Gå til innhold

Mistanke om mishandling...

Gjest Vil være anonym nå, tror jeg..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spør her nå, for jeg er virkelig i vilrede.

Datteren på snart 16, fortalte meg all fortrolighet, om at en av hennes venninner blir slått hjemme av sin far.

Jeg får på ingen måte gjøre noe i forhold til dette, men datteren min ønsker at noe blir gjort, men ikke av meg.

Hun tror kanskje at grunnen til at hun har blitt fortalt dette, er at vedkomne vil at det skal komme fram. Men hun som blir slått, tør naturlig nok ikke gjør noe selv.

Det jag har rådet til, er at datteren min går til helsesøster på skolen sin og forteller hva hun har blitt fortalt,og at de tar det derfra.

Vil ikke at min datter skal få problemer, men ikke jeg, og slettes ikke datteren min orker tanken på at vedkomne skal ha det vondt hjemme.

Noen som har noen erfaring med dette, og vet veien å gå?

Gjest Timari
Skrevet

jeg ville nok sagt det samme som deg, altså helsestasjonen for ungdom. Hvis hun har et godt forhold til fastlegen sin så kan hun også ta det opp med H*N.foreldrene trenger vel ikke å vite noe når hun er over 16. Kan det være en ide at din datter eventuelt følger henne til en instans hvis hun selv går med på det?

Nå vet jeg ingenting om denne familien. kanskje det er riktig som du sier at ting kan bli verre hvis dere gjør noe , og spesielt hvis dere gjør noe feil.

men hva dere kan gjøre er å støtte henne. dattera di skal fortsatt være en veninne for henne uten å presse henne til å fortelle noe. Hadde det hjulpet på situasjonen hvis hun var mere hos dere? kanskje hun ville overnatte der noen ganger hvis hun følte at hun trengte det? Dere må vise at dere bryr dere, men samtidig ikke presse henne til noe. Nå vet jeg selvsagt ikke noe om hvor omfattende mishandlingen er, vet ikke om hun blir slått helsesløs eller kan risikere å bli drept. Men uannsett så er dette uakseptabel atferd fra hjemmet.

Gjest Balansen
Skrevet

Du kan også melde mistanken anonymt til barnevernet i kommunen din.

Skrevet

jeg ville nok sagt det samme som deg, altså helsestasjonen for ungdom. Hvis hun har et godt forhold til fastlegen sin så kan hun også ta det opp med H*N.foreldrene trenger vel ikke å vite noe når hun er over 16. Kan det være en ide at din datter eventuelt følger henne til en instans hvis hun selv går med på det?

Nå vet jeg ingenting om denne familien. kanskje det er riktig som du sier at ting kan bli verre hvis dere gjør noe , og spesielt hvis dere gjør noe feil.

men hva dere kan gjøre er å støtte henne. dattera di skal fortsatt være en veninne for henne uten å presse henne til å fortelle noe. Hadde det hjulpet på situasjonen hvis hun var mere hos dere? kanskje hun ville overnatte der noen ganger hvis hun følte at hun trengte det? Dere må vise at dere bryr dere, men samtidig ikke presse henne til noe. Nå vet jeg selvsagt ikke noe om hvor omfattende mishandlingen er, vet ikke om hun blir slått helsesløs eller kan risikere å bli drept. Men uannsett så er dette uakseptabel atferd fra hjemmet.

Nå kjenner jeg denne jenta veldig dårlig, i forhold til andre av datterens venner. Derfor føler jeg at det blir feil at jeg snakker med henne om dette. (Hun vet ikke at jeg vet..)

De har gått i klasse i snart tre år, men det er først nå i det siste de har begynt å henge sammen.

Foreldrene kjenner jeg overhodet ikke, aldri sett de, ikke på et foreldremøte engang.

Jeg liker å kjenne litt de som datteren er sammen med, men i dette tilfellet er det umulig.

Ikke tilgjengelig på telefon, har hemmelig hjemmenummer...

Hun får nok ikke lov å overnatte noen sted, vil jeg tro. (de har en litt annen kulturbakgrunn enn oss)

Men vi har tenkt å innvitere henne med på hyttetur om et par uker i hvertfall.

Uff, det er en kinkig situasjon, men jeg blir nok med, tenker jeg når datteren går til helsesøster. Hvis hun vil ha meg med da..

Skrevet

Du kan også melde mistanken anonymt til barnevernet i kommunen din.

Ja, jeg vil ta kontakt, og få litt veiledning om ikke annet.

Klarer ikke å vite slikt jeg, uten i hvertfall å forsøke _noe_.

Og datteren min er helt knust, hun synes det er så ille..

Skrevet

Ops:-) Der glemte jeg meg gitt. *Skrulle*

Ja ja, det er vel ikke mange som kjenner Gregga heller.

Gjest Balansen
Skrevet

***Jeg vet det kan være vanskelig. Men det er bedre å si fra en gang for mye enn engang for lite.

Om ikke vi (voksne) reagerer, hvem gjør det?

Tror det kan være lurt med en anonym tlf til barnevernet jeg. De har undersøkelsesplikt innenfor en gitt tidsfrist.

Skrevet

Bare jeg :o)

Gjest Timari
Skrevet

Nå kjenner jeg denne jenta veldig dårlig, i forhold til andre av datterens venner. Derfor føler jeg at det blir feil at jeg snakker med henne om dette. (Hun vet ikke at jeg vet..)

De har gått i klasse i snart tre år, men det er først nå i det siste de har begynt å henge sammen.

Foreldrene kjenner jeg overhodet ikke, aldri sett de, ikke på et foreldremøte engang.

Jeg liker å kjenne litt de som datteren er sammen med, men i dette tilfellet er det umulig.

Ikke tilgjengelig på telefon, har hemmelig hjemmenummer...

Hun får nok ikke lov å overnatte noen sted, vil jeg tro. (de har en litt annen kulturbakgrunn enn oss)

Men vi har tenkt å innvitere henne med på hyttetur om et par uker i hvertfall.

Uff, det er en kinkig situasjon, men jeg blir nok med, tenker jeg når datteren går til helsesøster. Hvis hun vil ha meg med da..

skjønner at det er en kinkig situasjon og hadde det litt i bakhodet at jenta kanskje hadde en annen kulturell bakgrunn.

jeg synes det er feigt å ikke gjøre noe. samtidig må man tenke nøye gjennom på hvilken måte man skal gjøre noe. Er helsesøster et menneske som man kan prate med? Kan man stole 100 pr på henne? Tenker at hvis foreldrene blir konfrontert med dette her, så kan hun risikere å bli sendt til hjemlandet og giftet bort. Så dere må velge det beste av to onder her.

men lykke til i hvertfall. Bra at det finnes mennesker som deg som bryr seg:)

mvh

Skrevet

Datteren din kan tipse venninnen sin om at hun kan gå til ppt kontoret og få hjelp. De har taushetsplikt.

Ellers ville jeg kontaktet helsesøster, eller ringt anonymt til barnevernet som det blir sagt her.

Skrevet

Bare jeg :o)

Ja ja, men det er ikke så farlig, Dorthe:-)

Skrevet

skjønner at det er en kinkig situasjon og hadde det litt i bakhodet at jenta kanskje hadde en annen kulturell bakgrunn.

jeg synes det er feigt å ikke gjøre noe. samtidig må man tenke nøye gjennom på hvilken måte man skal gjøre noe. Er helsesøster et menneske som man kan prate med? Kan man stole 100 pr på henne? Tenker at hvis foreldrene blir konfrontert med dette her, så kan hun risikere å bli sendt til hjemlandet og giftet bort. Så dere må velge det beste av to onder her.

men lykke til i hvertfall. Bra at det finnes mennesker som deg som bryr seg:)

mvh

Altså, jeg vet ikke hva jeg kommer til å gjøre, men jeg vet at jeg skal gjøre noe..

Ikke i svarte h... skal dette foregå lenge til uten at noe blir gjort.

jeg blåser i om noen synes jeg bryr meg, dette handler faktisk om tryggheten og sikkerheten til ei jente som ennå er et barn..

Mamma og pappa skal være tryggheten de, ikke redselen!!!

Skrevet

Ja ja, men det er ikke så farlig, Dorthe:-)

Jeg synes det er bare hyggelig jeg og slettes ikke farlig :o)

Skrevet

Altså, jeg vet ikke hva jeg kommer til å gjøre, men jeg vet at jeg skal gjøre noe..

Ikke i svarte h... skal dette foregå lenge til uten at noe blir gjort.

jeg blåser i om noen synes jeg bryr meg, dette handler faktisk om tryggheten og sikkerheten til ei jente som ennå er et barn..

Mamma og pappa skal være tryggheten de, ikke redselen!!!

I slike tilfeller skal man bry seg, Gregga. Håper dette får en god utgang for alle parter og datteren din skjønner helt sikkert etterhvert at det du gjør er det rette.

Skrevet

Det der er så fort gjort! *S*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...