Gjest Cillo Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Hei! Min søster og jeg bor ikke langt fra hverandre med hver våre familier. Den siste tiden har vi lurt på hvorfor tre av syv familiemedlemmer klør i hodebunnen, nedover nakken og øvre del av ryggen, foran i luggen og pannen. Vi har alle skiftet sjampo. Vi tror derfor at det er lus. Vi har nå tatt første kur, men under tvil fordi: Vi kan hverken se egg eller lus. Vi har lest og gjort alt som er vanlig når man har hodelus. Vi klarer ikke å oppdage lus hverken i hodebunnen eller på et håndkle etter å ha gredd med lusekam. Vi har spurt erfarne folk i barnehagen og på apoteket om å ta en grundig titt, men resultatet var at damen på apoteket mente hun så èn lus hos min søster. Går det an? Min søster har klødd i ukevis, ville det ikke vært naturlig at det var mange lus hos henne da? Min søster har også små røde prikker i nakken. Jeg går ut i fra at det er der de suger blod? Det forundrer meg også at jeg klør et godt stykke ned på ryggen. Huden der føles sår. Jeg har riktignok langt hår, men er det vanlig at lusa spankulerer omkring på den måten? Etter 12 timer med hårvann og vasking av håret, gredde jeg med lusekam og fant INGEN TING hverken på kammen eller på det hvite håndkledet. Er dette vanlig? Har vi lus eller ikke? Kan det være noe annet som gjør at vi klør? Vi ser riktignok mye til hverandres familier, men er det ikke litt rart at det bare er oss som klør? Vi har ikke hørt om andre i barnehagen eller på skolen som har lus. Vi blir veldig glade for et svar, for her blir vi sakte men sikkert sprø. Med vennlig hilsen, Cecilie Hartsang 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/186281-hva-er-det-som-r%C3%B8rer-seg-i-hodene-v%C3%A5re/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per Helsing, hudspesialist Skrevet 4. juni 2005 Del Skrevet 4. juni 2005 Hei, jeg tror ikke dere har lus, det er vanligvis ikke så vanskelig å se. Det er heller ikke vanlig at lus spankulerer, de holder seg i det behårede området. Ofte blir det eksemreaksjoner, eventuelt infeksjoner i huden, spesielt bak ørene, når dette har stått en stund. Du ser også egg limt til hårene nær hodebunnen. Hva kan det så være? Logikken med at dere har skiftet sjampo og derfor tror dere har fått lus, skjønner jeg ikke. Lus smitter ikke gjennom sjampo. Det er imidlertid mulig å reagere på sjampoer, men det er uvanlig at så stor andel reagerer allergisk. Irritativ reaksjon er mulig. Dette kan prøves ut ved at sjampoen fortynnes slik den brukes i hodebunnen, og så masserer den inn i huden på for eksempel den ene armen. Klør det og blir nupper der, er dette en reaksjon på sjampoen. Andre åpenbare årsaker er ikke så lett å se. Hvis det ikke går over, kommer dere vel ikke unna et legebesøk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/186281-hva-er-det-som-r%C3%B8rer-seg-i-hodene-v%C3%A5re/#findComment-1280909 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.