Gå til innhold

Jeg er sjenert


tomi

Anbefalte innlegg

Jeg er så redd for å dumme meg ut! Jeg jobber på sykehjem og trives forsåvidt, men jeg jobber som en gal fordi jeg er så redd for at noen skal si noe negativt om meg. Dette blir utnyttet av de jeg jobber med fordi jeg sier alltid ja når de ber meg om noe. Jeg tør ikke si noe når jeg er uenig om noe fordi jeg er redd for å ikke bli likt.Slik er det ellers også. Jeg nikker og er enig og sier ja til alt. Jeg er sliten,men jeg tør ikke si nei.Når jeg er ute i byen føler jeg at folk ser på meg og jeg føler meg dum.Jeg tør ikke gå med stilige moteklær fordi da blir jeg lagt merke til. Jeg vil helst bare være usynlig.Jeg har en venninne som jeg er sammen med noen ganger,men for det meste er jeg alene sammen med datteren min. Jeg føler meg veldig ensom,men jeg tør ikke ta kontakt med folk.Jeg har ingen familie her jeg bor.Den eneste grunnen til at jeg holder ut er datteren min. Faren hennes har jeg ikke kontakt med, han manipulerte og truet meg med diverse når vi var sammen.Hva kan jeg gjøre? Jeg vil ikke noen skal vite hvordan jeg har det egentlig fordi jeg synes det er så flaut derfor vil jeg ikke gå til legen min. Utad har jeg så langt klart å holde maska,men jeg vet ikke hvor lenge jeg klarer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei tomi. Jeg har det som deg. Og jeg har sosial angst. Synes du burde gå til lege og evt. komme deg til psykolog, slik at du kan få snakket om det og fått hjelp for det. For det går an å få hjelp og det går an å bli bedre! Ønsker deg lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen

Du har tydeligvis et dårlig selvbilde, noe du også innser selv. Det er et godt utgangspunkt for å gjøre noe med det. Muligheter:

1. Gå til legen, forklar problemet og be om henvisning til psykolog (regn med en del ventetid).

2. Finne selvhjelpsbøker/teknikker og jobbe med dette selv. Fins mange slike bøker, av ulik kvalitet. Søk på nettet.

3. Begyn med meditasjon og/eller yoga. I tillegg til andre fordeler opplever mange forbedret selvfølelse og mer kontakt med følelser.

Sist men ikke minst, og en forutsetning for at 1-3 skal virke:

Bestem deg for at du skal forandre deg. Klargjør for deg selv i hvilken grad problemet begrenser livet ditt nå og hvor motivert du er for forandring. Vær realistisk i forhold til hva det vil koste (angst).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd! Jeg skal prøve å mote meg opp til å gå til legen min...d er vanskelig å snakke ansikt til ansikt om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...