden gjennom skjema. Adaptsjon, som betyr tilpasning, innebærer at man bygger skjema gjennom direkte samhandling med omgivelsene. Det er sammensatt av de to prosessene assimilasjon og akkomodasjon. Ved assimilasjon blir nye inntrykk tatt opp i den eksisterende strukturen. Det nye barnet erfarer, prøver å passe inn i det "gamle". Man tolker verden ved hjelp av skjema man allerde har. Ved akkommodasjon kan ikke de nye opplevelsene eller erfaringene settes inn i de gamle skjemaene. Det må derfor opprettes nye skjema. Piaget mener den kognitive utviklingen hos menneskene skjer i fastlagde skjema. * Det sansemotoriske stadiet (0-2år) * Det preoperasjonelle stadiet (2-7 år) * Det konkret-operasjonelle stadiet (7-11år) * Det formal-operasjonlle stadiet (fra 11 års alderen) 0 Siter
Gjest Kailja Skrevet 28. mai 2005 Skrevet 28. mai 2005 Les boka selv. Nei jeg har ikke tenkt å lese noen bok!!!!!! 0 Siter
Gjest Kailja Skrevet 28. mai 2005 Skrevet 28. mai 2005 Han hadde som ambisjon å forstå hvordan kunnskap oppstår og hvordan kunnskap utvikler seg. Han studerte barn for å finne ut mer om dette. Han snakker om at barn forstår omverden gjennom skjema. Adaptsjon, som betyr tilpasning, innebærer at man bygger skjema gjennom direkte samhandling med omgivelsene. Det er sammensatt av de to prosessene assimilasjon og akkomodasjon. Ved assimilasjon blir nye inntrykk tatt opp i den eksisterende strukturen. Det nye barnet erfarer, prøver å passe inn i det "gamle". Man tolker verden ved hjelp av skjema man allerde har. Ved akkommodasjon kan ikke de nye opplevelsene eller erfaringene settes inn i de gamle skjemaene. Det må derfor opprettes nye skjema. Piaget mener den kognitive utviklingen hos menneskene skjer i fastlagde skjema. * Det sansemotoriske stadiet (0-2år) * Det preoperasjonelle stadiet (2-7 år) * Det konkret-operasjonelle stadiet (7-11år) * Det formal-operasjonlle stadiet (fra 11 års alderen) Takker så mye...har bare hørt andre har snakket om han og ville vite hvem han var. 0 Siter
Gjest tjohooo Skrevet 28. mai 2005 Skrevet 28. mai 2005 Nei jeg har ikke tenkt å lese noen bok!!!!!! Bedre med litt overflatekunnskap? 0 Siter
Gjest Astral Skrevet 28. mai 2005 Skrevet 28. mai 2005 *grøsse* Hadde eksamen bl.a om ham i utviklingspsykologi igår... 0 Siter
Gjest M.Angelica Skrevet 28. mai 2005 Skrevet 28. mai 2005 Takker så mye...har bare hørt andre har snakket om han og ville vite hvem han var. Okei.Piaget stod for utrolig mye mer enn hva jeg har skrevt om her =) 0 Siter
Gjest Kailja Skrevet 28. mai 2005 Skrevet 28. mai 2005 Bedre med litt overflatekunnskap? Trenger egentlig ikke den kunnskapen. Bare vite om at den fins. 0 Siter
frosken Skrevet 28. mai 2005 Skrevet 28. mai 2005 Han hadde som ambisjon å forstå hvordan kunnskap oppstår og hvordan kunnskap utvikler seg. Han studerte barn for å finne ut mer om dette. Han snakker om at barn forstår omverden gjennom skjema. Adaptsjon, som betyr tilpasning, innebærer at man bygger skjema gjennom direkte samhandling med omgivelsene. Det er sammensatt av de to prosessene assimilasjon og akkomodasjon. Ved assimilasjon blir nye inntrykk tatt opp i den eksisterende strukturen. Det nye barnet erfarer, prøver å passe inn i det "gamle". Man tolker verden ved hjelp av skjema man allerde har. Ved akkommodasjon kan ikke de nye opplevelsene eller erfaringene settes inn i de gamle skjemaene. Det må derfor opprettes nye skjema. Piaget mener den kognitive utviklingen hos menneskene skjer i fastlagde skjema. * Det sansemotoriske stadiet (0-2år) * Det preoperasjonelle stadiet (2-7 år) * Det konkret-operasjonelle stadiet (7-11år) * Det formal-operasjonlle stadiet (fra 11 års alderen) Du er altfor snill! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.