Bratz Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Jeg er en kvinne på 32 år som venter mitt andre barn,har et barn på 11 år fra før. Jeg har i mange år vært plaget med gjentatte betennelser,og store smerter i leddene. Det startet med høyre kne da jeg var 14 år.Det hovnet opp,ble svært smertefullt og lite bevegelig.Legene trodde det hadde å gjøre med at jeg spilte håndball.Jeg ble utredet med blodprøver og en operasjon hvor de gikk inn med skop.Fant ingenting. I mange år hadde jeg denne plagen med kneet,det kom og gikk,og var verst på vinteren. For 4 år siden begynte jeg å få vondt i høyre skulder,armen ble vond å bevege,og smertene minnet om de samme som i kneet.Det tok ikke lang tid,et par år,før jeg også fikk de samme symptomene i venstre kne og skulder.I perioder har jeg også symptomer i hånd_og ankelledd. Disse smertene har sakte men sikkert blitt en del av hverdagen min. I november-04 fikk jeg atter en gang betennelse i venstre kne,og ikke lenge etter også i høyre. Ettersom jeg da var blitt gravid,fikk jeg ikke noe betennelsesdempende å lindre med,kun Paracet som ikke hjelper i det hele tatt.Det venstre kneet har vært vondt i 6 mnd.nå.For å være selvhjulpen på wc har jeg måttet låne en toalettforhøyer. De siste månedene har også skuldrene mine vært svært smertefulle,jeg kan f.eks ikke ta ned ting fra høye skap,eller tørke støv høyt oppe. Føler at jeg i mange år har vært veldig anspent i muskulaturen,og har derfor gått en periode hos psykomotorisk fysioterapeut,men måtte ta et opphold nå pga.graviditeten.Jeg har også gått 2 ggr.pr uke i bassengtrening hos fysioterapeut,og det synes jeg til en viss grad har hjulpet. Disse plagene har gjort at jeg har vært mye sykemeldt fra jobben min i hjemmetjenesten,og gjør at jeg mer og mer innser at dette yrket er for hardt for meg. Stress og hardt fysisk arbeid er ikke heldig med de plagene jeg har. Hva synes du jeg skal gjøre,kan du gi meg noen gode råd? På forhånd takk! Det hører med til historien at det er mye revmatisme i familien min. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/186185-leddsmerter-gjennom-mange-%C3%A5r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Jeg synes du skal få en grundig utredning av leddsmertene dine; dvs at fastlegen din bør henvise deg til en reumatolog. Først kan jo fastlegen ta endel reumatologi-prøver, samt utelukke f.eks lavt stoffskifte som også kan gi muskel/skjelett-smerter. Men selvom blodprøvene er normale, så kan man ikke utelukke ulike typer gikt-sykdommer. Noen av blodprøvene kan bli vanskelig å tolke siden du er gravid, derfor bør en reumatolog innvolveres. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/186185-leddsmerter-gjennom-mange-%C3%A5r/#findComment-1278975 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bratz Skrevet 5. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2005 Jeg synes du skal få en grundig utredning av leddsmertene dine; dvs at fastlegen din bør henvise deg til en reumatolog. Først kan jo fastlegen ta endel reumatologi-prøver, samt utelukke f.eks lavt stoffskifte som også kan gi muskel/skjelett-smerter. Men selvom blodprøvene er normale, så kan man ikke utelukke ulike typer gikt-sykdommer. Noen av blodprøvene kan bli vanskelig å tolke siden du er gravid, derfor bør en reumatolog innvolveres. Det hører med til historien at jeg i 2001 fikk diagnosen hypothyreose.Men jeg vet lite om sammenhengen mellom dette og muskel-skjelettplager.Det er lite informasjon å få fra fastlegen også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/186185-leddsmerter-gjennom-mange-%C3%A5r/#findComment-1282504 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.