Gå til innhold

problemstilling knyttet til årstallet 1814

Anbefalte innlegg

Gjest OveSalamander
Skrevet

hei! jeg trenger hjelp til å finne en problemstilling knyttet til 1814. vi skal ha muntlig framlegg i eldre historie. jeg trenger en prblemstilling jeg kan drøfte, og ikke bare en som jeg kan liste opp ting.

Gjest jaale
Skrevet

Om man skal ta med paraply på 17 mai, er jo en relatert problemstilling.;)

Skrevet

Det kan godt gjøres enkelt:

Hvorfor fikk Norge en grunnlov i 1814?

Hvorfor kom Norge i union med Sverige i 1814?

Skrevet

Spesielle ting ved grunnloven, f. eks. jødene som ikke fikk komme inn i riket før 1852 (tror jeg det var?)

Mulig det blir for spesielt og snevert?

Gjest ovesalamander
Skrevet

Spesielle ting ved grunnloven, f. eks. jødene som ikke fikk komme inn i riket før 1852 (tror jeg det var?)

Mulig det blir for spesielt og snevert?

det blir for vidt. det må være spesielt knyttet opp mot 1814

Skrevet

det blir for vidt. det må være spesielt knyttet opp mot 1814

Ok.

Enn kvinnesynet i 1814, da?

Gjest pippi strømpe
Skrevet

Det kan godt gjøres enkelt:

Hvorfor fikk Norge en grunnlov i 1814?

Hvorfor kom Norge i union med Sverige i 1814?

hvorfor fikk norge en ny grunnlov? jeg kan jo ikke bare skrive atde ønsket å være selvstendige.

Rhea Silvia
Skrevet

På kva måte kan ein seie at den franske revolusjonen hadde innverknad på den norske grunnloven?

Er det rett å seie at forsamlinga på Eidsvoll representerte folket/folkemeininga i 1814?

Spørsmål som starter med hvorfor, hvordan etc gir bedre utganspunkt for en diskusjon enn spørsmål som begynenr med hva/hvor/når. Hvem kan også gi spennende spørsmål.

Skrevet

hvorfor fikk norge en ny grunnlov? jeg kan jo ikke bare skrive atde ønsket å være selvstendige.

Det er mange grunner som godt kan utledes i det uendelige. Det har ikke bare med selvstendighet å gjøre; napoleonskrigen f.eks.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...