Gå til innhold

Matte-spørsmål...

Anbefalte innlegg

Gjest G i matte, men...
Skrevet

Kjæresten min og jeg har kjøpt oss leilighet, men sliter nå med å få eierbrøken til å gå opp..., tror nok vi begge skulle fulgt bedre med i timene på skolen.

Hun bidrar med 625.000 (100.000 + halvparten av felleslånet på 1.050.000), og mitt bidrag er 1.425.ooo (900.000 + "mine" 525.000)

Er det noen her som har skolelærdommen inntakt og kan hjelpe oss med dette umulige regnestykket???.-)

Gjest rower
Skrevet

Vær litt raus da mann! Driv ikke med slike millimeter-beregninger overfor din kjæreste.

Skrevet

Vær litt raus da mann! Driv ikke med slike millimeter-beregninger overfor din kjæreste.

Bedre å ha orden på slikt fra starten. Etterpå kan det være for sent dersom man blir uvenner og skal begynne fordelingen...

Matematisk holder regnestykket til Mattegeniet, men jeg vet at mange mennesker synes dette er en urettferdig måte å gjøre det på.

De tar utganspunkt i forskjellen når man starter, og at man bygger likt videre.

Dvs. at du eier 800.000,- mer enn henne i starten, og at det dere bygger opp fra nå er felles.

Dvs. at dersom dere om x antall år skiller lag, og dere har verdier for 2.500.000,-. Da får du først dine 800.000,- (gjerne indeksregulert) og resten - dvs. 1.700.000,- deles likt. Du får da totalt 1.650.000,- og ho får 850.000,-.

Dette blir i hvertfall mye mer rettferdig i lengden dersom dere fra i dag bidrar likt. (Ikke nødvendigvis med samme lønn, men med innsat i hjem, barn osv.)

Skrevet

For å ikke bare gi deg svaret, men forklare hvordan du kan regne deg fram til det selv:

Hun betaler 625, han betaler 1425, totalt kr 2 050.

Du betaler X %, dvs at X % = 1425.

100 % = 2 050

X % = 1425 x 100/2050

X % = 69,5

Gjest G i matte, men...
Skrevet

Takker for svar..., og lover å ta en titt i den gamle matteboka om den skulle dukke opp under pakkinga:-)

petter smart
Skrevet

Vet ikke om jeg ville fordelt det slik som mattegeniet foreslår.

Dersom du skal eie 70% så må du også betale 70% av alt vedlikehold og oppussinger.

Du bidrar med mer fordi du har mer egenkapital, men tjener du så mye mer enn henne at det blir praktisk å eie 70%?

Jeg ville heller sagt 60/40 og så deler dere likt på vanlig vedlikehold.

Skrevet

Vet ikke om jeg ville fordelt det slik som mattegeniet foreslår.

Dersom du skal eie 70% så må du også betale 70% av alt vedlikehold og oppussinger.

Du bidrar med mer fordi du har mer egenkapital, men tjener du så mye mer enn henne at det blir praktisk å eie 70%?

Jeg ville heller sagt 60/40 og så deler dere likt på vanlig vedlikehold.

Helt enig i at en 70-30-fordeling også bør følges ved fremtidig vedlikehold etc.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...