Sofies mamma Skrevet 30. mai 2005 Skrevet 30. mai 2005 1. Skal legge alminat på et soverom, eikefarge. Noen som vet om den fra Ikea er ok? Slites ikke mye. 2. Skal ha parkett på gang, stu, kjøkken. Hva er hardt og mykt? Er eik hardest? Vil ha eik, men også hardt. hvor tykk bør den være? pris på parkett? pris på legging? 0 Siter
margerita1365380476 Skrevet 30. mai 2005 Skrevet 30. mai 2005 Hei. Det jeg vet er at parkett er varmere å gå på enn laminat. Derfor kan det være deilig å ha parkett på soverommet. Vi kjøpte parkett på smartclub til 229 pr kvm. Det var lønn da. Også er det klikkparkett, lett å legge:) 0 Siter
morsan Skrevet 30. mai 2005 Skrevet 30. mai 2005 Her klipper og limer jeg fra et svar fra noen dager siden: *S* Hvis jeg husker disse hardhetsgradene fra den tiden vi kjøpte parkett til vår forrige bolig, så mener jeg å huske at gran var 1,3, furu 1,6, bjørk 2,4 , mens eik og ask og bøk var sånn 3,8-4,0. (Høyere tall = hardere treverk) Ergo ville jeg gått for en av de tre siste tresortene, eventuelt noe annet med tilsvarende hardhet - spør i parkettbutikken. Dessuten vil jeg anbefale parkett med 14-15 mm tykkelse, fordi det betyr at slitelaget er 3-4 mm tykt, dvs det kan slipes flere ganger. Parkett som er bare 10 mm eller 7 mm tykt kan ofte ikke slipes i det hele tatt. Jeg vil ikke anbefale laminat. Det er kaldt og hardt og glatt, og bråker veldig når man går på det. Dessuten er det lett å se for et trenet øye at selv de beste laminatvaranter bare er "trykk" og ikke ekte vare! :-) 0 Siter
Gyda Skrevet 30. mai 2005 Skrevet 30. mai 2005 Legg eikeparkett (klikkparkett, så slipper du limsølet) på alle gulvene du. Enkelt og greit, og prisen er ikke avskrekkende. Ta en ringerunde til leverandører (har du Smart Club i nærheten, har de lave priser på god kvalitet). Leverandørene kan også sette deg i kontakt med leggere (ev. antyde pris). 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.