Gå til innhold

Fedme og depresjon!


Cille27

Anbefalte innlegg

Får se hva jeg klarer når jeg får bøkene,håper jeg klarer å motivere meg selv nok til å klare dette!! Tusen takk for hjelpen!Mye føles lettere allerede takket være dere her

Hyggelig at man kan være til hjelp. Men jeg mener det, jeg har absolutt problemer med dette sjøl, så kanskje vi kan være til hjelp for hverandre, på mail eller msn? Om du er komfortabel med det, så bare ta kontakt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Cille27

    23

  • Gemini

    13

  • PieLill

    8

  • splitting

    4

Mest aktive i denne tråden

Hyggelig at man kan være til hjelp. Men jeg mener det, jeg har absolutt problemer med dette sjøl, så kanskje vi kan være til hjelp for hverandre, på mail eller msn? Om du er komfortabel med det, så bare ta kontakt :-)

Vi kan godt ha kontakt via msn eller mail,det hadde vært koselig det!

Mailen min er [email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tull! Min lege har anbefalt meg et slikt opphold, og jeg har ingen tilleggsplager, annet enn mangel på energi osv, men ikke høyt blodtrykk, diabetes eller noe.

Regelverket var slik tidligere, det var presisert at fedme i seg selv ikke ga grunnlag for opphold på opptreningssentrene. Kan godt hende at regelverket har blitt endret de senere årene med det økte fokus som nå er på hvilke helseproblemer fedme kan medføre, men tradisjonelt så var det helst slik at endel leger formulerte søknadene på en slik måte at de gikk gjennom på trygdekontorene (har hørt om leger som fokuserte på rygg- og nakkeplager, vonde skuldre osv og anga dette som den umiddelbare årsaken til et opptreningsopphold.

Hele regelverket ligger på nettet, så du finner det nok ved hjelp av google-kunstene dine...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sannsynligvis fått tilbud om å prøve Reductil, og dette er for mange et svært godt alternativ. Er du sikker på at du ikke kan omprioritere slik at du klarer å dekke kostnadene?

Jeg håper du får hjelp til å løse ditt overvektsproblem, men tror det er viktig å huske at den aller viktigste faktoren er viljen til å gå ned i vekt - dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelverket var slik tidligere, det var presisert at fedme i seg selv ikke ga grunnlag for opphold på opptreningssentrene. Kan godt hende at regelverket har blitt endret de senere årene med det økte fokus som nå er på hvilke helseproblemer fedme kan medføre, men tradisjonelt så var det helst slik at endel leger formulerte søknadene på en slik måte at de gikk gjennom på trygdekontorene (har hørt om leger som fokuserte på rygg- og nakkeplager, vonde skuldre osv og anga dette som den umiddelbare årsaken til et opptreningsopphold.

Hele regelverket ligger på nettet, så du finner det nok ved hjelp av google-kunstene dine...*s*

Takk for innspill. Men så lenge legen min er klar på at det ikke er noe problem å søke om et slikt opphold, så gidder jeg ikke sette meg nærmere inn i regelverket :-) Han har erfaring med dette, så på akkurat dette området stoler jeg på at han vet hva han gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

firebird1365380441

Er det reductil eller Xenical du har fått resept på?Begge skrives ut til folk som har en kropps masse indeks/bodymass Index på over 28.Fikk selv resept på Xenical og var på apoteket og skulle ta den ut, på hvit resept...det kosta nærmere 800 kroner - for 98 kapsler....

Men like etter at jeg begymte å nruke dem fikk jeg 2 store bukoperasjoner og tilsammen gikk jeg ned 13 kilo.Så nå står xenicalpakken i skapet til liten nytte.Tror ikke jeg kommer til å legge på meg mere nå.Søtsuget er borte fordi jeg fjerna livmora(tror det er borte) og jeg har rett og slett ikke lyst på godter lenger.

Sånn var det jeg gikk ned i vekt, men det anbefales virkelig ikke....

Både xenical og reductil har en god del lite hyggelige bivirkninger, særlig hvis du har en dag du ikke greier å spise sundt.Ang xenicalen opplevde jeg, de 2 ukene jeg brukte den, 2 tilfeller av oljeaktig, svart og diareaktig avføring fordi jeg hadde spist mat med for høyt fett og karbohydrat innhold i.Ikke gøy.Lærte av det..Har hørt at reductil kan virke veldig negativt inn på humøret, så hvis en er plaget med sterke humørsvingninger, tror jeg en bør styre unna den.Det sa i hvert fall fastlegen min.

Lykke til uansett....jeg vet hva det vil si å være stor.For 5 år siden veide jeg 126,5 kilo.Er 172 cm høy.Var bra diger da, tungpusta, høyt blodtrykk og pust..var kjempe deprimert, hadde liten lyst til å møte nye mennesker, ble svært innadvendt og selvdestruktiv,følte meg bare stor og stygg...Men på de 5 årene gikk jeg ned nesten 40 kili!På ren viljestyrke,mye cottage cheese,og mye trening.Samt de 13 kiloene etter de 2 operasjonene som ble gjort i en tidsperiode på nøyaktig 1 mnd.....Nå veier jeg 79.5!!!!Hurra for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sannsynligvis Reductil du er tilbudt.

Den virker på to måter. Det ene er at den reduserer apetitten og matsuget. Du blir fortere mett. Det andre er at den bidrar til å opprettholde forbrenningen selv om kroppen får et langt lavere kaloriinntak enn den er vant med.

Som all annen virksom medisin har den bivirkninger. For noen uakseptable, for andre akseptable.

Prismessig er den rimelig sammenlignet med f.eks. et Grete Rodhe Kurs.

Reductil er ingen mirakelkur. Men den er en god drahjelp. Bare det å se at kiloene minsker litt og at det er mulig å få kontroll over dem, hjelper mye psykisk.

Det kan sette i gang gode spirarler mhp fysisk aktivitet, sosial trivsel, kosthold, generell mestringsfølelse og selvfølelse.

Hvis du finkjemmer budsjettet ditt, kanskje du kan finne rom for å prøve en mnd eller to. Det kan hende at det hjelper til å redusere matbudsjettet ditt noe.

Håper du finner en god løsning.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sannsynligvis Reductil du er tilbudt.

Den virker på to måter. Det ene er at den reduserer apetitten og matsuget. Du blir fortere mett. Det andre er at den bidrar til å opprettholde forbrenningen selv om kroppen får et langt lavere kaloriinntak enn den er vant med.

Som all annen virksom medisin har den bivirkninger. For noen uakseptable, for andre akseptable.

Prismessig er den rimelig sammenlignet med f.eks. et Grete Rodhe Kurs.

Reductil er ingen mirakelkur. Men den er en god drahjelp. Bare det å se at kiloene minsker litt og at det er mulig å få kontroll over dem, hjelper mye psykisk.

Det kan sette i gang gode spirarler mhp fysisk aktivitet, sosial trivsel, kosthold, generell mestringsfølelse og selvfølelse.

Hvis du finkjemmer budsjettet ditt, kanskje du kan finne rom for å prøve en mnd eller to. Det kan hende at det hjelper til å redusere matbudsjettet ditt noe.

Håper du finner en god løsning.

mvh

Har sett igjennom budsjettet mitt,men har ikke mulighet.Bruker ikke mye penger på mat heller,kanskje max 1500 i mnd.Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med fedmen og depresjonene mine,føler alt svart nå!

Noen som har en løsning til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett igjennom budsjettet mitt,men har ikke mulighet.Bruker ikke mye penger på mat heller,kanskje max 1500 i mnd.Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med fedmen og depresjonene mine,føler alt svart nå!

Noen som har en løsning til meg?

Låne penger av bank eller familie. Ikke skaff deg kredittkortgjeld!

Få penger av noen som vil sponse dette.

Ta opp med legen at du virkelig ikke har råd til det.

Du vil kunne få en attest fra legen på hvor viktig dette er som du kan ta med til sosialen. Det hender de gir støtte til slike enkeltting. (Ingen lett vei å gå.)

Be legen om en annen løsning / innleggelse på et sted de kan hjelpe.

Håper du finner god hjelp og gode løsninger.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo sant det,skal ta det opp med legen min enda en gang,og får jeg negativt svar igjen,så tror jeg at jeg skal prøve å ringe en annen lege i en nabokommune,for å se om jeg får bedre svar da!

Gjør noen søk på nettet og skaff deg din egne informasjon før du kontakter legen.

Ring rundt til kreti og pleti som kan gi god informasjon. Du fungere slik jeg forsår det bra på telefon?

Kom forberedt til neste legetime. Gjerne skriftlig. Hva er egentlig i veien for å prøve... Jeg kjenner til at... Si som siste utvei at det må da være verd et forsøk. Prøv å vær nokså målbevisst, men ikke fastlåst på hvilken hjelp du vil ha og hvorfor. Dessuten har dette svært negative psykisk virkning på deg. Det må legen forstå.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett igjennom budsjettet mitt,men har ikke mulighet.Bruker ikke mye penger på mat heller,kanskje max 1500 i mnd.Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med fedmen og depresjonene mine,føler alt svart nå!

Noen som har en løsning til meg?

Kanskje du kan finne plass på budsjettet til å bestille DVD-en "Power of Pilates" (eller en annen trenings-dvd)? Den koster 179 på bokkilden.no

Ellers kan du få et gratis trimtips som jeg fikk i går: Sett på musikk med litt tempo, og dans! Dans i en halvtime eller så, hver dag, så forbrenner du! (evt. flere kortere økter, om du ikke orker en halvtime i starten).

Eller se på finn.no eller i lokalavisa, kanskje noen gir bort eller selger billig en brukt trimsykkel.

Nå er det rett før jeg drar, så vi mailes om et par uker! :-)

Ikke mist motet, finn på noe! Og ikke spis for lite heller om budsjettet er lavt. Sulting fører bare til nedsatt forbrenning. Så - lite og ofte - fx grove knekkebrød med magert pålegg hver 3. time, 4-5 måltider pr dag inkl mellommål. Stå på - dette skal vi klare! Neste sommer skal vi finne fine sommerklær i litt mindre størrelser enn i år, sant? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låne penger av bank eller familie. Ikke skaff deg kredittkortgjeld!

Få penger av noen som vil sponse dette.

Ta opp med legen at du virkelig ikke har råd til det.

Du vil kunne få en attest fra legen på hvor viktig dette er som du kan ta med til sosialen. Det hender de gir støtte til slike enkeltting. (Ingen lett vei å gå.)

Be legen om en annen løsning / innleggelse på et sted de kan hjelpe.

Håper du finner god hjelp og gode løsninger.

mvh

Jeg har snakket med legen min flere ganger om støtte til dette osv,både støtte til innleggelse osv,men møter ingen hjelp!

HAr søkt om hjelp av trygdekontoret,men ingen hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan finne plass på budsjettet til å bestille DVD-en "Power of Pilates" (eller en annen trenings-dvd)? Den koster 179 på bokkilden.no

Ellers kan du få et gratis trimtips som jeg fikk i går: Sett på musikk med litt tempo, og dans! Dans i en halvtime eller så, hver dag, så forbrenner du! (evt. flere kortere økter, om du ikke orker en halvtime i starten).

Eller se på finn.no eller i lokalavisa, kanskje noen gir bort eller selger billig en brukt trimsykkel.

Nå er det rett før jeg drar, så vi mailes om et par uker! :-)

Ikke mist motet, finn på noe! Og ikke spis for lite heller om budsjettet er lavt. Sulting fører bare til nedsatt forbrenning. Så - lite og ofte - fx grove knekkebrød med magert pålegg hver 3. time, 4-5 måltider pr dag inkl mellommål. Stå på - dette skal vi klare! Neste sommer skal vi finne fine sommerklær i litt mindre størrelser enn i år, sant? :-)

Har fått meg trimsykkel nå,kjøpte den på avbetaling fra en på jobben!!Så nå kan jeg begynne å trimme,men ikke så lett å motivere seg til å sette seg på sykkelen da,men skal prøve!! Vil jo bli tynnere enn jeg er nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har snakket med legen min flere ganger om støtte til dette osv,både støtte til innleggelse osv,men møter ingen hjelp!

HAr søkt om hjelp av trygdekontoret,men ingen hjelp!

Du har rett til å få synspunktet til en annen lege.

Har du anledning til å bytte fastlege. Høres ikke ut som du har en lege som passer for deg.

Etter hva jeg innbilder meg jeg har hørt brukes reductil primært når det er snakk om mindre vektreduksjon. Men der kan jeg ta feil. Uansett _kan_ det være en god hjelp for deg. (Men ikke alle har nytte av det.)

Håper du finner en lege som kan din problematikk og kan gi god hjelp og støtte, samt få vei i vellinga.

Så mye som helsevesnet hyler om at overvekt er usunt, blir det for utrolig teit om de ikke vil hjelpe dem som ber om hjelp for dette.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått meg trimsykkel nå,kjøpte den på avbetaling fra en på jobben!!Så nå kan jeg begynne å trimme,men ikke så lett å motivere seg til å sette seg på sykkelen da,men skal prøve!! Vil jo bli tynnere enn jeg er nå!

Så flott!

Sett den foran TV'en om det hjelper.

Her har du en link til å slå i bordet med overfor legen.

http://www.forskning.no/Artikler/2005/juni/1117199980.93

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett til å få synspunktet til en annen lege.

Har du anledning til å bytte fastlege. Høres ikke ut som du har en lege som passer for deg.

Etter hva jeg innbilder meg jeg har hørt brukes reductil primært når det er snakk om mindre vektreduksjon. Men der kan jeg ta feil. Uansett _kan_ det være en god hjelp for deg. (Men ikke alle har nytte av det.)

Håper du finner en lege som kan din problematikk og kan gi god hjelp og støtte, samt få vei i vellinga.

Så mye som helsevesnet hyler om at overvekt er usunt, blir det for utrolig teit om de ikke vil hjelpe dem som ber om hjelp for dette.

mvh

Jeg har snakket med samtlige leger som er i nærheten av det jeg bor,men ingne hjelp uansett!!Det er isåfall de tablettene de snakker om,men de tablettene er dyre,og i tillegg gir de visst kraftige bivirkninger etter det jeg har hørt fra noen som har brukt de!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hobbypsykolog

Jeg har lest dine innlegg i denne tråden og min bestemte mening er at du trenger mer hjelp med din psyke enn din overvekt. Du ser og leter etter begrensninger, alle forslag blir nedstemt av deg, du trenger først å være klar for å kvitte deg med overvekten din psykisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest dine innlegg i denne tråden og min bestemte mening er at du trenger mer hjelp med din psyke enn din overvekt. Du ser og leter etter begrensninger, alle forslag blir nedstemt av deg, du trenger først å være klar for å kvitte deg med overvekten din psykisk.

Det er vel kanskje det jeg trenger,har snakket med legen min om det,men fikk da beskjed om å ta meg en gåtur i frisk luft hver dag,så ble alt mye bedre!!Så vet ikke hvor jeg skal starte jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med samtlige leger som er i nærheten av det jeg bor,men ingne hjelp uansett!!Det er isåfall de tablettene de snakker om,men de tablettene er dyre,og i tillegg gir de visst kraftige bivirkninger etter det jeg har hørt fra noen som har brukt de!!

Xenical gir kraftige bivirkninger om du spiser for mye fet mat. Er ikke problemet fet mat, men f.eks. mengden pasta på talerkenen vil de være bortkastede.

Reductil kan gi en del bivirkninger, bl.a. høyt blodtrykk. Noen må slutte med dem. Andre har litt bivirkninger et par uker og så går det helt greit. Hvordan du vil reagere på dem vet du ikke før du har prøvd.

For mange har Reductil vært redningen fordi den demper sultfølelsen, gir økt og raskere metthetsfølelse, samt bidrar til å opprettholde forbrenningen selv om kaloriinntaket er lavt. Tre gode ting på en gang. ;-)

Jeg har ingen sterke meninger om at du bare m_å prøve de, men jeg får inntrykk av at du avviser dem på et vel skeptisk grunnlag. De har snillere bivirkninger enn de fleste SSRI som nesten kastes etter pasientene.

Håper du finner en måte å ta tak i dette som passer både deg som person og din lommebok.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kanskje det jeg trenger,har snakket med legen min om det,men fikk da beskjed om å ta meg en gåtur i frisk luft hver dag,så ble alt mye bedre!!Så vet ikke hvor jeg skal starte jeg

Sukk, finnes det ingen bedre lege i nærheten? Virker bare så overfladisk slik du beskriver det.

Slik du skriver får jeg for øvrig inntrykk av at du føler du har mistet kontroll over mye større deler av livet enn livvidden. At du er oppgitt og ser umuligheter framfor muligheter.

I slike situasjoner tror jeg ikke det viktigste er å gå på jakt etter "det egentlige eller opprinnelige problemet" om noe slikt i det hele tatt eksisterer. Tror vi mennesker er mer sammensatte enn som så.

Jeg tror at en bra begynnelse er å ta tak i nærmest et hvilket som helst element av det store, ufyselige, udefinerbare: "Ute av kontroll. Mistet innflytelse. Uten påvirkningskraft."

Får du først tak i en bit, er det lettere å begynne å nøste.

Tror det er viktigere a_t du begynner, enn hva du tar tak i først.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...