Gå til innhold

Skatteregler ved husleie fra bruttolønn?

Anbefalte innlegg

Gjest Persille
Skrevet

Jeg har en ansatt som skal leie en hybel av meg.

Vi trekker leien direkte fra brutto lønn.

* Opptjenes det feriepenger av disse pengene?

* Skal den ansatte skatte av pengene?

* Må jeg betale arb.giveravgift av pengene?

Dersom det er nei på alle disse er det jo greit, hvis ikke blir det jo ikke lønnsomt for noen av oss...

* Dersom det er ja på alle - er det lettere å sette ned lønnen, og heller tilby gratis bolig som et frynsegode?

* Må han/jeg i så fall skatte av eller innberette dette på noen måte?

Takk for hjelpen :)

Gjest skatteøkonom
Skrevet

alle fordeler ved arbeid er skattepliktige

det er nok i brutto lønn du må trekke husleien

klart du kan gi en gratis bolig som et frynsegode, men din ansatt må fortsatt betale skatt for fordelen og du må oppgi det

sjekk gjerne www.skatteetaten.no

Gjest Persille
Skrevet

alle fordeler ved arbeid er skattepliktige

det er nok i brutto lønn du må trekke husleien

klart du kan gi en gratis bolig som et frynsegode, men din ansatt må fortsatt betale skatt for fordelen og du må oppgi det

sjekk gjerne www.skatteetaten.no

Jeg håpet på å slippe å lese meg gjennom alt, nemlig :)

Så jeg håper jeg får noen enkle svar her inne i stedet :)

Skrevet

Jeg tror han skal betale skatt, og at du skal betale arbeidsgiveravgift. Det blir lettere hvis du bare leier ut til ham på privat basis, uten å blande inn lønnen.

Gjest Mr Pimmel
Skrevet

Slik jeg ser det, er det ikke lovlig iom den nye husleieloven.

Leietaker må betale full leie og arbeidsgiver betale lønn, skatt og arbeidsgiveragift som vanlig.

Det er heller ikke lenger lovlig å kreve noen ytelser utenom husleie. Snømåking, maling ute, reparasjoner, barnepass, vakthold, bilvask osv, alt må lønnes på vanlig måte og leietaker betale husleie.

Sikkert fordi det har vært vanlig å snike seg unna skatt på ulike måter og legge husleiere under ulike press med påfølgende konflikter og surr.

Gjest Mr Pimmel
Skrevet

Du har heller ikke lov å trekke husleien av lønna.

Gjest Persille
Skrevet

Jeg tror han skal betale skatt, og at du skal betale arbeidsgiveravgift. Det blir lettere hvis du bare leier ut til ham på privat basis, uten å blande inn lønnen.

Ja, det regnet jeg med.

Men poenget var at om jeg som arbeidsgiver dekket husleien for ham, som et gode, så kunne han tjene mindre og på den måten betale mindre skatt, i tillegg til at jeg sparer arb.giveravgift...

Men jeg finner lite informasjon om dette uten om det dere sier.

Skrevet

Det er ikke lov til å gi husleie som frynsegode. I såfall hadde helt sikkert svært mange betalt husleie for sine ansatte (nettopp for å spare arbeidsgiveravgift og at arbeidstaker skal spare skatt).

Så du kan like godt holde leieforholdet utenom. (Usikker på om du i det hele tatt har lov til å trekke husleie via lønna)

Gjest Persille
Skrevet

Det er ikke lov til å gi husleie som frynsegode. I såfall hadde helt sikkert svært mange betalt husleie for sine ansatte (nettopp for å spare arbeidsgiveravgift og at arbeidstaker skal spare skatt).

Så du kan like godt holde leieforholdet utenom. (Usikker på om du i det hele tatt har lov til å trekke husleie via lønna)

Ok.

Det jeg hadde tenkt var at jeg leide hybelen av hun som eier huset, og så får han bo der "gratis".

Han får bare lavere lønn enn han ellers ville hatt, så jeg hadde ikke tenkt å oppgi mer enn det han tjener nå som lønn, selv om han ville tjent mer om han ikke bodde gratis.

Men ser ut til at det ikke er lov da...

Skrevet

Vi har hatt mange arbeidstakere som har leiet hus/hybler av bedriften. Bruttolønnen blir selvsagt oppgitt som lønn, og hele lønnen blir det trukket skatt av. Leieren kunne like gjerne satt pengene inn på en konto; hverken firma eller ansatt skal tjene på at husleien av en eller annen grunn går om lønnskontoen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...