Gå til innhold

kan noen forklare meg (om eu-valget)

Anbefalte innlegg

Angela1365380318
Skrevet

Hvorfor det er snakk om at det må bli gjenvalg i frankrike siden det ble nei til eu-grunnloven? Har også hørt at det blir omvalg om det blir nei i nederland også (noe jeg har svært gode grunner til å tro at det blir) Også snakker man om omvalg til om norge skal bli med i eu, ennå det ikke er så lenge siden sist.

Er det slik at dersom flertallet sier nei så må man ha omvalg?

Det jeg har lært om omvalg er at dersom det har skjedd feil eller juks ved valgene tas de på nytt eller om det er svært lite som skiller de to resultatene.

Gjest ramskall
Skrevet

Problemet er at at man ofte ikke blir enige om spørsmålet som skal stilles, hvordan det skal stilles og når i en prosess. Ofte kan grupper påvirke både spørsmålet og resultatet bl a ved å utnytte folks uvitenhet og lage uttrykksfulle slagord som kan påvirke de som har niks peiling.

Norges statsforfatning har tatt mange store avgjørelser siden 2. VK uten å spørre folket, det er i grunnen rart at de spør nå om vi skal inn i EU.

Spørsmålet om Frankrike har jeg ikke så mye greie på, men jeg har sett slagordene om "den polske rørleggeren" som da kommer og gjør like bra jobb som franske til halve prisen, mens de franske må legge ned. Og de franske forbrukere som vil ha billigere tjenester.

Stor sett kan vel alle stater bestemme reglene for folkeavstemning selv, det er også et problem, da ofte grupper ikke godtar å tape og iverksetter tiltak for å stoppe alt fordi de påstår at alle er blitt lurt.

Skal man ha strid, er det bare å arrangere folkeavstemninger.

Ofte vil grupper skape strider som ellers ikke ville kommet om det hadde vært opp til regjeringsmakten å avgjøre.

Skrevet

Chirac og den franske regjering, gikk veldig tungt inn for at Frankrike burde stemme ja til Eu's grunnlovstraktat.

At de tapte folkeavstemningen i en så viktig sak, er å betrakte som en slags mistillit innen parlamentarismen, derfor snakkes det om å utskrive nyvalg.

Bratteli-regjeringen gikk også av her i Norge i 1972, når det ble nei ved folkeavstemningen til "EF"

At man bringer en slik viktig sak som et EU-valg, inn for en ny folkeavstemning etter noen år, har sammenheng med at nye velger grupper har kommet til siden forrige folkeavstemning.

Skrevet

Chirac og den franske regjering, gikk veldig tungt inn for at Frankrike burde stemme ja til Eu's grunnlovstraktat.

At de tapte folkeavstemningen i en så viktig sak, er å betrakte som en slags mistillit innen parlamentarismen, derfor snakkes det om å utskrive nyvalg.

Bratteli-regjeringen gikk også av her i Norge i 1972, når det ble nei ved folkeavstemningen til "EF"

At man bringer en slik viktig sak som et EU-valg, inn for en ny folkeavstemning etter noen år, har sammenheng med at nye velger grupper har kommet til siden forrige folkeavstemning.

"At man bringer en slik viktig sak som et EU-valg, inn for en ny folkeavstemning etter noen år, har sammenheng med at nye velger grupper har kommet til siden forrige folkeavstemning. "

Dette argumentet kan jo også snus: Etter et visst antall år som EU-medlem, må et land kunne ta medlemsskapet opp til ny vurdering p.g.a nye velgergrupper.

Skrevet

"At man bringer en slik viktig sak som et EU-valg, inn for en ny folkeavstemning etter noen år, har sammenheng med at nye velger grupper har kommet til siden forrige folkeavstemning. "

Dette argumentet kan jo også snus: Etter et visst antall år som EU-medlem, må et land kunne ta medlemsskapet opp til ny vurdering p.g.a nye velgergrupper.

Nå var det forsåvidt ikke EU-valg i Frankrike, men jeg mener jo at et medlemskap eller ikke medlemskap, vil måtte påvirkes av den debatt og de politiske strømninger som råder i et land. Ingen kan tvinge en nasjon til medlemskap. Men samtidig har man jo en viss moral å ivareta overfor samarbeidspartnere, både som nasjon og som enkeltmenneske.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...