Gå til innhold

Svimmelhet - fysiske årsaker?

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 22 år. Jeg har i de siste årene opplevd lett grad av svimmelhet når jeg er i store forsamlinger, og f.eks skal stå foran folk. Får en følelse av nummenhet og en følelse av at jeg skal besvime, noe som jeg aldri har gjort. I tillegg så hender det at har plager med øynene og tinningen, vansklig å forklare men det kommer ofte på kveldene. Mitt spørsmål til deg er om dette bare er angst, eller om det kan ha fysiske årsaker? Jeg skal gifte meg i sommer, og gruer meg til jeg skal i kirka all oppmerksomhet. Kan du gi meg noen gode råd? Er det mulig å ta noe beroligende? Tenker så mye på dette. Hilsen en redd jente

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/186107-svimmelhet-fysiske-%C3%A5rsaker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest rosa 73

Siden du får svimmelheten i disse spesielle situasjonene så høres det vel psykisk ut. Ganske vanlig vil jeg tro. Har du prøvd pusteteknikker? Når man blir nervøs glemmer man ofte å puste skikkelig og det kan føre til svimmelhet. Sørg for å puste skikkelig, så går det kanskje bedre?

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Dette høres veldig ut som "hyperventilering". Dvs at man ubevisst puster for dypt/raskt ( angst). Dette vil gi små forskyvninger av gass-sammensetningen i blodet, dermed oppleves svimmelhet. De fleste kan også kjenne litt prikninger eller nummenhet rundt munnen, på hender/føtter og eventuelt litt susing i ørene. Dette er helt ufarlig, i værste fall ( men skjer sjelden) vil man besvime, men man våkner raskt opp. Besvimelsen er kroppens forsvar mot fortsatt dyp pusting. Du kan selv lære deg teknikker ved å puste langsommere; f.eks holde pusten i 3-5 sekunder for hvert tiende innpust. Da skal svimmelheten forsvinne. Når man opplever å ha kontroll, så forsvinner gjerne problemet. I motsatt tilfelle blir man mer redd, og så puster man dypere, og så øker svimmelheten - en ond sirkel. Prøv ut pusteteknikken selv. Dersom du ikke føler kontroll, kan du snakke med fastlegen din om videre tiltak.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...