Gå til innhold

HVORFOR fikk norge en ny grunnlov 1814?

Anbefalte innlegg

Gjest pippi strømpe
Skrevet

HVORFOR fikk norge en ny grunnlov 1814? ikke HVORDAN, det vet jeg.

Gjest bedrich
Skrevet

Sikkert fordi vi skulle bli en nasjon der navnet skulle skrives med stor forbokstav.

Skrevet

Sikkert fordi vi skulle bli en nasjon der navnet skulle skrives med stor forbokstav.

*S*

Og attpåtil så var det ikke en NY grunnlov, men Grunnloven! ;-) Vi hadde ikke noen annen grunnlov før denne.

Skrevet

Fordi som du sikkert vet ble unionen med sverige opphevet, og norge trengte sin egen grunnloven.

i Begynnelsen av mai 1814 samlet en god del embetsmenn seg på eidsvoll og skrev grunnloven, 17.mai 1814 var den ferdig og norge hadde fått sin egen grunnlov.

Skrevet

Fordi som du sikkert vet ble unionen med sverige opphevet, og norge trengte sin egen grunnloven.

i Begynnelsen av mai 1814 samlet en god del embetsmenn seg på eidsvoll og skrev grunnloven, 17.mai 1814 var den ferdig og norge hadde fått sin egen grunnlov.

nix, det var unionen med Danmark som ble opphevet i 1814.

unionen med Sverige ble opphevet i 1905

Skrevet

Jeg skulle akkurat til å stille spørsmålstegn ved det samme, men bestemte meg for å dobbeltsjekke at jeg ikke har misoppfattet historien helt :-)

"..................................."

Skrevet

Norge var heller ikke i union med Danmark, men underlagt dansk styre.

Skrevet

Norge var heller ikke i union med Danmark, men underlagt dansk styre.

veit det men orka ikke ta hele forklaringen jeg så for meg...

Skrevet

veit det men orka ikke ta hele forklaringen jeg så for meg...

:-)

Skrevet

Litt Mossehistorie også:

Sommeren 1814 ledet kong Christian Frederik norskehæren i krig mot svenskene, noe som førte til at Sverige godtok den nye norske Grunnloven og det valgte Storting, som allerede var vedtatt på Eidsvoll 17.mai samme år. Det var i denne bygningen at svenskene underskrev "Konventionen

i Moss".

Konventionsgården ser slik ut:

http://images.google.com/images?q=Konventionsg%C3%A5rden&hl=no&lr=&sa=N&tab=wi

:-)

Mrs. Wallace
Skrevet

Fordi vi ikke hadde noen grunnlov fra før.

Gjest Elextra
Skrevet

Vi fikk ikke en ny grunnlov, vi fikk vår første Grunnlov.

Foranledningen var, som nevnt annet sted i tråden, at vi var fri fra Danmark.

Skrevet

Vi hadde vært lenge i union med Danmark og var lei av det. Danmark hadde nettopp slitt seg ut i Napoleonskrigen fordi de hadde satset på Napoleon som tapte. Nordmennene antok derfor at Danmark var for svak til å gjøre motstand og grep sjansen og laget en grunnlov som skulle danne grunnlaget for en selvstendig nasjon.

Dessverre grep seierherrene inn, og presset danskene til å avgi Norge til Sverige og det tok enda en god stund før vi ble selvstendige.

Gjest Kromblom
Skrevet

Jeg skulle akkurat til å stille spørsmålstegn ved det samme, men bestemte meg for å dobbeltsjekke at jeg ikke har misoppfattet historien helt :-)

"..................................."

Du, jeg må le litt..

...man stiller ikke et spørsmålstegn????

Man stiller et spørsmål, eller man setter et spørsmålstegn ved noe!

Skrevet

Du, jeg må le litt..

...man stiller ikke et spørsmålstegn????

Man stiller et spørsmål, eller man setter et spørsmålstegn ved noe!

Kanskje det var det jeg egentlig mente, men skrev feil? :-)

".................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...