Gå til innhold

Til Cathrine Smestad

Anbefalte innlegg

Gjest Torny

Jeg har MS med langsom progresjon. Jeg fikk den første betennelsen på synsnerven i 1988, og hadde bare små plager fram til våren 2002.

Da begynte det med stivhet, først i tærne og føttene, og videre oppover i beina og ryggen. Delvis også i fingrene/hendene.

Jeg har nå trøbbel med å gå pga stivhet, smerter og balanseproblemer. Jeg bruker én krykke, og greier meg foreløbig "fint" med det. Jeg er i full kontorjobb, og akter å fortsette med det så lenge jeg bare kan.

Jeg bruker 20 mg Baklofen x 3 per døgn + Rivotril: 1 mg morgen, 0,5 mg middag og 1 mg kveld.

Jeg går til nevrolog, men føler at jeg får litt lite "oppbakking" og informasjon der.

Jeg spør deg fordi du spesielt forsker på MS, og kanskje har innsikt i, og informasjon om, det "nyeste" innen dette området. Og spørsmålet er: Finnes det noe annet jeg kan gjøre for å holde igjen litt på progresjonen? En annen type medisin, fysioterapi eller andre ting?

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/186045-til-cathrine-smestad/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Cathrine Smestad, lege og stipendiat innen MS-forskning

Det finnes andre medikamenter enn Rivotril og Baklofen mot stivhet (spastisitet) i muskulaturen som for eksempel diazepam,botulinumtoksin og et uregistrert preparat som heter Tizanidin.Behandling av spastisitet er en spesialistoppgave og må diskuteres med behandlende nevrolog.I tillegg kan tøyningsøvelser og bruk av kuldepakninger ha effekt mot stivhet,be om rekvisisjon til fysioterapeut som har erfaring med MS-pasienter.Det er dessverre ikke foreløpig dokumentert noe som har effekt på progresjon av sykdommen, behandling med interferoner/glatirameracetat ved atakkpreget MS reduserer antall atakker, men det er usikkert om prognosen bedres på lang sikt.Alt i alt må man tilstrebe å leve et så normalt liv som mulig med sunt kosthold, tilstrekkelig søvn og fysisk og sosial aktivitet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/186045-til-cathrine-smestad/#findComment-1278128
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...