Gjest M.Angelica Skrevet 31. mai 2005 Skrevet 31. mai 2005 Nei, jeg går jo bare i sirkler på gårdsplassen her, så klart. Mens jeg doler. *Ler* Steike, du er god! =) (Er det da man er avhengig av dol?!?!) 0 Siter
Gjest baremei Skrevet 31. mai 2005 Skrevet 31. mai 2005 jaha, jeg regner med du da har høy utdanning innenfor dette siden du sier imot slankeeksperter og kostogerneringseksperter?! man bør slutte å spise 3-4timer før man legger seg! Hei.En kalori er en kalori, enten det er morgen eller kveld. Jeg studerer ernæring, og jeg har aldri hørt lærerne mine(som er "ernæringseksperter", dvs. ernæringsfysiologer og professorer i nutrisjon bl.a.) si det du påstår. Vi lærer at det er det TOTALE ANTALLET kalorier i løpet av dagen som teller for om man går opp, ned, eller holder vekten, ikke NÅR man inntar dem! 0 Siter
Gjest baremei Skrevet 31. mai 2005 Skrevet 31. mai 2005 Høres kjempesunt og bra ut dette! For å forebygge div. sykdommer(kreft f.eks) anbefales et inntak av frukt og grønt på minst 500 g/dag. Dette kommer du godt over, bravo! Mange her inne påstår at du bør spise mer fiber, men frukt og grønt, som du har rikelig av i kosten din, er faktisk stappfulle av fiber:) Bare pass på å variere, så du ikke blir lei, og så du får i deg alle næringsstoffene kroppen trenger. Feit fisk, som makrell, sild og laks bør du nok spise et par ganger i uka, for å få i deg sunt, flerumettet fett.Du kan også gjerne bytte ut smoothiesene med brødmat eller havregrøt iblant. Og ikke vær redd for å spise litt poteter, pasta,og (brun)ris.Det metter bra, og inneholder ikke så mye kcalorier. Litt mer melkeprodukter og ost(enn 1 dl yoghurt) ville jeg ha tilført for sikre meg tilstrekkelig med kalsium. 6 frukter daglig når man vil slanke seg, er kanskje litt i meste laget.Men i og med at du spiser det i stedet for brødmat, blir det helt ok kalorimessig. Velger du å bytte ut noen av fruktene med grønnsaker, er det lurt å velge næringsrike rotfrukter, som gulrot og kålrot f.eks. Bønner og bønnespirer er også supert! Agurk, derimot, og til dels tomat, er dyre og lite næringsrike(agurk er nesten bare vann), samt ressurskrevende/lite smarte ut ifra et økologisk perspektiv... Lykke til! Om du har et rett kalorinivå m.h.t. vektnedgang, ser du jo best ved å veie og måle deg en gang i uka. Vanskelig å gi deg eksakte råd når man ikke vet hvor "stor" du er, hvor mye du beveger deg osv. Men kosten din er ihvertfall svært bra for å holde seg sunn og frisk, det er sikkert! 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 31. mai 2005 Skrevet 31. mai 2005 Du mener Atkins - ikke Fedon. Fedon sier det samme som deg omtrent. Atkins er langt mer ekstrem enn Fedon, det er korrekt. Men begges dietter går på å holde karbohydratnivået nede. Dog kunne jeg vel omtrent skrevet "borte" hva Atkins angår. Det er for øvrig ikke Fedon som har funnet fram til dette. Mannen var bare lur nok til å skrive en bok om en velkjent diett, og markedsføre seg selv og dermed bli rik. Det skal han ha for. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 31. mai 2005 Skrevet 31. mai 2005 Igjen - du sier det samme som Fedon, tro det eller ei. Men det generelle er de fleste enige om. Det alle derimot krangler om er hvor mye man skal dytte i seg fra henholdsvis proteiner, fett og karbohydrater. 0 Siter
ariadne Skrevet 31. mai 2005 Skrevet 31. mai 2005 Hei.En kalori er en kalori, enten det er morgen eller kveld. Jeg studerer ernæring, og jeg har aldri hørt lærerne mine(som er "ernæringseksperter", dvs. ernæringsfysiologer og professorer i nutrisjon bl.a.) si det du påstår. Vi lærer at det er det TOTALE ANTALLET kalorier i løpet av dagen som teller for om man går opp, ned, eller holder vekten, ikke NÅR man inntar dem! Ernæring er jo religionskrig. 0 Siter
lalala1365380457 Skrevet 31. mai 2005 Skrevet 31. mai 2005 Som du burde vite har vi noe i kroppen som heter muskler. De fleste av oss, i hvert fall de av oss som kan bevege oss, har det. Dersom du spiser ditt siste måltid klokken 19:00, legger deg klokken 23:00, altså 4 timer senere, sover i 7 timer til klokka er 06:00, blir dette totalt 11 timer uten mat. Musklene dine trenger næring selv når du sover. Du trenger derfor og ha inntatt proteiner. Disse vil ikke gjøre deg fet, men de vil sørge for at du ikke mister muskler. Og når du vil miste fett er det ikke muskler du vil miste. Selv om idiotslavene til Grete Roede tror at en kilo er en kilo og så lenge man mister denne kiloen er det gull og grønne skoger, er det ikke slik det fungerer. Det er enklere og miste muskler enn fett, noe som medfører at, ja, du har gjetter rett, mange slankere mister mer muskler enn fett. Hva skjer når du mister 1 kilo i kroppsvekt og denne kiloen er muskler? Jo, det som skjer da er at fettprosenten din går opp. Det er enkel matematikk. Prosentrening og greier, for å fortsette barnhagespråket mitt. Ikke nok med at du mister muskler og øker i fettprosent er det et faktum at mer muskler sørger for høyere forbrenning. Altså er også det en veldig god grunn til at du bør unngå å miste muskler. Selv ville jeg, dog innser jeg at det blir i overkant fanatisk for folk flest, dyttet i meg ca. 30 gram proteiner blandet i vann umiddelbart før jeg la meg om kvelden. Det er viktigst for de som trener styrke, helt korrekt, men det ville også gjort godt for en vanlig person som lever på diett. Når Grete Roede og de andre som tar penger for sine banale kurs holder foredrag for sauene sine, er de ikke dummere enn at de vet at du og de andre pengegiverne tror en kilo er en kilo uansett om det er vann, fett eller muskler man mister. Og ved å kutte ut det siste måltidet vil du meget mulig synke raskere i vekt, men du når ikke ditt mål dersom det er fett du vil miste. Så vidt jeg vet er det fett de fleste vil miste. Jeg har ikke høy utdannelse innen dette, men jeg har 10 år med aktiv trening og har nok lest mer på området enn de fleste. Du, derimot, ser ut til og ha lest ei bok og stoler blindt på den. åherregud! hvordan kan du svare slik til noen???? så utrolig nedlatende du der!! jeg har aldrig lest eller følgt grete roede. derimot har jeg lest masse på nett om diverse slanking, kosthold osv. i tillegg har jeg hørt mye fra mange forskjellige kanter, amerikanske og andre verdenskjente 'slankeeksperter'. Atpåtil at min mor jobber daglig og har en haug med utdanning innenfor kostogernering, så du kan ta å droppe den derre nedlatende skrivemåtendin din!! synes bare skrivemåten din sier en hel del om deg!! jessør, jadda, du vet sikkert alt best, ettersom du har trent i 10 år! seriøøøøøøst!!! 0 Siter
flisa Skrevet 31. mai 2005 Skrevet 31. mai 2005 Atkins er langt mer ekstrem enn Fedon, det er korrekt. Men begges dietter går på å holde karbohydratnivået nede. Dog kunne jeg vel omtrent skrevet "borte" hva Atkins angår. Det er for øvrig ikke Fedon som har funnet fram til dette. Mannen var bare lur nok til å skrive en bok om en velkjent diett, og markedsføre seg selv og dermed bli rik. Det skal han ha for. Han skal ikke holde karbohydratnivået neden -han skal begrense matvarer med "RASKE KARBOHYDRATER" - behandlet og foredlet mat - sukker og sånn. 0 Siter
lalala1365380457 Skrevet 31. mai 2005 Skrevet 31. mai 2005 Hei.En kalori er en kalori, enten det er morgen eller kveld. Jeg studerer ernæring, og jeg har aldri hørt lærerne mine(som er "ernæringseksperter", dvs. ernæringsfysiologer og professorer i nutrisjon bl.a.) si det du påstår. Vi lærer at det er det TOTALE ANTALLET kalorier i løpet av dagen som teller for om man går opp, ned, eller holder vekten, ikke NÅR man inntar dem! hvis du tenker litt logisk over det så er forbrenningen varierende i løpet av dagen, dvs om du spiser mye på kvelden hvorpå du sover etterpå og dermed har den laveste forbrenningen i løpet av hele døgnet. 0 Siter
Gjest Matvraket Skrevet 31. mai 2005 Skrevet 31. mai 2005 Tusen takk alle som har svart meg, mange gode råd og tips! Veldig fornøyd med meg selv og føler at jeg er på rett vei :-) 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 31. mai 2005 Skrevet 31. mai 2005 åherregud! hvordan kan du svare slik til noen???? så utrolig nedlatende du der!! jeg har aldrig lest eller følgt grete roede. derimot har jeg lest masse på nett om diverse slanking, kosthold osv. i tillegg har jeg hørt mye fra mange forskjellige kanter, amerikanske og andre verdenskjente 'slankeeksperter'. Atpåtil at min mor jobber daglig og har en haug med utdanning innenfor kostogernering, så du kan ta å droppe den derre nedlatende skrivemåtendin din!! synes bare skrivemåten din sier en hel del om deg!! jessør, jadda, du vet sikkert alt best, ettersom du har trent i 10 år! seriøøøøøøst!!! Jeg sier ikke at jeg vet best. Det får andre såkalte eksperter påstå. Jeg påstår bare at du tar feil når du sier det er lurt å dytte innpå det siste måltidet så mye som 3-4 timer eller mer før man legger seg. Men nå har jeg skrevet hvorfor du tar feil. Du kan i det minste fortelle meg hvorfor du mener jeg tar feil. 0 Siter
lalala1365380457 Skrevet 31. mai 2005 Skrevet 31. mai 2005 Jeg sier ikke at jeg vet best. Det får andre såkalte eksperter påstå. Jeg påstår bare at du tar feil når du sier det er lurt å dytte innpå det siste måltidet så mye som 3-4 timer eller mer før man legger seg. Men nå har jeg skrevet hvorfor du tar feil. Du kan i det minste fortelle meg hvorfor du mener jeg tar feil. oppgaven til protein i kroppen er å fornye og reparere celler. det inngår i hormonproduksjon og enzymproduksjon. vi trenger ca 1 gram pr kg legemsvekt, alt som ikke blir brukt til vedlikehold og nyproduksjon blir forbrent som kcal og overskudd lagret som kroppsfett. det farlige med å ta for høyt protein inntak er at det belaster nyrene under fraskillensen av nitrogen og svovel. på kveld og natt er det kun basalmetabolismen som trenger energi,hvilket er lite i forhold til det du trenger gjennom dagen. altså spiser du måltid senere enn 3-4t før man legger seg vil selv protein bli omdannet til fett i kroppen! 0 Siter
serendipity Skrevet 31. mai 2005 Skrevet 31. mai 2005 om du slanker deg så er det en fordel om det siste måltidet spises 3-4 timer før du legger deg, om man slutter å spise tidligere er det bare ett pluss! Tull og tøys det egentlig antall kalorier du fører i deg og hva du forbrenner som er sluttsummen! 0 Siter
lalala1365380457 Skrevet 31. mai 2005 Skrevet 31. mai 2005 Tull og tøys det egentlig antall kalorier du fører i deg og hva du forbrenner som er sluttsummen! les tråd postet lengre nede kl 2051 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 31. mai 2005 Skrevet 31. mai 2005 oppgaven til protein i kroppen er å fornye og reparere celler. det inngår i hormonproduksjon og enzymproduksjon. vi trenger ca 1 gram pr kg legemsvekt, alt som ikke blir brukt til vedlikehold og nyproduksjon blir forbrent som kcal og overskudd lagret som kroppsfett. det farlige med å ta for høyt protein inntak er at det belaster nyrene under fraskillensen av nitrogen og svovel. på kveld og natt er det kun basalmetabolismen som trenger energi,hvilket er lite i forhold til det du trenger gjennom dagen. altså spiser du måltid senere enn 3-4t før man legger seg vil selv protein bli omdannet til fett i kroppen! Det nytter ikke å diskutere det her, men jeg vil i det minste råde deg til å lese litt av ulike kostholdsguruer, de som ikke mener det samme. For ingen er enige, og du har hengt deg opp i noe jeg har til gode å se noen andre enn forfattere av gamle legebøker påstå. Og de er mildt sagt rimelig utdaterte. 0 Siter
serendipity Skrevet 31. mai 2005 Skrevet 31. mai 2005 om du slanker deg så er det en fordel om det siste måltidet spises 3-4 timer før du legger deg, om man slutter å spise tidligere er det bare ett pluss! Veldig mange legger seg si kl. 22.30, skal man da ikke spise noe etter kl. 18.30 om det er 4 timer, og gjerne før!?!?!? Så si en time da kl. 17.30 ?? Ja, det blir sikkert en stabil og fin forbrenning??? Jeg tror man kommer lengst med sunt fornuft og sunn fornuft sier meg at jeg hadde tatt neon knakkebrød og en yoghurt va. kl. 19.30/ 20.00, men ikke spise middag to ganger, spiste jeg deromot ikkemiddag kl. 16.00 , men noe letter kunne jeg tatt middag ca. 19.30 0 Siter
lalala1365380457 Skrevet 31. mai 2005 Skrevet 31. mai 2005 Det nytter ikke å diskutere det her, men jeg vil i det minste råde deg til å lese litt av ulike kostholdsguruer, de som ikke mener det samme. For ingen er enige, og du har hengt deg opp i noe jeg har til gode å se noen andre enn forfattere av gamle legebøker påstå. Og de er mildt sagt rimelig utdaterte. nei du har rett i en ting; det nytter ikke å diskutere her! og hvis du kun har sett det i gamle legebøker anbefaler jeg deg å oppdatere deg litt! hehe =P 0 Siter
lalala1365380457 Skrevet 31. mai 2005 Skrevet 31. mai 2005 Veldig mange legger seg si kl. 22.30, skal man da ikke spise noe etter kl. 18.30 om det er 4 timer, og gjerne før!?!?!? Så si en time da kl. 17.30 ?? Ja, det blir sikkert en stabil og fin forbrenning??? Jeg tror man kommer lengst med sunt fornuft og sunn fornuft sier meg at jeg hadde tatt neon knakkebrød og en yoghurt va. kl. 19.30/ 20.00, men ikke spise middag to ganger, spiste jeg deromot ikkemiddag kl. 16.00 , men noe letter kunne jeg tatt middag ca. 19.30 3-4 timer, generellt ikke etter 19-1930 mener jeg at jeg skreve en eller annen plass. hehe, ble så mange innlegg her at jeg har ikke peling på hvor jeg skrev det. såklart er det forskjell om man tar en lett suppe, litt frukt, youghurt e.l., men man bør generellt unngå kveldsspising under slanking. 0 Siter
Freya Skrevet 31. mai 2005 Skrevet 31. mai 2005 *Ler* Steike, du er god! =) (Er det da man er avhengig av dol?!?!) Hihi, man kan kanskje si det, ja. 0 Siter
Gjest baremei Skrevet 31. mai 2005 Skrevet 31. mai 2005 hvis du tenker litt logisk over det så er forbrenningen varierende i løpet av dagen, dvs om du spiser mye på kvelden hvorpå du sover etterpå og dermed har den laveste forbrenningen i løpet av hele døgnet. Hvis DU tenker litt logisk, vet du at forbrenningen stiger av at en spiser.Men jeg gidder ikke diskutere dette med deg mer.Du får tro akkurat hva du vil. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.