Gå til innhold

Hjelp! Skal kjøpe bil for første gang!

Anbefalte innlegg

Gjest Caztra
Skrevet

Jeg er 19 år og har nettopp fått lappen! Jeg har ringt å bestilt annonse i avisa slik at den blir trykket nå på mandag. Jeg ser for meg en liten eu-godkjent bil til max 15 000. Gleder meg veldig. Men så kom jeg til å tenke på alt arbeidet rundt det å kjøpe en brukt bil via en annonse. Jeg har jo ingen greie på biler og vet jo ikke om jeg blir rundlurt der ute. Dessuten er det vel kanskje en del papirarbeid som må ordnes. Har hørt noe om at "Brønnøydsund" må kontaktes? Og hvordan er det der med forsikringen? Vil ikke risikere å måtte betale mer i forsikring enn hva bilen koster! Håper noen snille dolere der ute kan komme med et par gode råd og veiledning i hvordan jeg må gå fram fra A-Å når jeg skal kjøpe bil på bruktmarkedet! På forhånd takk!

Skrevet

Er det ikke bedre å få med deg eldre slektninger/venner som har greie på bil og gå til en anerkjent bilforhandler?

Gjest Elextra
Skrevet

Mye du bør sette deg inn i før du hopper ut i det, ja!

Og husk at det er langt dyrere å ha bil enn man tror. Forsikring koster gjerne noen tusen i året, veiavgift likeså. I tillegg blir det gjerne stadige reparasjoner på en gammel bil, og om du ikke kan fikse det selv, blir det fort noen tusen på verksted for den minste ting.

Gjest caztra
Skrevet

Er det ikke bedre å få med deg eldre slektninger/venner som har greie på bil og gå til en anerkjent bilforhandler?

Kjenner ikke så mange her jeg bor nå. Det er derfor jeg spør dere..

Gjest det er MYE å tenke på ja....
Skrevet

Når du skal kjøpe en så billig bil er den gjerne veldig gammel og kjørt en del. Gjerne er det en ung selger, som kanskje vil lure deg, og som kanskje har gjort en del på bilen....Du må være obs på sånne selgere. Hvis du føler han lurer deg, styr unna. Det er tross alt en bil du skal kjøpe.

Spør om serviskortet hans, og skjekk hvor ofte bilen har vært på servis...Det er viktig!! Også MÅ du prøvekjøre bilen, og se om den funker. Også spør du ham alt du lurer på...hvor lenge han har hatt bilen, har han personlig reparert den, hvorfor selger han den osv...

Forsikting og resistrering fikser du senere. Hust at omregistrering koster 4-5000! (dyrt-ja) Også skriver du under på kontrakten, som du eller han leverer på biltilsynet. Når du skal forsikre bilen tar du med vogkortet osv dit..

Det er sikkert mer enn dette du skal tenke på, men dette er hva jeg kommer på i farten..

Det er dyrt å ha bil altså! Forsikring, minst 5-6000, spesielt mer er det vis når du er under 25 år. Også veiavgift, 2-3000, kanskje bom,spørs hvor du bor, + bensin som gjerne blir 2000 i mnd, spørs hvor mye du kjører...

Lykke til med bilkjøpet ;)

Skrevet

Ta med deg noen som "kan gamet" når du skal kikke på bil. Sjekk forsikringen før du bestemmer deg for hvilken bil du skal ha, du trenger toppen delkaasko på en så gammel og billig bil.

Jeg har hatt Opel Omega A (1987 modell) som jeg var veldig fornøyd med. Nydelig å kjøre, god plass og fin bil. Gikk som ei klokke og var sjelden noe tull med den. Du får en helt grei Omega av de tidligste årgangene (1987-88) for 15.000. Ikke er de så ille å forsikre heller.

Men nå spør jo du etter en liten bil, og Omegaen er vel i kategorien stor bil. Men jeg liker å ha masse plass, så det er jo en smakssak da.

Lykke til i alle fall, bil er gøy!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...