Gå til innhold

Omsorgsbolig eller trygdebolig?

Anbefalte innlegg

Gjest schindler
Skrevet

Hva er egentlig forskjellen på omsorgsbolig og trygdebolig?

Skal søke om en kommunal bolig for min gamle tante. Trenger bare litt hjelp i hverdagen (vaske hus mm). Vil flytte fra det store huset sitt og inn i en kommunal bolig, mye pga større sosial tilhørighet....

Skrevet

Jeg vil tro at det er større grad av omsorg (tilbud om omsorg) i omsorgsboliger enn trygdeboliger, i den grad det er noen forskjell... Men det er bare antakelser fra min side...

Skrevet

Omsorgsbolig er som en vanlig blokkleilighet bare at den er delvis tilrettelagt. Man får ikke annen hjelp der enn man får i sin vanlige bolig.

I en trygdebolig er det vel fellesrom og matservering så det er nok mye mer sosialt.

Skrevet

Omsorgsbolig er som en vanlig blokkleilighet bare at den er delvis tilrettelagt. Man får ikke annen hjelp der enn man får i sin vanlige bolig.

I en trygdebolig er det vel fellesrom og matservering så det er nok mye mer sosialt.

Ca omvendt der jeg kommer fra.

Skrevet

Ca omvendt der jeg kommer fra.

Kanskje man bruker forskjellig betegnelse for det forskjellige steder i landet. Jeg kjenner et par stykker som bor i omsorgsbolig. Dritfine leiligheter da, koster 3 mill å flytte inn, men det er ikke noen annen hjelp å få enn det man får hjemme.

Gjest gladiol
Skrevet

En omsorgsbolig er bemannet og tilbys de som ikke klarer seg selv.

En trygdebolig er en vanlig leilighet uten noen form for bemanning.

Begge disse typer boliger er samlet på et begrenset område som gjør tilgjengeligheten god for samvær med andre.

Hjemmehjelp kan benyttes uavhengig av boligtype.

Skrevet

Kanskje man bruker forskjellig betegnelse for det forskjellige steder i landet. Jeg kjenner et par stykker som bor i omsorgsbolig. Dritfine leiligheter da, koster 3 mill å flytte inn, men det er ikke noen annen hjelp å få enn det man får hjemme.

Sært, hvor skulle ordet omsorg komme inn der liksom?

Skrevet

En omsorgsbolig er bemannet og tilbys de som ikke klarer seg selv.

En trygdebolig er en vanlig leilighet uten noen form for bemanning.

Begge disse typer boliger er samlet på et begrenset område som gjør tilgjengeligheten god for samvær med andre.

Hjemmehjelp kan benyttes uavhengig av boligtype.

Sånn jeg har forstått det også.

(Føyer til hjemmesykepleie)

Gjest sol og regn
Skrevet

Ser du får mange forskjellige svar så det er nok forskjell fra kommune til kommune dette her og hvor mye penger som finnes til formålet.

Hos oss så er min mor i omsorgsbolig og denne er tilrettelagt for handikapede. Det er også alt. Ingen bemanning på huset eller tilsyn ellers hvis ikke man har hjemmesykepleie.

Skrevet

Sært, hvor skulle ordet omsorg komme inn der liksom?

Det har jeg også lurt på ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...