Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.Har over lengre tid no slitt med smerter i brystet.Dette gjer også at eg er kvalm, spesiellt om morgonen og ut over dagen, men ofte heile døgnet. Smerten er sentrert rundt og under brystbeinet og øvre del av magen, med små strålingar ut mot skuldrane, hals og nakke. Slit også med diare kontra forstoppelse, noko som resulterer i hyppige toalettbesøk.For meg virker det som det sit i fordøyelsessystemet, då eg har mykje sure oppstøt o.l. Drikk ellers ein del Nyco på dei verste dagane, men dette lindrer det berre ei stund. Kan også legge til at i vinter fekk eg kraftige frysninger når det var mest ille, og at eg då var plaga av ising i dette området. Kva kan dette være?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/186329-smerter-i-brystet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Dette kan godt være sår slimhinne i spiserør, magesekk eller tolvfingertarm pga syre-overskudd. Dersom spiserøret er skadet vil smerten ofte være værst fastende og liggende, mens sår/skader lenger ned oftest er værst etter mat-inntak, særlig sterkt krydret og fet mat. Syre-overskudd kan behandles med syreblokkerende medisiner; såkalte H2-blokkere kan kjøpes reseptfritt. På resept finnes kraftigere medisiner. Dersom kuren ikke virker, eller du får tilbakefall, bør du kontakte lege for videre undersøkelser. Biola-melk iblandet fiberpulveret Vi-siblin ( apotekvare) hjelper på ujevn tarm-aktivitet. Er enig i at smertene høres ut som et mage/tarm-problem, men ved usikkerhet bør du få en helsesjekk der f.eks hjertesykdom utelukkes; dette er mer aktuelt dersom du er gammel, røker etc..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/186329-smerter-i-brystet/#findComment-1279015
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...