Gå til innhold

Redd for kritikk!


Gjest ikke kritiser meg!

Anbefalte innlegg

Gjest ikke kritiser meg!

Jeg er veldig redd for å bli kritisert. Veldig redd for å ikke være bra nok. Er dette paranoia eller sosial angst/prestasjonsangst? Jeg takler det veldig dårlig. Blir deprimert. Hva er dette? NHD og andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest maoni

Ble du utsatt for mye kritikk i din barndom? Hva skjer når du får kritikk? blir du lei deg? føler du at det er uberettet?

Det er vannskelig når man ikke takler kritikk fordi det er bestandig noen mennesker som må kritisere, men det er heldigvis i mindre tall. problemet til oss mennesker er at vi blir hengede med det negative , isteden for det posetive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også redd for kritikk og for å ikke være bra nok, men det skal litt til før det blir paranoia tror jeg. Sosial angst er mer trolig, i hvert fall har jeg det, kanskje du har også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med kritikkangst? ;-)

Om du kaller det sosial angst, prestasjonsangst eller paranoia, er vel ikke så viktig.

Det er vel viktigere å finne ut hvordan du kan takle kritikk på en konstruktiv måte.

Hva definerer du som kritikk?; Jeg tror kaken er ferdig stekt? Lurer på om du kan ha glemt noen tall her? Nei, takk jeg har ikke lyst på kake nå.

Det finnes surmaget negativ kritikk. Men mye vi kan oppfatte som negativ kritikk, er faktisk positive tilbakemeldinger.

Jeg blir virkelig frustrert om noe går med på noe bare fordi jeg ikke skal bli sur. Men etter hvert finner jeg ut at de er sure, fordi de er med på noe de ikke vil. Så mye enklere om de bare hadde sagt det. Om jeg hadde blitt skuffet da, er det ingen ting mot det jeg nå blir.

God kritikk er konstruktive tilbakemeldinger fra folk som tror på oss. Det hjelper oss å gjøre ting så bra som vi ønsker. Det er en anerkjennelse fra den som kommer med kritikken.

Jeg gidder ikke å si mye til noen jeg ikke tror har evnen til å høre.

Kan vi ikke gi negative tilbakemeldinger / si hva vi liker og ikke står vi igjen med forstilling, fortregning og hinting. I lengden ødelegger det vennskap. Det blir uhyggelig anstrengt.

Tror du du klarer å øve deg på å tenke at det meste av det du oppfatter som negativ kritikk og avvisning av deg som person, i realiteten er positiv og konstruktive tilbakemeldinger som anerkjenner deg som person og dine evner?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjære ikke kritiser meg!

er du redd noen skal bli sinte, hate deg, ikke like deg når de kritiserer?

jeg er også redd for kritikk jeg tolker som angrep, avvisninger etc. og det går løs på selvfølelsen min.

PieLill skrev et godt svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...