Gå til innhold

EU-valget i Frankrike

Anbefalte innlegg

Gjest Europea
Skrevet

Sånn helt kort - hva gjalt egentlig valget?

Vet det dreide seg om EU's nye grunnlv, men hva var det prinsipielle nye i denne?

Gjest litt usikker i den saken
Skrevet

Flere medlemsland?

Gjest Europea
Skrevet
  litt usikker i den saken skrev (På 30.5.2005 den 18.41):

Flere medlemsland?

Nei, det tror jeg nok ble bestemt tidligere, og da ikke bare av Frankrike.

Gjest prust
Skrevet

Den gikk i alle fall bl.a. ut på å oppheve tollvernet for landbruksvarer.

Gjest tenk på det du
Skrevet
  Europea skrev (På 30.5.2005 den 18.43):

Nei, det tror jeg nok ble bestemt tidligere, og da ikke bare av Frankrike.

Den nye grunnloven er da heller ikke bestemt bare av Frankrike.. Den skal jo være felles for hele EU!

Skrevet

Større demokrati innad i EU. DET, var det Frankrike sa nei til...

Skrevet
  collins skrev (På 30.5.2005 den 20.55):

Større demokrati innad i EU. DET, var det Frankrike sa nei til...

Det å frata medlemslandene sin nåværende vetorett (som den nye grunnloven legger opp til), kan vel neppe kalles demokrati...

Det betyr bare mere makt samlet i enda færre hender.

Gjest Europea
Skrevet
  tenk på det du skrev (På 30.5.2005 den 20.53):

Den nye grunnloven er da heller ikke bestemt bare av Frankrike.. Den skal jo være felles for hele EU!

Selvfølgelig...

Men takk for innspill.

Skrevet
  Juneau skrev (På 30.5.2005 den 23.00):

Det å frata medlemslandene sin nåværende vetorett (som den nye grunnloven legger opp til), kan vel neppe kalles demokrati...

Det betyr bare mere makt samlet i enda færre hender.

Veto-retten er et veldig tungrodd system, som tro det eller ei, har vært en hindring for en demokratisk utvikling.

Hvis vi flytter det ned på norsk nivå:

De enkelte stortingsrepresentanter, eller partier, eller fylker/kommuner, har da heller ingen veto-rett. Har det svekket demokratiet?

Men nå blir det vel et nei også i Nederland, og da tror jeg grunnlovstraktaten inntil videre blir lagt på is. EU funker jo med det systemet man har i dag også. Det er ikke mer dramatisk.

Franskmennene er FOR EU de, det var ikke medlemskap de stemte nei til. Chirac's "timing" var også feil, for når det er masse frustrasjon over hans lederskap, så grep folk anledningen til å "proteststemme".

Gjest Europea
Skrevet
  Ugga Bugga skrev (På 31.5.2005 den 7.58):

Takk for linker, men problemet er jo nettopp at jeg har for mye informasjon i forhold til kapasitet til å fordøye den. Vet jo at det finnes hundrevis av nettsted jeg kan besøke for å lese om dette.

Skulle gjerne hatt en oppsummering over fire linkjer over det viktigste og mest prinsipielle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...