Gå til innhold

Peiling på krydderurter?

Anbefalte innlegg

Gjest Shave my poodle
Skrevet

Hvilke urter tåler å stå inne (f.eks i kjökkenvinduet) over lengre tid? Kunne tenke meg å kjöpe ferdigvokste urter i butikken og så dem ut i större potter.

De mest aktuelle vil väre salvie, rosmarin, persille, timian og basilikum:) Noen som vet?

laguna1365380434
Skrevet

Jeg pleier å ha sitronmelisse, basilikum, rosmarin og oregano i vinduskarmen..

Men det spørs litt hva du mener med lenge.. Mine pleier å vare fra ca 2 uker, til 2 måneder, men det kan ha både med at jeg ikke har så grønne fingre å gjøre, og at jeg spiser de opp..;-)

Rosmarinen er mest hardfør av de jeg pleier å ha..Timian bare dør for meg. Med en eneste gang..:-o

Molly Mandy
Skrevet

Alle urter kan du fint få til å vokse i vinduskarmen, men med dette for øyet, vil jeg råde deg til å hellergå på et gartneri eller plantesenter å kjøpe dem.

De du ser i butikken er dyrket i varme drivhus for å komme fort opp og for å brukes fort, og egner seg ikke til videre dyrking. De tåler ikke vår kalde hverdagslige luft og dør fort.

Det er milevis med info om dette på nettet, så det er bare å kaste seg ut i det. Det er kjempegøy, man blir litt bitt av basillen.

Lykke til!

Gjest Shave my poodle
Skrevet

Jeg pleier å ha sitronmelisse, basilikum, rosmarin og oregano i vinduskarmen..

Men det spørs litt hva du mener med lenge.. Mine pleier å vare fra ca 2 uker, til 2 måneder, men det kan ha både med at jeg ikke har så grønne fingre å gjøre, og at jeg spiser de opp..;-)

Rosmarinen er mest hardfør av de jeg pleier å ha..Timian bare dør for meg. Med en eneste gang..:-o

Jeg tenker ihvertfall et par måneder, bruker jo ikke så mye av det..synd om det dör etter 1 uke, og bare har brukt litt av det.. men kommer kanskje til å bruke mer om jeg först har det i hus da:o)

Og sitronmelisse er herved skrevet opp på listen, takk for tips!:)

Gjest Shave my poodle
Skrevet

Alle urter kan du fint få til å vokse i vinduskarmen, men med dette for øyet, vil jeg råde deg til å hellergå på et gartneri eller plantesenter å kjøpe dem.

De du ser i butikken er dyrket i varme drivhus for å komme fort opp og for å brukes fort, og egner seg ikke til videre dyrking. De tåler ikke vår kalde hverdagslige luft og dør fort.

Det er milevis med info om dette på nettet, så det er bare å kaste seg ut i det. Det er kjempegøy, man blir litt bitt av basillen.

Lykke til!

Takk for gode tips! Det jeg har lest tidligere er mest om urter som man planter ute, så derfor ville jeg forhöre meg litt her:) Blir spennende dette!

laguna1365380434
Skrevet

Jeg tenker ihvertfall et par måneder, bruker jo ikke så mye av det..synd om det dör etter 1 uke, og bare har brukt litt av det.. men kommer kanskje til å bruke mer om jeg först har det i hus da:o)

Bare hyggelig..:-)

Du kan sikkert dyrke urter på karmen på en mye proffere måte enn jeg gjør..Jeg bare kjøper dem og håper at de varer uten å ha lest noe i det hele tatt.

Men de er både gode og dekorative, så får du noen kjempetips her skal jeg følge med jeg og..

Sitronmelisse er kjempegodt, både tradisjonelt til søtsaker/dessert og i drikke, men kan også sette en eksotisk og uventet spiss på div varmmat..

Også så godt som den lukter! Ingenting gjør kjøkkenet mitt hyggeligere enn en duftende sitronmelisse..Bedre enn enhver aromaolje,hvertfall!

Lykke til:-)

Gjest Shave my poodle
Skrevet

Bare hyggelig..:-)

Du kan sikkert dyrke urter på karmen på en mye proffere måte enn jeg gjør..Jeg bare kjøper dem og håper at de varer uten å ha lest noe i det hele tatt.

Men de er både gode og dekorative, så får du noen kjempetips her skal jeg følge med jeg og..

Sitronmelisse er kjempegodt, både tradisjonelt til søtsaker/dessert og i drikke, men kan også sette en eksotisk og uventet spiss på div varmmat..

Også så godt som den lukter! Ingenting gjør kjøkkenet mitt hyggeligere enn en duftende sitronmelisse..Bedre enn enhver aromaolje,hvertfall!

Lykke til:-)

Ja det ser så koselig ut i interiörblader o.l med vinduskarmer fyllt opp med urter:) Og så finnes det så mange oppskrifter som jeg så gjerne vil pröve!

Har gjort som deg til nå, men synes det blir litt dyrt i lengden.. Får komme meg på gartneri tenker jeg:)

Gjest papirtiger
Skrevet

Ja det ser så koselig ut i interiörblader o.l med vinduskarmer fyllt opp med urter:) Og så finnes det så mange oppskrifter som jeg så gjerne vil pröve!

Har gjort som deg til nå, men synes det blir litt dyrt i lengden.. Får komme meg på gartneri tenker jeg:)

Ompottet du krydderplantene?

Innbiller meg at DET er hemmeligheten...

Gjest Shave my poodle
Skrevet

Ompottet du krydderplantene?

Innbiller meg at DET er hemmeligheten...

Nei jeg har aldri ompottet noen, så ville höre om noen hadde erfaring med det, og om det funker:)

Skrevet

Lykke til!

Blir bitt av basilikumen? ;)

*veldig morsom i dag*

Skrevet

Hvis det er noen trøst så holder basilikumen min ca 1 år. Oreganoen ca 6 mnd.

Skrevet

Forresten har jeg basilikumen min på tredje generasjon nå, har høstet frø fra de to foregående. Det begynte faktisk med èn fra butikken, men det er sjelden de blir vellykkede.

Best resultat får jeg med frø, slik at jeg får planter som "vokser opp" hos meg og er vel oppdratt til mine vanningsvaner og mitt miljø.

Gjest Shave my poodle
Skrevet

Forresten har jeg basilikumen min på tredje generasjon nå, har høstet frø fra de to foregående. Det begynte faktisk med èn fra butikken, men det er sjelden de blir vellykkede.

Best resultat får jeg med frø, slik at jeg får planter som "vokser opp" hos meg og er vel oppdratt til mine vanningsvaner og mitt miljø.

Takk for svar! Er det bare basilikum du sår fra de er frö, eller gjör du det med andre urter også?

Skrevet

Takk for svar! Er det bare basilikum du sår fra de er frö, eller gjör du det med andre urter også?

Spesielt andre urter. Basilikumen hadde jeg som sagt lykke med fra butikken en gang og siden har jeg bare sådd med egne frø fra den.

Gjest Shave my poodle
Skrevet

Spesielt andre urter. Basilikumen hadde jeg som sagt lykke med fra butikken en gang og siden har jeg bare sådd med egne frø fra den.

Ok! Tusen takk for hjelpen:o)

Gjest Shave my poodle
Skrevet

Du, bare et par spm til: bruker du vanlig jord? leste at noen urter trenger sand o.l.. Og er det lurt å bruke sånne kuler i bunnen av potten?

Skrevet

Du, bare et par spm til: bruker du vanlig jord? leste at noen urter trenger sand o.l.. Og er det lurt å bruke sånne kuler i bunnen av potten?

Jeg bruker vanlig jord, simontorp eller hva den heter. Grønn og hvit pakke.

Kuler i bunnen er lurt, gir plass til vannrester uten at røttene drukner og råtner..

Jeg har bare erfaring med basilikum, oregano, timian og rosmarin.

Gjest Shave my poodle
Skrevet

Jeg bruker vanlig jord, simontorp eller hva den heter. Grønn og hvit pakke.

Kuler i bunnen er lurt, gir plass til vannrester uten at røttene drukner og råtner..

Jeg har bare erfaring med basilikum, oregano, timian og rosmarin.

Ok! Og igjen tusen takk! :)

Molly Mandy
Skrevet

Blir bitt av basilikumen? ;)

*veldig morsom i dag*

He he, moro klumpen, den var god!

*S*

Skrevet

He he, moro klumpen, den var god!

*S*

Ja, ikke sant... :P

hehe... :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...