Gå til innhold

Lisenskontrollørene - har du dårlig samvittighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er en sann historie fra noen få dager tilbake:

Du sitter og ser på en fotballkamp som er mye forhåndsomtalt i media de siste dagene.

10 minutter ut i første omgang ringer det på døren. Du tror det er en kamerat som kommer for å se kamp, men utenfor står det en ukjent mann. Du antar det er en dørselger og vil bli fort ferdig med samtalen.

Mannen: Du ser kanskje på fotballkampen, så jeg skal ikke oppholde deg.

Deg:Ja, jeg gjør det. Hva gjelder det?

Mannen: Du skjønner det at jeg kan ikke se at det er registrert noen tv på deg......................

Personlig synes jeg denne fremgangsmåten var utrolig morsom, og Mannen som jager på lisensunnasluntrere bør få honør for sin kreative fremgangsmåte:)

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

14

• mrxx

5

• Sofline

5

• ariadne

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hehe, han er lur som fanden selv og til pass for han som ikke har betalt:-)

Jeg har god samvittighet, men jeg er uenig i lissensen da, den er sur å betale. Ikke er det billig heller.

Skrevet

For ørten år siden så jeg en festlig sketsj på svensk TV om en lisenskontrollør.

Kontrolløren ringer på og når døren åpnes, ser han at det er flimrende "tv-lys" i bakgrunnen, litt susing, som om det er litt dårlig mpttak, og så hører man stemmen til en kjent nyhetsoppleser i svensk TV lese opp nyheter.

Han som bor der nekter for at de har TV.

Men kontrolløren mener at det er noe muffens her, og spør selvsagt om alt det med flimmer, lyder, nyhetsoppleser etc.

Hn som bor der forklarer at flimringen skyldes en lampe med dårlig pære, susingen skyldes at kona støvsuger, og denne kjente nyhetsoppleseren er naboen deres, og hun bruker å stikke innom etter jobb og lese opp nyhetene for dem, slik at de får det med seg til tross for at de ikke har TV.

Ja, særlig.... ;-) Så kontrolløren spør om han kan få komme inn og se, og ganske riktig: Der er sitter nyhetsoppleseren i sofaen mens lampa blinker og kona støvsuger! ;-)

Skrevet

Jeg har god samvittighet, men jeg er uenig i lissensen da, den er sur å betale. Ikke er det billig heller.

Faktisk så er det veldig billig - sammenliknet med hva du betaler og får for f.eks et avisabonnement...eller hva? :-)

Skrevet

En paralell til den nyetablerte advokaten, med tynn avtalebok, og ennå ingen tilkoblet telefon.

Når han hørte noen var på vei inn, så løftet han røret på tlf, og ga inntrykk av at han satt i en viktig telefon.

Personen ble stående å vente, og advokaten la hånda over røret, og spurte hva vedkommende ville.

"Jeg er her for å koble til telefonlinja..."

Skrevet

Har god samvittighet etter at de kom på døra i fjor en gang. Jeg hadde faktisk trodd at Telenor gav beskjed da vi bestilte kabel-tv, men det gjorde de ikke gitt.

Kommer den regninga nå?

Skrevet

Har god samvittighet etter at de kom på døra i fjor en gang. Jeg hadde faktisk trodd at Telenor gav beskjed da vi bestilte kabel-tv, men det gjorde de ikke gitt.

Kommer den regninga nå?

Tror ikke det kommer noen ny regning før ut på høsten en gang.

Skrevet

Tror ikke det kommer noen ny regning før ut på høsten en gang.

Det var godt.

Har shoppet bort alle pengene mine serru.

Skrevet

Det var godt.

Har shoppet bort alle pengene mine serru.

Jenter gjør ofte det:-)

Skrevet

Faktisk så er det veldig billig - sammenliknet med hva du betaler og får for f.eks et avisabonnement...eller hva? :-)

Joda, forsåvidt ikke uenig i det, men forskjellen på ei avis og lissensen er at jeg har et valg når det gjelder avisen.

Skrevet

Jeg er for en statsstøtte fjernsynskanal, men jeg er uenig i måten pengene drives inn på. Tidligere var det mening i at de som hadde tv betalte. Nå har så godt som alle tv, og det ville være mye billigere å drive inn pengene gjennom vanlig skatt.

Skrevet

Jeg betaler ikke lisens, og jeg har ikke dårlig samvittighet. (betaler radiolisens da)

Skrevet

Joda, forsåvidt ikke uenig i det, men forskjellen på ei avis og lissensen er at jeg har et valg når det gjelder avisen.

Du har da et valg når det gjelder TV'n også.

Skrevet

Jeg betaler ikke lisens, og jeg har ikke dårlig samvittighet. (betaler radiolisens da)

Lisensen for å ha radio har vel forsvunnet for mange år siden?

Nå er det kun kringkastingslisensen som gjelder, og den er knyttet opp til TV-mottakere.

skorpionfisken
Skrevet

Gjør du vel ikke. Det er ingenting som heter radiolisens. Det ble avskaffet for en generasjon siden.

Skrevet

Jeg er for en statsstøtte fjernsynskanal, men jeg er uenig i måten pengene drives inn på. Tidligere var det mening i at de som hadde tv betalte. Nå har så godt som alle tv, og det ville være mye billigere å drive inn pengene gjennom vanlig skatt.

Ulempen er jo at da ville lisensen være helt prisgitt de ulike regjeringspartiene og Stortingets sammensetning - og således gjort det svært vanskelig å drive en langsiktig planlegging for NRK.

Noe som igjen ville gått ut over tilbudet til seerne/lytterne.

Det har blitt gjennomført i både Nederland og Australia - med særdeles dårlig erfaring fra begge land i etterkant.

Skrevet

Det er jo "bare" å kvitte seg med TV'n det da....:-)

Skrevet

Du har da et valg når det gjelder TV'n også.

Nja, det er ikke så enkelt da det gjelder tv'en som ei avis, det forstår du nok:-)

skorpionfisken
Skrevet

Lisensen sto på min mann. Så da jeg ble skilt tok jeg med TV men ingen lisens. Kjøpte DVD spiller da og regna med at det ble meldt inn slik at vi da fikk lisens. Jeg er også kabeltvabonnent og regnet med at de da kom med lisens.

Jeg har ikke dårlig samvittighet. Jeg vet jeg burde ringe NRK, men det er mye jeg burde gjøre som er kilde til større samvittighetskvaler. Jeg burde ikke spise sjokolade foreksempel. En sjokolade utløser større samvittighetskvaler enn en manglende lisens.

Skrevet

Det er jo "bare" å kvitte seg med TV'n det da....:-)

Ikke helt det samme det gitt. Problemet er at man ikke kan se på alt annet enn NRK, eller kun ser på dvd, f.eks. Har du tv er det full betaling

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...