Gå til innhold

oppblåst mage


Heal

Anbefalte innlegg

Har hatt oppblåst mage så lenge jeg kan huske. Har hørt at det kan komme av psykisk stress, kan det stemme? Er det noe jeg kan gjøre for det?Har også en 6 åring som ikke hører etter, må si ting flere ganger før han hører etter. Han har nettopp begynt på fotball trening og hører ikke hva treneren sier heller. Han har også begynt å lyve, dikter opp historier på skolen og hjemme. Noen råd?Hilsen Ma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kjære Heal

jeg kan desverre ikke gi råd med sønnen din. oppblåst mage kan komme som du sier av psykisk stress. peppermynte har beroligende effekt på magen. kamillete virker beroligende om kvelden. på apoteket har de midler mot luft i magen. ta deg en tur til legen og be om råd, nevn at du lurer på om det er sammenheng med psykisk stress. kanskje er det vanskene med din sønn som gjør at du stresser?

ønsker deg god bedring og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timari

vet ikke om et er noen direkte kobling mellom obblåst mage og stress men kanskje kan det være at man ikke tar seg ordentlig tid til å spise man spiser altfor fort slik at det danner luft. Dessuten er det slik at man ofte svelger mye spytt når man er sliten/nervøs/stressa. Det kan føre til luft i magen. Har erfaring med at ulike tesorter hjelper. samt å trene (en påminnelse til meg selv om at det er på tide å ta opp joggeturene igjen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma'n hans

Gutten din minner om min gutt, som har adhd. Det gjør at han har et oppmerksomhetsproblem som fører til at han ikke oppfatter, rett og slett. Lenge trodde vi og lærere at han ikke hørte etter.Men sannheten er altså at han rett og slett ikke _hører_! Nå er det ikke noe galt med hørselen hans - men med oppfattelsen, tolkningen, forståelsen av det som blir sagt, eller oppfattelsen av at det som sies, har med _ham_ å gjøre.

Fordi det er slik, ble det fort - og er nok framdeles - nødvendig for gutten min å dikte opp svar for å dekke over det han ikke fikk med seg. Jeg tror han dikter like mye for seg selv, som for oss andre. Jeg er sikker på at han ikke lyver for å lure eller lyve. Han forsøker bare å skape en sammenheng der han ikke oppfatter alt. Det er klart at det går løs på selvbildet hans om han skal innse at han faktisk ikke får med seg og forstår like mye/det samme som de andre omkring seg!

Nå er det slik at også andre problemer, som f.eks. stress eller depresjon,kan føre til at man ikke oppfatter alt omkring seg. Så jeg sier ikke at gutten din har adhd. Men jeg synes du skal tenke gjennom det. Hold også et lite øye med om han har lese/skrive- eller matematikkvansker, som også kan gi en pekepinn om oppmerksomhetsproblemer.

Som sagt - tenk tanken - og om du har god dialog med guttens lærere, spør dem om de har tenkt tanken, også.

Husk at 99,99% av små barn ikke lyver fordi de er slemme eller forsøker å lure deg. Det er en grunn for at barn "lyver". Som oftest dreier det seg om et ønske om at ting er slik de sier eller et behov for å lage en forklaring på noe de ellers ikke får til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes sønnen din høres helt normal ut jeg :)

Barn skal være aktive, ikke sitte stille og finne på historier når de er 6 år.Ikke sykeligjør alt.At vi voksne blir slitne av barnas aktive liv er også helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...