tut og kjør Skrevet 31. mai 2005 Skrevet 31. mai 2005 Jeg går voksenopplæring i hjelpepleierfag, og har valgt min første prosjektoppgave. Jeg endte opp med å jobbe med "språkløse i helsenorge". I hovedsak da, tenker jeg på tegnspråk. Det er jo jeg som blir den språkløse her, siden jeg ikke kan tegnspråk.... Hvordan jeg som fremtidig hjelpepleier vil måtte forholde meg til mennesker som er avhengig av 3. person for at vi skal kunne kommunisere.. Taushetsplikten, brukerens rett til privatliv... Jeg vet vel egentlig ikke helt hva jeg tenker om dette, men det jeg lurer på er muligheten for kurser, tegnspråk på læreplanen og hvorfor vi som utdanner oss innen helse ikke har dette som fag? Også lurer jeg på mer :-) 1. Finnes det oversikt over antallet døve i Norge? 2. Finnes det oversikt over hvor mange innen helsevesenet som er tegnspråkkyndige? 3. Hvor mange tolker finnes det, og hvor er de lokalisert? 4. Hvordan går man fram for å få tak i en tolk? 5. Ventetid på tolk? Kommer sikkert og maser etter mer om en stund :-) Og før noen foreslår det; JA jeg har vært i kontakt med døveforbundet, men de har landsmøte og kan ikke hjelpe meg før etter sommerferien.....har frist til den 14/6 jeg.... Stooor klem 0 Siter
Gjest togli Skrevet 31. mai 2005 Skrevet 31. mai 2005 Har ikke tid til å skrive noe mer nå, men kanskje du finner noe du kan bruke her (klikk deg evt videre på linkene som ligger der..): http://www.deafnet.no/index.jsp Forresten: Landsmøtet er ferdig :-) 0 Siter
tut og kjør Skrevet 31. mai 2005 Forfatter Skrevet 31. mai 2005 Har ikke tid til å skrive noe mer nå, men kanskje du finner noe du kan bruke her (klikk deg evt videre på linkene som ligger der..): http://www.deafnet.no/index.jsp Forresten: Landsmøtet er ferdig :-) Da har de nok masse de skal gå over i ettertid da :-) Mailen fra de der de ba meg vente til over sommeren fikk jeg på torsdag i forrige uke... Har vært inne på deafnet.no og plukka litt der, men føler at jeg kommer til kort. sikkert fordi at mine egne kunnskaper er så små. så jeg får snuse litt til. Veilederen min mener vel at jeg bør vurdere nytt prosjekt etter å ha skalla i veggen i 3 uker...kan vel kanskje si meg enig, men jeg VIL IKKE!! Dette er jo det som interesserer meg! Isj!! Fulgte med på "Jakten på Monica" på NRK for "hundre år siden" og kan på tegnspråk fortelle at jeg er født i mars.....hihi klem 0 Siter
Gjest togli Skrevet 31. mai 2005 Skrevet 31. mai 2005 Da har de nok masse de skal gå over i ettertid da :-) Mailen fra de der de ba meg vente til over sommeren fikk jeg på torsdag i forrige uke... Har vært inne på deafnet.no og plukka litt der, men føler at jeg kommer til kort. sikkert fordi at mine egne kunnskaper er så små. så jeg får snuse litt til. Veilederen min mener vel at jeg bør vurdere nytt prosjekt etter å ha skalla i veggen i 3 uker...kan vel kanskje si meg enig, men jeg VIL IKKE!! Dette er jo det som interesserer meg! Isj!! Fulgte med på "Jakten på Monica" på NRK for "hundre år siden" og kan på tegnspråk fortelle at jeg er født i mars.....hihi klem Nå er de iallefall avslørt ;-) Hmm, jeg vet ikke helt hvem andre du kan få hjelp av. Finnes det ikke noe som heter "Helsetjenesten for funksjonshemmede"? kanskje de kan sende deg videre i systemet til noen som kan om døve og helsetilbud for dem? 0 Siter
Gjest togli Skrevet 31. mai 2005 Skrevet 31. mai 2005 Da har de nok masse de skal gå over i ettertid da :-) Mailen fra de der de ba meg vente til over sommeren fikk jeg på torsdag i forrige uke... Har vært inne på deafnet.no og plukka litt der, men føler at jeg kommer til kort. sikkert fordi at mine egne kunnskaper er så små. så jeg får snuse litt til. Veilederen min mener vel at jeg bør vurdere nytt prosjekt etter å ha skalla i veggen i 3 uker...kan vel kanskje si meg enig, men jeg VIL IKKE!! Dette er jo det som interesserer meg! Isj!! Fulgte med på "Jakten på Monica" på NRK for "hundre år siden" og kan på tegnspråk fortelle at jeg er født i mars.....hihi klem når jeg søkte på døve+helsetjenester på Google. Der har du kanskje sjekka allerede? 0 Siter
ariadne Skrevet 31. mai 2005 Skrevet 31. mai 2005 Mulig du kan hente noe her: http://www.statped.no/ 0 Siter
Gjest nynneli Skrevet 31. mai 2005 Skrevet 31. mai 2005 For å få tolk kan man også henvende seg via hjelpemiddelsentralen? Hvertfall for å få skrivetolk. Sjekk også www.odf.no (oslo døveforening), der ligger det også flere linker videre til tilsvarende sider. 0 Siter
tut og kjør Skrevet 1. juni 2005 Forfatter Skrevet 1. juni 2005 For å få tolk kan man også henvende seg via hjelpemiddelsentralen? Hvertfall for å få skrivetolk. Sjekk også www.odf.no (oslo døveforening), der ligger det også flere linker videre til tilsvarende sider. hjertelig takk! hopper inn med en gang! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.