Gå til innhold

NHD: Cipralex og svetting?


anonym0100101

Anbefalte innlegg

anonym0100101

Hei,

har tidligere skrevet innlegg om min overdrevne generelle svetting, og om dette kan være relatert til angst.

Jeg har et langt forløp gjennom hele livet med angst, og fikk for 2 år siden en oppsving på grunn av at jeg tenkte meg veldig redd i forbindelse med en ufarlig sykdom jeg fikk (som også har gått over).

I denne perioden ble jeg foreskrevet Cipralex, og rundt denne perioden merket jeg at jeg begynte å svette noe innmari, har aldri merket dette før slik at det plager meg. Jeg får det jeg vil kalle hetetokter, med feberfølelse - nærmest influensasymptomer og er varm HELE tiden. Om vinteren kan jeg gå med kun t-skjorte og tynn jakke i 20 minusgrader og likevel svette slik at skjorta blir gjennomvåt. Dette har blitt et svært stort problem for meg, og jeg har vært til doktoren flere ganger for det (det er nå kun dette som gjør meg deprimert). Doktoren har svart på det med å foreskrive høyere doser.

Rent tilfeldig leste jeg i pakningsvedlegget at økt svetting kan være en bivirkning av cipralex. I samråd med psykologen min har jeg derfor bestemt meg for å seponere medisinen, og ber til høyere makter om at svettingen skal bli normal igjen.

Så kommer spørsmålene: Er økt svetting en vanlig bivirkning, også generelt? Er symptomene med feberfølelse og hetetokter vanlige bivirkninger? Tror du svettingen kan være forårsaket av Cipralex? Tok 20mg, er nå på 5mg og har 5 dager igjen av nedtrappingen. Har kanskje merket litt forskjell til det bedre, men vet ikke om dette bare er noe jeg innbiller meg.

Andre må også gjerne svare dersom de har erfaringer med dette!

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

thinkerbell

alle de symptomene du skriver er helt vanlige i startfasen på de "fleste" medisinene. Det "pleier" å avta etter en tid (alt fra dager til uker)...Men avtar ikke bivirkningene bør man ta det opp med fastlegen og muligens bytte til noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym0100101

alle de symptomene du skriver er helt vanlige i startfasen på de "fleste" medisinene. Det "pleier" å avta etter en tid (alt fra dager til uker)...Men avtar ikke bivirkningene bør man ta det opp med fastlegen og muligens bytte til noe annet.

Jeg har brukt medisinene i nærmere 1 og et halvt år nå...glemte å skrive at jeg først brukte Seroxat men så gikk over til Cipralex etter 6mnd pga. vektøkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thinkerbell

Jeg har brukt medisinene i nærmere 1 og et halvt år nå...glemte å skrive at jeg først brukte Seroxat men så gikk over til Cipralex etter 6mnd pga. vektøkning.

Du holder på å seponere Cipralex nå. Da tror jeg det beste er å observere om svettingen øker eller reduserer når cipralex er fullt seponert.

Varme/hetetokter er ganske vanlig med 1 år var da veldig lenge. Dette plager det åpenbart så mye at jeg tror du gjør klokt i å fortsette seponeringen. Men gjør nå for all del i samråd med din fastlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ssri-skeptisk

Du holder på å seponere Cipralex nå. Da tror jeg det beste er å observere om svettingen øker eller reduserer når cipralex er fullt seponert.

Varme/hetetokter er ganske vanlig med 1 år var da veldig lenge. Dette plager det åpenbart så mye at jeg tror du gjør klokt i å fortsette seponeringen. Men gjør nå for all del i samråd med din fastlege.

Jeg er glovarm, og har hetetokter av cipralex. Og er en persom som i utgangspunket ikke svetter mye, og er en frysepinne.

men ser sllikevel på det som den snilleste bivirkningen av cipralex.

For her her det mange.

Økt angst og depresjon og til og med panikkanfall!!!-- har aldri hatt det før så det skyldes nok cipralex.

Fikk det etter økning til 10, og jeg har hatt mange anfall etterpå om enn ikke så sterke som det første. Tør ikke ut lenger og kjører iallefall ikke bil lenger. Fikk det første i bil.

Vil helst seponere, men det tar tid, ikke bare å slutte med dette. Har gått litt ned på dosen igjen, og håper at panikkanfallene i det minste skal gi seg.

Moren til en venninne av meg, ble lagt inn, for to dager siden. Hun hadde begynt med cipralex, og ble så dårlig at det ikke var tilrådelig at hun var hjemme lenger.

Så håper alle venner av SSRI på dette forumet, er klar over hvor takknemliger dere bør være for at ssri hjelper dere.

Der er nemlig ikke noen selvfølge.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym0100101

Jeg er glovarm, og har hetetokter av cipralex. Og er en persom som i utgangspunket ikke svetter mye, og er en frysepinne.

men ser sllikevel på det som den snilleste bivirkningen av cipralex.

For her her det mange.

Økt angst og depresjon og til og med panikkanfall!!!-- har aldri hatt det før så det skyldes nok cipralex.

Fikk det etter økning til 10, og jeg har hatt mange anfall etterpå om enn ikke så sterke som det første. Tør ikke ut lenger og kjører iallefall ikke bil lenger. Fikk det første i bil.

Vil helst seponere, men det tar tid, ikke bare å slutte med dette. Har gått litt ned på dosen igjen, og håper at panikkanfallene i det minste skal gi seg.

Moren til en venninne av meg, ble lagt inn, for to dager siden. Hun hadde begynt med cipralex, og ble så dårlig at det ikke var tilrådelig at hun var hjemme lenger.

Så håper alle venner av SSRI på dette forumet, er klar over hvor takknemliger dere bør være for at ssri hjelper dere.

Der er nemlig ikke noen selvfølge.

Mvh

Takk for alle svar.

Jeg kan bare håpe at Cipralex er årsaken, for dette er uutholdelig. Hadde vært morsomt å høre psykiaterens syn på saken.

Er det ingen andre enn thinkerbell som kjenner til eller har opplevd disse symptomene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle svar.

Jeg kan bare håpe at Cipralex er årsaken, for dette er uutholdelig. Hadde vært morsomt å høre psykiaterens syn på saken.

Er det ingen andre enn thinkerbell som kjenner til eller har opplevd disse symptomene?

Hei!

Kjenner godt igjen disse symptomene ja. Hos meg er det værst de første 14 dager. Har nettopp økt fra 10-20 mg igjen og da hadde jeg noen perioder med svetting og deretter frysing. Men dette har gitt seg litt nå, selv om jeg tåler lite aktivitet før jeg svetter. Men jeg må dessverre bruke denne medisinen, og svetting er noe jeg gladelig tåler i forhold til den angsten jeg opplever uten cipralex.

Klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...