bortebu Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Jeg er f.t. sykmeldt pga slitenhet (tåler ikke stresset og presset på jobben). Jeg er også plaget av et press i brystet (stressrelatert?) Det er oppdaget høyt blodtrykk. Legen vurderer å foreskrive medisiner for dette. Jeg er 53 år. Blodtrykket har vært på 185/90 de 2 målingene som er foretatt. Jeg skal nå ha en 24-timers-måling. Jeg er skeptisk til medisiner. Samtidig vet jeg at det ikke er så mye jeg kan gjøre selv for å påvirke blodtrykket. Jeg har fin vekt, mosjonerer regelmessig og har et magert og variert kosthold. Stresset på jobben er vanskelig å påvirke. Hvordan jeg reagerer på stresset er også vanskelig å endre på. Jeg vil gjerne ha en vurdering av om jeg må medisineres med det blodtrykket jeg har nå. Hvis jeg må, hva vil du anbefale av type medisin? Jeg har liten lyst på vanndrivende medisin da jeg er redd dette vil hindre den friheten jeg har i min fysiske aktivitet - med lange dagsturer på fjellet både sommer og vinter.Jeg kan også nevne at jeg har vært til undersøkelse hos hjertespesialist for 2 år siden pga uregelmessige hjerteslag og pga flere i familien med Marfans syndrom, og ellers mye hjertesykdom.Jeg ber om en vurdering av behov for medisiner og i tilfelle hva slags medisiner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/186216-h%C3%B8yt-blodtrykk-og-medisinering/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Svar til Bortebu. Det er for lite grunnlag til å si om du trenger medisinering for ditt blodtrykk. Hvis imidlertid en 24-timers monitorering viser trykk overensstemmende med 185/90 som du anfører, er det helt udiskutabelt at du bør behandles for det. Som 53-åring bør du ved en langtidsmonitorering ha gjennomsnittstrykk i underkant av 135/80. Det synes som om du har gjort det du kan for å ha et godt utgangspunkt for et normalt blodtrykk (slank, veltrenet ikke-røyker). Valg av foreldre kan man gjøre lite med, og du anfører heller ikke hvorvidt det er nære slektninger som også har høyt trykk. Den "stress-situasjon" du beskriver vil opplagt influere på ditt blodtrykk, og det synes umiddelbart ønskelig at du gjorde noe for å senke ditt eget stressnivå. Ikke lett med autogen trening, men ved hjelp av enkelte meditative teknikker vil du kunne få ganske god hjelp til det. Avvent 24-timers målingene først. Skulle jeg antyde medikamentvalg i din situasjon, ville jeg sannsynligvis i første omgang valgt det vi kaller en ACE-hemmer eller en AT2-reseptorhemmer. De vil gi deg den mest fysiologiske effekten, og er beheftet med meget få bivirkninger. Diskutèr det med din lege, hvis det finnes indikasjon for medikamentell behandling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/186216-h%C3%B8yt-blodtrykk-og-medisinering/#findComment-1279108 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bortebu Skrevet 5. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2005 Svar til Bortebu. Det er for lite grunnlag til å si om du trenger medisinering for ditt blodtrykk. Hvis imidlertid en 24-timers monitorering viser trykk overensstemmende med 185/90 som du anfører, er det helt udiskutabelt at du bør behandles for det. Som 53-åring bør du ved en langtidsmonitorering ha gjennomsnittstrykk i underkant av 135/80. Det synes som om du har gjort det du kan for å ha et godt utgangspunkt for et normalt blodtrykk (slank, veltrenet ikke-røyker). Valg av foreldre kan man gjøre lite med, og du anfører heller ikke hvorvidt det er nære slektninger som også har høyt trykk. Den "stress-situasjon" du beskriver vil opplagt influere på ditt blodtrykk, og det synes umiddelbart ønskelig at du gjorde noe for å senke ditt eget stressnivå. Ikke lett med autogen trening, men ved hjelp av enkelte meditative teknikker vil du kunne få ganske god hjelp til det. Avvent 24-timers målingene først. Skulle jeg antyde medikamentvalg i din situasjon, ville jeg sannsynligvis i første omgang valgt det vi kaller en ACE-hemmer eller en AT2-reseptorhemmer. De vil gi deg den mest fysiologiske effekten, og er beheftet med meget få bivirkninger. Diskutèr det med din lege, hvis det finnes indikasjon for medikamentell behandling. Takk for svar! Er det noen som har gode råd om meditative teknikker? Vil Pilates-trening hjelpe her? Det finnes ikke noe tilbud i nærmiljøet, så det må være noe som jeg kan gjøre hjemme på egen hånd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/186216-h%C3%B8yt-blodtrykk-og-medisinering/#findComment-1282538 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.