Gå til innhold

Hvor mye kan jeg låne?

Anbefalte innlegg

Gjest usikker huskjøper
Skrevet

Jeg har tenkt å kjøpe bolig/leilighet.

Tjener 350.000 i året og har ca. 230.000 i egenkapital.

Har i tillegg et billån på 100.000, ellers bare "valige" utgifter.

Hvor mye kan jeg få i lån?

Fortsetter under...

Skrevet

Det finner du nok ikke ut før du har vært i banken og pratet med en rådgiver. De skal vite alt mulig av inntekter, utgifter, lån, egenkapital, bil (og årsmodell) og forbruk ellers.

Sånn var det i alle fall for meg, for jeg var samme ærend i banken både torsdag og fredag selv :)

Gjest bebba
Skrevet

Spørs om du er alene eller har barn f.eks? Du kan gå innpå banken din på nettet, og der finner du et regneprogram som regner ut alt utefra de opplysningene du gir.

Gjest Elextra
Skrevet

Du burde ikke låne alt du får tilbud om, bankene tjener jo på å låne deg mest mulig, og toppfinansieringen er gjerne dyr.

Jeg ville lånt maks. 700.000 var jeg deg, antakelig vil du få tilbud om mer.

Skrevet

Jeg tjener omtrent like mye som deg, men har studielån i tillegg, samt samboer. Vi har satt "taket" på ca 1,5 million kroner ved kjøp av bolig. Man skal kunne leve litt utenom også. Det er viktig å tenke på... Vet ikke om du har samboer etc? Men er kjedelig å måtte snu på hver eneste krone liksom.

Du kan gå inn på nettbanken din og regne med ulik type rente og lånebeløp (må vel gåut i fra at renta stiger nå fremover), og titte der, samtididg må du snakke med rådgiveren i banken. Snakk helst med flere banker om lån, for her er det som regel stor variasjon. Et vennepar kjøpte leilighet for ikke lenge siden, og undersøkte flere før de bestemte seg. Ikke sikkert den at den banken du vanligvis bruker, gir best utbytte.

Ønsker deg lykke til:) Men ikke ta "vann over hodet". Morsomt å kunne gjøre litt andre ting enn kun å bo også!!!

kakki1365380609
Skrevet

Tror tommelfingerreglen er at man ikke skal ha mer i samlet lån en 2,5 ganger årsinntekt :-)

Annonse

Skrevet

På dinside.no har de en kjempefin kalkulator hvor du legger inn alle utgifter. Den viser hvor mye du sitter igjen med til forskjellig rente.

Skrevet

Bankene opererer med 2,5 ganger inntekten din. Da skal du også trekke fra all gjeld.

Med 350.000 i inntekt kan du låne 875.000.

Med 230.000 i egenkapital, kan du se på boliger til ca 1,1 mill.

Har du gjeld, kan du trekke fra det på summen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...