Gå til innhold

Psykopaten - hvordan "avsløre" ham?


Gjest absolutt anonym

Anbefalte innlegg

Gjest absolutt anonym

Jeg var i mange år gift med en som har mange og tydelige tegn på psykopati, og nå ligger vi i bitter strid ang daglig omsorg for felles barn.

Dette er noe av det han har gjort så langt: Manipulert ungene, snurra sosionomen (som skulle være nøytral) rundt lillefingeren, lurt personalet på skolen til sønnen vår og alle vi har vært i kontakt med på familievernkontoret trill rundt. Han klarte til og med til en viss grad å imponere den sakkyndige som var oppnevnt av retten. I tillegg kommer selvsagt ansvarsfraskrivelse, trusler, ryktespredning, manglende evne til selvinnsikt etc.

Mitt spørsmål er kort og greit: Har jeg noen mulighet til å avsløre ham? Tror (for å si det pent) ikke at ungen har godt av å bo fast sammen med ham.

Jeg blir veldig takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må vel nesten få en psykiatrisk diagnose på ham da? Og det er kanskje ikke så lett... Nei, ikke vet jeg, høres ikke greit ut det der, men håper det kommer til en løsning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magna

Det aller beste er at du har kommet deg ut av samme hus som han.

Men "eventyret" er ikke slutt enda....om det slutter noen gang. Da må han i tilfelle dø...

Å avsløre en psykopat er en umulig oppgave, ellers hadde han ikke vært psykopat.

H*n gjør som det du bekriver, men er egentlig en faen og er samtidig temmelig intelligent.

Det beste for deg og ungene er å få en best mulig avtale med han, hvis det går ann.

Jobb aktivt med å fremstille din sak for din advokat. Du klarer ikke å slåss mot han alene, da knekker han deg.

Kjemp for ungene dine sitt beste. De vil gjennomskue han etterhvert.

Det er bare så inderlig trist at også fagekspertisen ikke klarer å gjennomskue disse menneskene.... Det sier litt om deres utspekulerte "dyktighet" på det psykiske område.

Ikke la han knekke deg. Han spiller sitt livs spill nå. Dette er noe han kan og dere er viktige for han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

firebird1365380441

En professor i psykiatri ved universitetet i Oslo har skrevet boka "Sjarmør og tyrann".Du kan bestille den på denne nett adressen:www.aschehoug.no

Boka handler om psykopater og mennesker med psykopatiske trekk.Disse menneskene er svært vanskelige å forholde seg til.De plager omgivelsene med vold,manipulering,løgnaktighet,selvgodhet og ansvarsfraskrivelse.De er fedre,mødre,ektefeller,sjefer,arbeidskolleger,voldsmenn ,hvitsnippsforbrytere...you name it!

I denne boka beskrives psykopaten i teori og gjennom eksempler som er hentet fra virkeligheten.Kjennetegnene på denne typen psykdom er i boka nøye gjennomgått og beskrevet og årsaksforhold,samt utbredelsen av psykopati/psykopater........Boka gir i tillegg råd om hvordan mennesker som lever sammen med, eller som på andre måter omgås psykopater,kan beskytte seg på...

Jeg har denne boka selv og lærte mye.Psykopati som psykdoms diagnose er foresten på vei ut av lærebøkene nå.Nå heter det at folk som tidligere led av psykopati, lider av enten dyssosial eller antisosial personlighetsforstyrrelse.

Lykke til(og kom deg unna hvis du finner "sikkre" holdepunkter på at denne fyren er psykopat.Før eller senere vil han "knekke" deg)

Vennlig hilsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest livet lærer en

En professor i psykiatri ved universitetet i Oslo har skrevet boka "Sjarmør og tyrann".Du kan bestille den på denne nett adressen:www.aschehoug.no

Boka handler om psykopater og mennesker med psykopatiske trekk.Disse menneskene er svært vanskelige å forholde seg til.De plager omgivelsene med vold,manipulering,løgnaktighet,selvgodhet og ansvarsfraskrivelse.De er fedre,mødre,ektefeller,sjefer,arbeidskolleger,voldsmenn ,hvitsnippsforbrytere...you name it!

I denne boka beskrives psykopaten i teori og gjennom eksempler som er hentet fra virkeligheten.Kjennetegnene på denne typen psykdom er i boka nøye gjennomgått og beskrevet og årsaksforhold,samt utbredelsen av psykopati/psykopater........Boka gir i tillegg råd om hvordan mennesker som lever sammen med, eller som på andre måter omgås psykopater,kan beskytte seg på...

Jeg har denne boka selv og lærte mye.Psykopati som psykdoms diagnose er foresten på vei ut av lærebøkene nå.Nå heter det at folk som tidligere led av psykopati, lider av enten dyssosial eller antisosial personlighetsforstyrrelse.

Lykke til(og kom deg unna hvis du finner "sikkre" holdepunkter på at denne fyren er psykopat.Før eller senere vil han "knekke" deg)

Vennlig hilsen :)

dyssosial og antisosial, da går man glipp av mange kvinnelige psykopater...

tror alle pf i cluster b kan være psykopatiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dr. Frankenstein

dyssosial og antisosial, da går man glipp av mange kvinnelige psykopater...

tror alle pf i cluster b kan være psykopatiske.

Du må jo skjønne at det viktigste er at psykopatibegrepet i større grad knyttes til hankjønnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest livet lærer en

Du må jo skjønne at det viktigste er at psykopatibegrepet i større grad knyttes til hankjønnet.

Skal ærlig innrømme at selv om det ikke var lett å leve med en gutt med antisosial pf, så sliter en kusine av meg mye mer med en kvinnelig psykopat (tidl venninne/samboer) med diagnosene blandet, histrionisk og emosjonelt ustabil. Og politiet tar jo ikke truslene alvorlig heller, det er jo bare "jenteintriger". Men langt verre enn raseriutbruddet som skremte meg til å ringe politiet da jeg bodde med gutten. I tillegg den psykiske belastningen og trakasseringen. Helvetes mennesker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest absolutt anonym

En professor i psykiatri ved universitetet i Oslo har skrevet boka "Sjarmør og tyrann".Du kan bestille den på denne nett adressen:www.aschehoug.no

Boka handler om psykopater og mennesker med psykopatiske trekk.Disse menneskene er svært vanskelige å forholde seg til.De plager omgivelsene med vold,manipulering,løgnaktighet,selvgodhet og ansvarsfraskrivelse.De er fedre,mødre,ektefeller,sjefer,arbeidskolleger,voldsmenn ,hvitsnippsforbrytere...you name it!

I denne boka beskrives psykopaten i teori og gjennom eksempler som er hentet fra virkeligheten.Kjennetegnene på denne typen psykdom er i boka nøye gjennomgått og beskrevet og årsaksforhold,samt utbredelsen av psykopati/psykopater........Boka gir i tillegg råd om hvordan mennesker som lever sammen med, eller som på andre måter omgås psykopater,kan beskytte seg på...

Jeg har denne boka selv og lærte mye.Psykopati som psykdoms diagnose er foresten på vei ut av lærebøkene nå.Nå heter det at folk som tidligere led av psykopati, lider av enten dyssosial eller antisosial personlighetsforstyrrelse.

Lykke til(og kom deg unna hvis du finner "sikkre" holdepunkter på at denne fyren er psykopat.Før eller senere vil han "knekke" deg)

Vennlig hilsen :)

Takk for masse info!

Vi er skilt nå, og jeg jobber med å bygge opp selvtillit etc.

Nå er det ungene jeg bekymrere meg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigüedades

Det er vikitg å holde seg vekk, og ikke ta hevn. Ignorer alt du kan. La kanskje en advokat håndtere alle saker som dukker opp. Psykopaten vil ikke ha noe utbytte av å ramme fremmede. Psykopaten er ute tydeligvis ute etter deg, og du som er offeret må holde deg vekk, det er eneste måten.

Noen psykopater reagerer positivt på grove trusler, fordi eneste språket de skjønner er noen som er sterkere, eller har me makt og som tør å konfrontere dem så kraftig at de blir redde. Vanlig for en psykopat er å gå etter de svake som er et lett bytte og ofte bundet til dem på en eller annen måte.

Dette virker som en røverhistorie, men....

En psykopat ønsket å ramme sin ekskone med alle midler, prøvde å gjøre henne til nervevrak. En mørk kveld fikk psykopaten besøk av en mann med hette, hettemannen tømte en bøtte vann over han og holdt han nede mens han hvisket: du lar henne være i fred! Dermed forsvant hettemannen inn i skogen og ble borte. Uen lys i mørket kunne ikke mannen følge etter og se hvor han ble av. Alle nektet for å ha kjennskap til dette og politiet trodde ikke på det. Politiet kjente også til mannens problem med koneplaging og gjorde ikke noe som helst, jeg tipper de smilte i skjegget. De spurte bare hvorfor noen skulle ha interesse av å gjøre noe sånt? Den ene politimannen fortalte at han klappet mannen på skulderen og ba han gå hjem og legge seg nedpå litt, og ikke bry seg om alle spøkelsene :)

Det hjalp!

Men ikke gjør dette hjemme :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigüedades

Du må jo skjønne at det viktigste er at psykopatibegrepet i større grad knyttes til hankjønnet.

Og at kvinnelige psykopater ikke har eller får så mange anledninger til å leve ut sine problemer og ofte ikke har så mye makt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også anonym

En professor i psykiatri ved universitetet i Oslo har skrevet boka "Sjarmør og tyrann".Du kan bestille den på denne nett adressen:www.aschehoug.no

Boka handler om psykopater og mennesker med psykopatiske trekk.Disse menneskene er svært vanskelige å forholde seg til.De plager omgivelsene med vold,manipulering,løgnaktighet,selvgodhet og ansvarsfraskrivelse.De er fedre,mødre,ektefeller,sjefer,arbeidskolleger,voldsmenn ,hvitsnippsforbrytere...you name it!

I denne boka beskrives psykopaten i teori og gjennom eksempler som er hentet fra virkeligheten.Kjennetegnene på denne typen psykdom er i boka nøye gjennomgått og beskrevet og årsaksforhold,samt utbredelsen av psykopati/psykopater........Boka gir i tillegg råd om hvordan mennesker som lever sammen med, eller som på andre måter omgås psykopater,kan beskytte seg på...

Jeg har denne boka selv og lærte mye.Psykopati som psykdoms diagnose er foresten på vei ut av lærebøkene nå.Nå heter det at folk som tidligere led av psykopati, lider av enten dyssosial eller antisosial personlighetsforstyrrelse.

Lykke til(og kom deg unna hvis du finner "sikkre" holdepunkter på at denne fyren er psykopat.Før eller senere vil han "knekke" deg)

Vennlig hilsen :)

Boken er grei og lærerrik, og forteller deg hvordan du skal avsløre og komme løs fra en psykopats grep.

Men den forteller deg ikke hva du skal gjøre i en barnefordelingssituasjon.

I en slik situasjon har sakkyndig veldig mye å si for hvilken avgjørelse som kommer.

Til absolutt anonym. Du vil ganske sikkert aldri vinne frem i en rettsak om at han ikke skal ha samvær. Din jobb blir da å begrense samværet, for å skåne barna for uheldig påvirkning.

Jeg vet ikke hvilken type han er utad, om han er såkalt "vellykket" eller om han er en småkjeltring. Var/er han voldelig?

Og hva krever han? Daglig omsorg, eller omfattende samvær?

Fasaden til min eks sprakk etterhvert, han ble tatt på sine motsigelser...hva han sa kontra det han gjorde.

I tillegg har det vært en del uheldige episoder som har kommet frem.

Sakkyndig avslørte ham litt, under rettsaken ennå mer og i neste sak (han anket igjen), så vil han tape ansikt fullstendig.

Jeg har nå holdt på i 3 år, regner med at han anker til høyesterett.

Du skal starte med å notere ned alt som blir sagt og gjort og sette dette i system.

Hva sa han - hva gjorde han?

Har dere gjort noen avtaler - holdt han den?

Betro deg til andre, legen din, helsesøster, lærer på skolen, sjefen din.

Vet du om andre som har hatt dårlige erfaringer med ham, tidligere partner osv.

Alle som ikke har familiære eller andre tette bånd er gode vitner i en evt. sak.

Hvor store er barna, har de et godt forhold til sin far?

Setter han barna opp mot deg? Noter alt.

Fremstå aldri som aggressiv over andre, behold roen, få bekreftelse fra andre om at du er en god omsorgsperson og bygg opp din selvtillit.

Vis aldri din svakhet overfor ham.

Anmeld evt. forhold som er straffbare.

Ikke diskuter med ham, hold avstand, slik at han ikke klarer å påvirke deg til å vakle.

Dette er utrolig vanskelig, men det gjelder barna dine og du får styrke til å bære dette.

Selv i min situasjon, der jeg faktisk tilslutt ble trodd, så er det ikke over av den grunn.

Han vil fortsette å prøve, for systemet tillater ham det.

Jeg kan ikke ignorere en stevning fra retten,selv om jeg vet utfallet av saken.

Man må bare bite tennene sammen og gjøre det, av hensyn til barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest absolutt anonym

Boken er grei og lærerrik, og forteller deg hvordan du skal avsløre og komme løs fra en psykopats grep.

Men den forteller deg ikke hva du skal gjøre i en barnefordelingssituasjon.

I en slik situasjon har sakkyndig veldig mye å si for hvilken avgjørelse som kommer.

Til absolutt anonym. Du vil ganske sikkert aldri vinne frem i en rettsak om at han ikke skal ha samvær. Din jobb blir da å begrense samværet, for å skåne barna for uheldig påvirkning.

Jeg vet ikke hvilken type han er utad, om han er såkalt "vellykket" eller om han er en småkjeltring. Var/er han voldelig?

Og hva krever han? Daglig omsorg, eller omfattende samvær?

Fasaden til min eks sprakk etterhvert, han ble tatt på sine motsigelser...hva han sa kontra det han gjorde.

I tillegg har det vært en del uheldige episoder som har kommet frem.

Sakkyndig avslørte ham litt, under rettsaken ennå mer og i neste sak (han anket igjen), så vil han tape ansikt fullstendig.

Jeg har nå holdt på i 3 år, regner med at han anker til høyesterett.

Du skal starte med å notere ned alt som blir sagt og gjort og sette dette i system.

Hva sa han - hva gjorde han?

Har dere gjort noen avtaler - holdt han den?

Betro deg til andre, legen din, helsesøster, lærer på skolen, sjefen din.

Vet du om andre som har hatt dårlige erfaringer med ham, tidligere partner osv.

Alle som ikke har familiære eller andre tette bånd er gode vitner i en evt. sak.

Hvor store er barna, har de et godt forhold til sin far?

Setter han barna opp mot deg? Noter alt.

Fremstå aldri som aggressiv over andre, behold roen, få bekreftelse fra andre om at du er en god omsorgsperson og bygg opp din selvtillit.

Vis aldri din svakhet overfor ham.

Anmeld evt. forhold som er straffbare.

Ikke diskuter med ham, hold avstand, slik at han ikke klarer å påvirke deg til å vakle.

Dette er utrolig vanskelig, men det gjelder barna dine og du får styrke til å bære dette.

Selv i min situasjon, der jeg faktisk tilslutt ble trodd, så er det ikke over av den grunn.

Han vil fortsette å prøve, for systemet tillater ham det.

Jeg kan ikke ignorere en stevning fra retten,selv om jeg vet utfallet av saken.

Man må bare bite tennene sammen og gjøre det, av hensyn til barna.

Tusen takk for innspill, kjenner meg igjen i mye av det du sier. Ganske skremmende egentlig, hvor like slike historier ofte er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...